Annons

nikon 17-55, frågor om focusering?!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. jag har köpt ett nikon 17-55 f2,8 och focuseringen känns konstig....

Den manuella focuseringen känns konstig i början och slut av focuseringen. Det är inte den mjuka övergången om man råkar vrida den manuella focuseringen längre än något av ytterlägena. det smäller till lite? ska det göra det? eller ska det vara en mjuk övergång så det inte hörs?

Hur känns era 17-55 gluggar?

MVH
Danne
 
Lite svårt att avgöra. Beror ju på en mängd faktorer. Men jag antar att det kan variera beroende på hur slitet objektivet är. Så länge det fokuserar rätt och inte väcker grannarna så är det väl inte så mycket att bry sig om.

/Maverick
 
Det är helt nytt, har fotat med det en gång.....

Vill veta om det är någon som har ett 17-55 och hur det känns för dig när du focuserar manuelt och kommer till yttre lägena?!!!

DAnne
 
Varför ska du vrida förbi "ytterlägena"? Det är klart att det känns annorlunda då, eftersom det ju tar stopp (trots att du förstås kan vrida mer med fokusringen). Sen undrar jag lite stilla varför man fokuserar manuellt med en glugg som har så enormt bra AF som 17-55.
 
Om det är det lilla knäppet du menar i ytterområdena så är det normalt, det finns där för att du själv skall veta när du nått maxläget, inget att oroa sig för alltså, helt normalt.

/kent
 
Det känns att man kommit till ytterläget och det går lite trögare att fortsätta vrida. Det är allt, går väl att höra ett litet klonk när ytterläget slår i men det är allt.

Bara för AF:en är bra betyder det inte att den alltid vet vart jag vill ha fokus.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Det känns att man kommit till ytterläget och det går lite trögare att fortsätta vrida. Det är allt, går väl att höra ett litet klonk när ytterläget slår i men det är allt.

Bara för AF:en är bra betyder det inte att den alltid vet vart jag vill ha fokus.

/Maverick

Det är väl zoomringen du tänker på nu, inte fokusringen, den skall gå lite trögare i ändlägena för att det skall vara enklare att finjustera, men fokusringen går lätt hela vägen på min 17-55, och vid ändlägena hörs och känns det ett tydligt litet knäpp, men det är som sagt helt normalt, annars skulle det vara svårt att veta när man nått hyperfokalen.

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.