Annons

Nikon 1 J3

Produkter
(logga in för att koppla)

Pensum

Ny medlem
Har jag gjort ett bra eller dåligt köp?

Köpte en Nikon 1 J3 nyss och hoppas att jag blir nöjd... såg nu efteråt att blixten inte var så toppen på den.

Jag ska sälja min systemkamera och hade tänkt att köpa en kompaktkamera istället för att jag helt enkelt aldrig orkar bära med mig systemaren.

Kom in på butiken å upptäckte fenomenet med kompakt systemkamera och slog till.... dessutom fick man ju en cykel på köpet ;o)

Jag använder mest kameran vid resor, utflykter och upplevelser samt när jag ska fota barnen eller släkten på kalas och aktiviteter.

Jag gillar att försöka ta snygga bilder gärna närbilder i naturen osv men eftersom systemaren aldrig fick plats i fickan så blev den oftast hemma.
jag är också förtjust i att kunna zooma.

Vad tror ni?... blir jag nöjd?

Tja, lite svårt att veta om du blir nöjd eller inte.
Själv skaffade jag nyss en Nikon AW1 som komplement till min Canon 7D. Som du skriver så har ju kompaktkameran fördelen att den är just liten men ibland behöver man en kamera för lite mer avancerad fotografering och då duger inte kompakten (tycker jag).
Så min rekommendation blir att behålla systemkameran och använda J3 där du inte har lust att ta med den stora kameran.

Jag har en J3 som komplement till min D7100. I handhavande är det rätt så stora skillnader eftersom J3 inte har på långa vägar lika mycket knappar och funktioner. På slutresultatet märks skillnaden främst på sämre dynamiskt omfång och att bruset gör sig påmint vid lägre ISO.

Jag hade V1 tidigare. Faktiskt, om man ser dessa som snabbfokuserande kompakter som levererar bilder färdiga ur kameran och inte brukar leka mycket med instäälningar är faktiskt 1 systemet ganska kompetent. Däremot tror jag att det inte bör ersätta en systemkamera med större sensor då de kreativa möjligheterna som erbjuds med en större sensor i form av skärpedjup, brus och dynamiskt omfång är mycket större.

Har själv ägt J3 sen över ett år nu och tänkte bara lägga till lite egna reflektioner såhär en måndagsmorgon :) Grym autofokus! Tyvärr är jpegarna kraftigt komprimerade på nåt konstigt sätt, färgerna spricker sönder direkt från strax under medelgrå och neråt vid minsta kontrastkorrigering eller liknande. Alltså inget för nån som tänker fota jpeg och redigera i mobilen tex. Rawfilerna är baraa aningens bättre än J1:ans, men grovt skulle jag säga att du får ut ca 12 mp ur J3:ans rawfiler mellan iso 160-800 och runt 8mp över det.

Det finns INGEN möjlighet till exponeringslås mer än på avtryckaren (som man kan sätta av och på) vilket gör att du måste bestämma dig för att kunna kontrollera antingen var fokus hamnar, eller att få rätt exponering. Det går inte få både och tyvärr. .

Kort och gott - min Nikon J3 har fått ligga på hyllan nu några dagar då testade att fota lite med min gamla Panasonic Lumix LX3 som lanserades 2008 igen. .

Döm om min förvåning när jag upptäcker att den på alla fronter utom AF-hastigheten är likvärdig eller bättre än J3:an! Det är verkligen en skandal att en så gammal kamera med mycket mindre sensor kan vara så sjukt bra!?

Fantastiska Raw filer, fantastiska Jpegs som nästan går att redigera hur mycket som helst utan att de spricka sönder!
-Exponeringslåsknapp /A/E-lås-knapp
-PASM-vred på ovansidan.
-Flera Programmerbara knappar.
-Ljusstyrka 2.0-2.8 istället för 3.5-5.6
-Riktigt kraftig blixt som kan lysa upp ett helt rum på bara iso 100.

Så, det blev ett inköp av ett nytt batteri till LX3:an och J3:an hamnar i en låda.
Vid uppgradering till våren blir det definitivt en Panasonic.

Kort och gott - min Nikon J3 har fått ligga på hyllan nu några dagar då testade att fota lite med min gamla Panasonic Lumix LX3 som lanserades 2008 igen. .

Döm om min förvåning när jag upptäcker att den på alla fronter utom AF-hastigheten är likvärdig eller bättre än J3:an! Det är verkligen en skandal att en så gammal kamera med mycket mindre sensor kan vara så sjukt bra!?

Fantastiska Raw filer, fantastiska Jpegs som nästan går att redigera hur mycket som helst utan att de spricka sönder!
-Exponeringslåsknapp /A/E-lås-knapp
-PASM-vred på ovansidan.
-Flera Programmerbara knappar.
-Ljusstyrka 2.0-2.8 istället för 3.5-5.6
-Riktigt kraftig blixt som kan lysa upp ett helt rum på bara iso 100.

LX3 ska nog jämföras med Nikon1 V2 eller V3 och inte med den mer spartanska J-serien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar