Advertisement
ANNONS
Annons

Nikon 1 J1, dags för nytt objektiv men vilket ?

Produkter
(logga in för att koppla)

mojoman

Medlem
Har precis klivit in i denna värld med systemkameror och köpte en instegsmodell kan man väl kalla det. Men efter att man lekt och fotat en massa med kameran och objektivet som följde med så börjar det kännas som att det är ganska begränsat trots allt.

Har för tillfället ett 10-30mm (27-81mm, crop faktor 2.7) objektiv

Vad jag kommer att fota mest, sonen, frugan och diverse fester och tillställningar. Men sen kommer man till anledningen varför jag köpte kameran, fisketripperna. Vill kunna fota vilda djur man träffar på samt krokade fiskar som hoppar i älven, vyerna man ser på fjällen. Vad man läst och tittat så skulle man behöva 3 olika objektiv, vidvinkel, "normalt" objektiv (den jag har) och ett zoom objektiv.

1
Har sett att nikkon har ett objektiv som är 10-100mm (27-270mm), som en liten kompromiss över hela spannet, skulle detta kunna fungera för en amatör fotograf.

2
Sen har de även 10mm (27mmoch 30-110mm objektiv som jag funderat på, men då måste man byta objektiv om man ska fota på avstånd och byta när man ska fota vyer.

Alternativ 1 skulle kunna kompensera för 3 olika objektiv och slipper byta objektiv efter situation som man skulle behöva om man väljer alternativ 2. Sen en annan nackdel med alternativ 1 är väl bländaren. Går inte få lika stor bländare som på 10mm och 10-30mm objektivet, men detta kanske kan kompletteras med ett fast objektiv på 18mm med f1.8 senare

Vad är era erfarenheter ? blir det bättre bilder med separata objektiv eller är det en bra kompromiss med ett objektiv.

Jag köpte V1 delux kit på B&H photo i New York NY för 799 USD. Då ingår V1+10-30+10-100+FT1 adapter+blixt SB-N5+väska. Moms med 25% och frakt med UPS 82 USD tillkommer. Inalles ca 7300:- vad jag minns. Bara 10-100 med tysta zoom ock fokusmotorerna kostar 6000:- i Sverige. Vill du ha superzoomen köp detta och sälj J1+10-30 för 1200-1500:- och det du inte behöver i kittet. I samma veva kan du via B&H köpa kanske vidvinkelzoomen och en fast 18,5/1,8 t ex. Webbadress: www.bhphotovideo.com, nog USAs mest välrenommerade fotoaffär.

Vill tillägga att jag har även 30-110 objektivet. För stillbilder är det mindre utrymmeskrävande med 10-30+30-110 än 10-100 objektivet. Man tjänar lite i bländare med dubbelobjektivuppsättningen vid vissa brännvidder. Skärpemässigt skiljer det inget signifikant mellan objektiven. Det är lättare att hålla 10-100 stadigt än 30-110 p g a storlek och längd. Så behöver man växla objektiv ofta är 10-100 att föredra men kan man sticka iväg med ett objektiv i taget är separata objektiv att föredra. För video är 10-100 bättre. Jag skulle dock aldrig köpa 10-100 i Sverige med Svenska priser (se ovan inlägg). För tele tycker jag det är svårt att få stabilitet med bara TFT som i J1 utan då vill jag ha sökare att stödja mot ansiktet varför V1 är att föredra.

Jag köpte V1 delux kit på B&H photo i New York NY för 799 USD. Då ingår V1+10-30+10-100+FT1 adapter+blixt SB-N5+väska. Moms med 25% och frakt med UPS 82 USD tillkommer. Inalles ca 7300:- vad jag minns. Bara 10-100 med tysta zoom ock fokusmotorerna kostar 6000:- i Sverige. Vill du ha superzoomen köp detta och sälj J1+10-30 för 1200-1500:- och det du inte behöver i kittet. I samma veva kan du via B&H köpa kanske vidvinkelzoomen och en fast 18,5/1,8 t ex. Webbadress: www.bhphotovideo.com, nog USAs mest välrenommerade fotoaffär.

Om jag ska köpa ny kamera så skulle det bli V2:an, men kommer inte att göra detta i dagsläget. Nikon har släppt ett nytt objektiv på 10-100mm som kostar strax under 5000 som jag funderar på.

Men frågan är om denna är en bra kompromiss jämfört med 3 objektiv, 10mm, 10,30mm och 30-110mm, trots bländar nackdelen.

Vill tillägga att jag har även 30-110 objektivet. För stillbilder är det mindre utrymmeskrävande med 10-30+30-110 än 10-100 objektivet. Man tjänar lite i bländare med dubbelobjektivuppsättningen vid vissa brännvidder. Skärpemässigt skiljer det inget signifikant mellan objektiven. Det är lättare att hålla 10-100 stadigt än 30-110 p g a storlek och längd. Så behöver man växla objektiv ofta är 10-100 att föredra men kan man sticka iväg med ett objektiv i taget är separata objektiv att föredra. För video är 10-100 bättre. Jag skulle dock aldrig köpa 10-100 i Sverige med Svenska priser (se ovan inlägg). För tele tycker jag det är svårt att få stabilitet med bara TFT som i J1 utan då vill jag ha sökare att stödja mot ansiktet varför V1 är att föredra.

Ok tackar för svaret, fota hemma är inga problem med att byta ett objektiv. Men på fisketripperna kan de vara annorlunda. Där kan man se vilda djur i träden eller på avstånd som man vill kanske hinna fota, medans andra sekunden ser man nått intressant på backen eller strandkanten vill fota på nära håll. För vyerna får man helt enkelt skaffa en vidvinkel senare. Sen har man den biten med att filma, visst går det att klippa ihop klippen man gör mellan objektiv byten. Kul och missa nått intressant pga objektiv byte.

Tackar för det bra svaret (inlägg 2 då). Nu blir det att söka på nätet vart man kan hitta nikons nya objektiv till bästa pris.

10-100mm objektivet
http://www.nikon.se/sv_SE/product/1-nikkor-lenses/1-nikkor-vr-10-100mm-f-4-0-5-6

Senare kompletera med 6.3-13mm vidvinkel och 18mm f1.8

Ok tackar för svaret, fota hemma är inga problem med att byta ett objektiv. Men på fisketripperna kan de vara annorlunda. Där kan man se vilda djur i träden eller på avstånd som man vill kanske hinna fota, medans andra sekunden ser man nått intressant på backen eller strandkanten vill fota på nära håll. För vyerna får man helt enkelt skaffa en vidvinkel senare. Sen har man den biten med att filma, visst går det att klippa ihop klippen man gör mellan objektiv byten. Kul och missa nått intressant pga objektiv byte.

Tackar för det bra svaret (inlägg 2 då). Nu blir det att söka på nätet vart man kan hitta nikons nya objektiv till bästa pris.

10-100mm objektivet
http://www.nikon.se/sv_SE/product/1-nikkor-lenses/1-nikkor-vr-10-100mm-f-4-0-5-6

Senare kompletera med 6.3-13mm vidvinkel och 18mm f1.8

Fast det nya 10-100 är en budgetvariant av PD 10-100 sominte är optimerad för filmning. Jag ser ingen vits att lägga 5000:- i Sverige för den då man får hela paketet med PD gluggen för 799 USD via B&H.

Fast det nya 10-100 är en budgetvariant av PD 10-100 sominte är optimerad för filmning. Jag ser ingen vits att lägga 5000:- i Sverige för den då man får hela paketet med PD gluggen för 799 USD via B&H.

Trodde den nya va billigare för att den saknade motorzoom, men å andra sidan så kan man släppa in mer ljus vid behov på den nyare budget varianten. Tror det blir en budget variant för min del då den är mindre och billigare och kommer inte ha den främst för att filma utan foto i första hand.

Sen får det kosta vad det nu kostar, hade man gått efter prislappen hade man sökt på begagnat marknaden från första början ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar