Annons

Nikon 1 j1 eller j2?!

Produkter
(logga in för att koppla)

BabyC

Medlem
Jag ska köpa ny kamera. Jag är inte jätteduktig alls, så kommer jag märka någon skillnad om jag köper en j1 eller j2? Det är ju bara att hobbyfotografera. Mest min dotter. :)

Det skiljer på upplösningen på skärmen och filter som ger kreativa bildstilar. Bildkvaliteten i övrigt är den samma. Om inte skärm och filterstilar är så viktigt för er bör J1 fungera bra.

Det jag sett är den viktigaste skillnaden att J2 har HDR läge och bättre skärm. Sedan är det väl några småsaker. För rent hobby/familjebruk måste prisskillnaden vara väldigt liten för att motivera J2.

Jag förespråkar V1 då den har den högupplösta skärmen och EVF sökare för marginellt mer än J1 i pris. Visserligen saknas inbyggd blixt i V1 men blixt rakt på som i J1/J/2 inomhus blir väldigt fult och synkhastigheten på 1/60 sek gör att det blir svårt att använda den inbyggda blixten för det den annars skulle duga till - upplättningsblixt. V1 kräver visserligen extern blixt (SB-N5) men denna är kraftful i relation till storleken och går att studsa t ex i taket för inomhusfoto och synkhastigheten på 1/250 sek duger utmärkt för upplättningsblixt utomhus. V1+10-30+blixt fanns nyss för 3995:-. Annars finns V1+10-30 för 3300:- och blixten kostar bara en tusenlapp. V1 finns "bara" i vitt och svart så skall man ha rosa eller sånt finns bara J1/J2.

Jag var i valet och kvalet mellan V1 och J1 men valde J1 eftersom det viktiga för mig var att kameran var liten och smidig ("fickvänlig")

Det fungerar helt OK att använda skärmen som sökare och blixt använder jag sällan men de gångerna är det bra att den finns inbyggd.

Beroende på storlekskriteriet valde jag det 10mm "pancake" som finns i en del paket. Mycket trevligt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar