Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 16-85 f/3,5-5,6 vs Sigma 18-50 f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

KRiS_M

Avslutat medlemskap
Står och väljer mellan två objektiv. Har lite svårt och bestämma mig om vem jag ska välja.
Så jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenhet och vad ni tycker om dessa objektiv, byggkvalité, bildkvalité osv.? Vilken rekommenderar ni?

Kör med en Nikon d300 förresten.

Tack på för hand / Stoffe

Njaaaaa det där håller jag väl inte riktigt med om....

Skärpedjup och ljusstyrka är ju en hel del bättre på en 2,8 zoom!

Sen kan jag slänga in en medtävlare till, Tamron 17-50 :)

Visst är ljusstyrkan bättre o man kan få trevligare oskärpa med den större bländaren.Men det verkar inte som att ljusstyrkan inte vart något problem när ändå valet stod mellan dessa, Ljusstyrkan kan ju till viss del kompenseras ut av VR o som ett objektiv för ren allmänfotografering så är ju det större zoom omfånget trevligare.

Hej!
Klart att f2.8 är snäppet bättre. Dock är det alltid en fördel att köpa en "Nikonglugg" till en Nikonkamera.
Det jag märkt när jag tidigare kört med olika märken är framförallt att färgerna kan bli olika fast man kör med samma kamerainställning, oftast pratas det bara om skärpa och jag tror att alla tre alternativen som diskuterats är tillräckligt skarpa.

Måste du inte ha tillgång till f2,8 så är valet enkelt. kör på Nikongluggen. Alternativt köp till en 35 f1.8 som både är billig bra och smidig.

/Magnus

Smaken är som baken

Har svårt att tro att du får fram en sanning här! :)

Själv tycker jag att större bländare är något man bör prioritera om man vill fotografera inomhus utan blixt. VR i all ära på normalzoomar, men det löser ju bara problemet med att du själv skakar, och det kanske inte är så stort problem upp till 50mm? Sedan är det ju bra att kunna välja ett kortare skärpedjup tycker jag.

Enligt Ken Rockwell (sedan kan man tycka vad man vill om honom), så är nog ett Nikkor 18-55 VR fär 1/3 av priset det bästa köpet. Komplettera sedan med ett Nikkor 35 mm 1:1.8.

Mitt råd, köp Sigma. :)

Om du inte har tokbrådis så vänta och se vad Sigma 17-50/2,8 med bildstablisering presterar och kostar när den dyker upp - det borde den väl göra när som helst nu. Om den optiskt är i samma klass som föregångaren utan OS och priset inte blir helt vansinngt så blir den svårslagen. En nackdel jämfört med föregångaren (men inte jämfört med Nikon 16-85) är att den 'bara' tillåter 1:5 i avbildningsskala, så den funkar inte lika bra som 'ful-makro'.

Jag har bägge. Egentligen har jag Nikon 17-55 f2,8 som kan anses som likvärdig med Sigman rent optiskt. (Sigman brukar anses som aningens skarpare men min 17-55 är kalas så det är ointressant för mig)

Mitt användningsmönster ser ut som att 16-85 sitter på kameran på resor och när jag använder lätt utrustning. Dvs ett hus, ett objektiv och minneskorten i fickan. Under vintern (ljusfattigt), innomhus eller när jag vet att jag behöver det kortare skärpedjupet så används 17-55.

Jag har faktiskt svårt att välja ut ett av dem. Måste jag välja väljer jag 17-55 f2,8 före 16-85 då jag har större fördel av ljusstyrkan än VR och det större omfånget på 16-85.

Mina erfarenheter med felfokus gör att jag i valet mellan de två varianter du ställt upp mot varandra, alla gånger skulle välja Nikkorn. Vill inte behöva blanda in en verkstad till i detta skitgöra.......Det räcker gott med alla resor till och från Nikons serviceverkstäder

Tack för alla bra svar, har en del information att ta dela av nu. Så får vi se vad jag väljer i slutändan.
Jag är van att köra utan bildstabilisering så det är inget jag prioriterar så mycket.

Gillar dock nikkor objektivet då den har ett riktigt bra zoomomfång.

Tack för alla bra svar, har en del information att ta dela av nu. Så får vi se vad jag väljer i slutändan.
Jag är van att köra utan bildstabilisering så det är inget jag prioriterar så mycket.

Gillar dock nikkor objektivet då den har ett riktigt bra zoomomfång.

Det är ju inte bara ljusstyrkan att ta hänsyn tii. Att använda Nikons objektiv ger den fördelen att Nikons programvara rättar till eventuella objektivfel. Byt inte bort din Nikon objektiv för objektiv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar