Annons

NIKON´s VR II

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan någon säga när VR II kom på tex på Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED?

Jag skulle nog säga någon gång i framtiden eftersom det så vitt jag vet inte finns någon II-version av det objektivet. En snabb titt på deras hemsida tyder på att inte heller Nikon själva verkar inte känna till den versionen :)

http://www.nikon.se/sv_SE/product/n...ocal-length/105mm-f-2-8g-af-s-vr-micro-nikkor

Det finns ett "105mm f/2.8G AF-S VR Micro".

Och när vi ändå snuddat vid ämnet: Så vitt jag kan förstå syftar inte det här med "II" specifikt på VR, utan på hela objektivet. Om nu Nikon presenterar en "105mm f/2.8G AF-S VR II Micro" så skall man snarare tolka det som "vi hade redan ett objektiv med samma gröt av bokstavsbeteckningar, och för att hålla isär dem lägger vi till en romersk tvåa i namnet". Det finns alltså inga tydliga VR-versioner, stabiliseringen uppgraderas löpande på samma sätt som andra saker i objektiven (coatings, AF-moduler, optiska element osv) vartefter nya versioner av objektiv tas fram.
 
Nja, nu blir det virrigt. Objektivet har, och har haft, VRII hela tiden. Detta kan läsas på den sida du länkar till t.o.m. Däremot finns det enbart i en version.
 
Nja, nu blir det virrigt. Objektivet har, och har haft, VRII hela tiden. Detta kan läsas på den sida du länkar till t.o.m. Däremot finns det enbart i en version.

Tja, samtidigt står det inget om någon "VR II" i namnet på själva objektivet :)

Den föregående versionen av 105/2,8 Micro hade ingen stabilisering alls. Sedan kom den stabiliserade version de säljer nu (som ju var ett helt nytt objektiv även bortsett från stabiliseringen).

Det här att det inte finns några egentliga tydliga VR-versioner (utan att stabiliseringen snarare uppgraderas löpande vart efter nya objektiv utvecklas) var något jag först hörde från en Nikon-kille från Japan under Photokina 2008 när jag försökte få lite reda i deras beteckningar. Jag har senare hört andra sagt samma sak (bland annat i samband med lanseringarna av de uppdaterade versionerna 200/2, 300/2,8 och 200-400/4), och samtidigt kan man som sagt konstatera att Nikon själva grumlar till det med att ibland tala om "VR II" när de talar om nyare stabilisering i allmänhet.

För att återknyta till japanen jag pratade med 2008 så menade han att de romerska tvåorna lika gärna kunde syfta på "AF-S II" eftersom autofokusen också uppdateras vartefter. Eller som sagt ytbeläggningarna.
 
Tja, samtidigt står det inget om någon "VR II" i namnet på själva objektivet :)

Nej, och det var ju just det som var min poäng. Att det inte står det i objektivnamnet är inte samma sak som att det Nikon kallar VRII saknas. Båda 18-200:eek:rna anges t ex ha VRII. ;)

Den föregående versionen av 105/2,8 Micro hade ingen stabilisering alls. Sedan kom den stabiliserade version de säljer nu (som ju var ett helt nytt objektiv även bortsett från stabiliseringen).

Ja, jag skrev ju att det bara fanns en version av objektivet med VR. :)

Det här att det inte finns några egentliga tydliga VR-versioner (utan att stabiliseringen snarare uppgraderas löpande vart efter nya objektiv utvecklas) var något jag först hörde från en Nikon-kille från Japan under Photokina 2008 när jag försökte få lite reda i deras beteckningar. Jag har senare hört andra sagt samma sak (bland annat i samband med lanseringarna av de uppdaterade versionerna 200/2, 300/2,8 och 200-400/4), och samtidigt kan man som sagt konstatera att Nikon själva grumlar till det med att ibland tala om "VR II" när de talar om nyare stabilisering i allmänhet.

Nej, egentligen inte, men det verkar som om Nikon kallar de som påstås ha 4 stegs stabilisering för VRII. Från början var det 3 steg, typ 80-400 som påstås ha VR(I). Samma sak gäller 18-105 som också påstås ta 3 steg och det är betydligt nyare.

För att återknyta till japanen jag pratade med 2008 så menade han att de romerska tvåorna lika gärna kunde syfta på "AF-S II" eftersom autofokusen också uppdateras vartefter. Eller som sagt ytbeläggningarna.

Jag har inte sagt något om tvåorna i objektivnamnet. Det verkar mest ha blivit allmän och förvirrad versionsnumrering från marknadsavdelningen, jmfr 18-200.

Egentligen är hela frågeställningen ganska akademisk. :)
 
Nej, och det var ju just det som var min poäng. Att det inte står det i objektivnamnet är inte samma sak som att det Nikon kallar VRII saknas. Båda 18-200:eek:rna anges t ex ha VRII. ;)



Ja, jag skrev ju att det bara fanns en version av objektivet med VR. :)



Nej, egentligen inte, men det verkar som om Nikon kallar de som påstås ha 4 stegs stabilisering för VRII. Från början var det 3 steg, typ 80-400 som påstås ha VR(I). Samma sak gäller 18-105 som också påstås ta 3 steg och det är betydligt nyare.



Jag har inte sagt något om tvåorna i objektivnamnet. Det verkar mest ha blivit allmän och förvirrad versionsnumrering från marknadsavdelningen, jmfr 18-200.

Egentligen är hela frågeställningen ganska akademisk. :)


OK, jag är alldeles överväldigad av de svar Ni gett och jag tackar allra ödmjukast för Er infomation, den har gett mig vad jag frågade efter och för min del är diskussionen avslutad, jag kommer att köpa objektivet !!
 
Jag har inte sagt något om tvåorna i objektivnamnet. Det verkar mest ha blivit allmän och förvirrad versionsnumrering från marknadsavdelningen, jmfr 18-200.

Egentligen är hela frågeställningen ganska akademisk. :)

Jo, det har du rätt i, mycket diskussion för ett väldigt litet problem så att säga :)

I mitt fall var det tvåorna i just objektivnamnen jag tänkte på - min poäng är att ett objektiv inte behöver ha en äldre och sämre stabilisering bara för att det saknas en romersk tvåa i objektivnamnet. Nya objektiv har modernast möjliga VR oavsett. Jag har varit inblandade i en del roliga diskussioner på Dpreview praktexemplet var en kille som var djupt upprörd och inte ville köpa den då helt nya 16-35/4 VR "until Nikon gives it VR II like in the other new lenses" ... :)
 
Det var nikons första macro objektiv med VR, vet inte om det var det ett av de allra första också.
Det står enbart VR, men det funkar bra och det står typ 4 gånger stop. Och så vitt jag vet är det endast på den så kallade "VR II" versionen som det står 4 gånger stop.

Nikkor 70-300 mm VR står det inte heller VR II i namnet, men i beskrivningen står det VR II med upp till 4 stop.

Hursom helst även om det står I eller II spelar ingen roll, stabiliseringen fungerar bra även på lite närmare avstånd. Men vid ännu närmare än lite närmare (vart det nu är) så är det oftast du själv som rör dig för mycket frammåt och bakåt så objektivet inte har focus där du vill ha. Många använder enbart manuellt vid närma avstånd, autofokus funkar men skärpedjupet är så kort så det hamnar oftast inte där man vill ha det exakt. (1 mm är stor skillnad :) )
 
Hej Mats! Ku att se dig här! Hoppas du är nöjd med kameran =) Jag tycker också att du ska satsa på det objektivet, hur bra som helst till både macro och porträttfoto, Om du har vägarna förbi igen nån dag så får du gärna komma förbi och prova objektivet innan du bestämmer dig för att köpa en sån om du känner dig osäker dvs. Mvh
 
Nikon vrii

Hej Mats! Ku att se dig här! Hoppas du är nöjd med kameran =) Jag tycker också att du ska satsa på det objektivet, hur bra som helst till både macro och porträttfoto, Om du har vägarna förbi igen nån dag så får du gärna komma förbi och prova objektivet innan du bestämmer dig för att köpa en sån om du känner dig osäker dvs. Mvh

Hej,
ja den känns mycket bra o jag är nöjd, jag inte fotat så mycket än men det kommer.
Jag har precis köpt NIKON´s 50mm 1.4G(valde mellan 2,8 men ...) som du berättade om.
Skall hämta den i slutet av veckan.
105án har inte bara bra kritik från dig, utan de flesta anser det vara ett ok köp!!
Vi hörs !! och tack än en gång för den information du gav kring foto generellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.