Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-105 eller 1,8g 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

M4rcus

Ny medlem
Hej!

Hade tänkt införskaffa mig en systemkamera (Nikon d7000) Till den behöver jag ett objektiv. Har begränsad budget och Nikon 18-105 samt 50mm 1,8g ligger båda i rätt prisklass tsm. med kameran. Jag förstår att 18-105 är mer allround än ett fast men då jag inte har jättestor erfarenhet av att fota med systemkameror behöver jag råd. Har t.ex aldrig fotat med ett fast objektiv innan... Man läser så mycket positivt om de fasta 50mm så därför undrar jag om jag skulle klara mig med enbart ett sådant. Den ska främst användas som semesterkamera och följa med på fisketurer.

Tacksam för hjälp eller tips på andra objektiv i samma prisklass på de ovan!

//Marcus

50/1.8g är skarpare och mycket roligare. Men en kompromiss gällande flexibilitét, om du gillar kort skärpedjup så är det ingen fråga om att 50:an är det givna valet. titta också på 35/1.8g som fungerar lite mer som en normal på din cropkamera.

Båda
Båda är riktigt prisvärda objektiv, men med olika inriktning, jag hade inte kunnat vara utan vidvinkelområdet och inte heller något ljusstarkt /1,8.

Se vad du kan köpa i kit och köp sedan till det andra. Iaf begagnad så behöver de inte kosta mycket mer än 1000+.

Hade jag börjat med något så hade det varit 18-105 för att få en bredd och se vad man sedan vill utvecklas med

18-105, utan minsta tvekan!

Har du aldrig tagit bilder med fast brännvidd förr kan du ju inte veta vilken du föredrar. 50 mm är litet långt att ha som enda brännvidd tycker dessutom jag, men du kanske tycker annorlunda. Men, som sagt, det vet du ju inte än!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar