backlundphotography
Aktiv medlem
Funderar på att byta min nyinköpta telekonverter till ett 1-hus med FT-1 adaptern. Någon som testat Nikon 1 med FT-1 och DX/FX glugg?
Mvh Mattias
Mvh Mattias
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har liknande funderingar, men undrar om t ex V1 fungerar med TC20E III. Någon som vet?
Tror inte att du vill använda TC alls med en Nikon-1. Du får ju ca 3x brännvidden med huset ändå?
Det fungerar, och man får hyfsat lång räckvidd
http://nikonrumors.com/2012/01/17/s...0x-400mm-f2-8-fun-2160mm.aspx/comment-page-1/
oj jäklar, imponerande men kräver väl sitt ljus
Det fungerar, och man får hyfsat lång räckvidd
http://nikonrumors.com/2012/01/17/s...0x-400mm-f2-8-fun-2160mm.aspx/comment-page-1/
Funderar på att byta min nyinköpta telekonverter till ett 1-hus med FT-1 adaptern. Någon som testat Nikon 1 med FT-1 och DX/FX glugg?
Mvh Mattias
Jag köpte D4 och V1 runt påsk, har iofs D700 också. D4:an och D700:an är lite klumpiga så tanken var att ha V1:an när jag är ute och reser. Så blev det inte, jag använder den mer än så, för den är både bra och smidig.
Original objektiven till V1 är inget man skryter med (nödfall), förutom den minsta f/2,8 den funkar. Däremot blir det skillnad med vanliga objektiv, då blir den bra. T.ex Ft-1 och Vr 28-300 är ett grymt resealternativ ihop med den lilla 10/2,8:an. Och som ett telealternativ är den helt suverän med 2,7x och att objektivets bländare bibehålls jfr en konverter.
Den funkar riktigt bra med de flesta av normalobjektiven som jag har, men jag har bara testat den på de som har inbyggd motor som Nikon 50/1,4, 60/2,8, 105/2,8, 200/2, 300/2,8, 28-300, 24-70/2,8, 70-200/2,8 200-400/4 och Sigma 300-800/5,6.
Har även provat med tillsammans med konverter Nikon 1,4E II, 1,7E II och 2E III och stackad 1,4E II och 2E III på alla ovan.
Den funkar förutom flera konverter och sigmat 300-800 då ger kameran vit flagg i displayen, där en kul text dyker upp.
Konverter överhuvudtaget gör den lite känslig och AF börjar jaga mer än önskvärt om ljuset inte är hyggligt. Däremot 200/2 och konverter funkar bra.
Vid massor med brännvidd blir den naturligtvis lite känslig men genom att den släpper igenom objektivets bländare kan man få rätt kort slutartid och överraskande skarpt. Med t.ex 28-300 i vettigt ljus kan du handhålla, då är det trots allt 2,7*300=810 mm. Så konverter är lite overkill, köp i så fall ett 28-300 för nån krona till.
Givetvis är det inte samma klipp i V1:an som de större kamerorna jag har men den har istället några andra funktioner som är häftiga, men den är ett ruskigt bra komplement och den är smidig.
TACK för lysande svar. Jag har ett DX-hus, har just beställt ett FX D600, och nu byter jag min nya oanvända TC1.7 till ett 1-hus. Perfekt sätt att dra 3x-nytta av glugg-investeringar. /Mattias
Hans L: V1 versionen lite mycket pengar för mig. Kan du kort förklara mervärdet mot de billigare 1-husen?
Hans L: V1 versionen lite mycket pengar för mig. Kan du kort förklara mervärdet mot de billigare 1-husen?