Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 1 J1 vs Panasonic GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

gbg Emil

Medlem
Vill gärna uppgradera min Canon G10 och tror jag vill ha nåt med utbytbar optik. Det jag framförallt vill uppgradera jämfört med G10:an är bildkvalite vid dåligt ljus och möjlighet till bra filmfunktioner. Jag vill kunna filma grabbens födelsedagar, när vi åker longboard osv med ok kvalite, men jag tänker inte spela in några avancerade långfilmer. Jag är allmänt fotointresserad och tycker om att kunna ha alla manuella inställningar lätt tillgängliga, men jag är långt ifrån något proffs... Jag har tittat runt ganska mycket, och fastnade först för Panasonics GX1 med powerzoom. Tycker om att den är så kompakt med objektiv och känslan med alla manuella knappar. Nackdelen är priset, 7300 kr verkar vara billigast i sverige. Har därför börjat snegla mer och mer på Nikons J1... Jag har läst lite recensioner och förstått att den har bättre och snabbare autofokus än GX1, men kanske lite sämre bildkvalite vid dåligt ljus. Videofunktionerna verkar också lite bättre me J1an, men det har jag inte hittat så mycket om.

Sen dyker det ju upp några jokrar, Panasonics GF5 och Canons G1X...

Kameran jag letar efter har inbyggd blixt, är så kompakt att man faktiskt tar med sig den när man går ut och har bra bildkvalite och videofunktion. Någon som har några tips?

Samsung nx200 med 20-50 zoomen kan ju vara ett alternativ. APS-C sensor med hus i storlek som Panasonic.
Zoomen är 13mm längre än Panasonics 14-42. Men går ju ändå ner i en jackficka.
Jag köpte en nu i veckan för 3990kr och än så länge tycker jag de uppfyller de krav som man kan tänkas ställa på en fickkamera. Mycket imponerad av objektivet, det är skarpt.
Tyvärr har den inte inbyggd blixt, det följer med en liten lös.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar