Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon´s "Data Verifikations Kit"

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Jacobsson

Aktiv medlem
Nikon ska ha det som Canon kallar "Data Verifikations Kit", någon som vet vad Nikon kallar det och var man hittar med info om det?

Mvh
Patrik
 
Tyvärr så anser de att ett systembyte blir för dyrt, vi har analog Nikon nu och massor av fin optik så jag får väl överleva med en ny D2Xs...
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vilket öde du går tillmötes....Byt arbetsplats så du kan få en anständig kamera och inget flummigt skit!


Kan inget om Nikon märkte jag, det är ju inte fullstor sensor på D2Xs!! Frågan är vad bugdeten säger om att behöva byta optiken också för att undvika 1,5 crop.
 
Patrik Trollhättan skrev:
Tyvärr så anser de att ett systembyte blir för dyrt, vi har analog Nikon nu och massor av fin optik så jag får väl överleva med en ny D2Xs...

Ja.. Det låter ju tråkigt att måsta fota med en sådan *ler*
 
Patrik Trollhättan skrev:
Kan inget om Nikon märkte jag, det är ju inte fullstor sensor på D2Xs!! Frågan är vad bugdeten säger om att behöva byta optiken också för att undvika 1,5 crop.

Det är väl 1.5 crop på all optik. Det är ju inte optiken det hänger på utan sensorn.
 
Dum fråga kanske men varför ska ni byta ut den optik ni har?? Det räcker väl att köpa ett (eller hur många ni behöver) nytt, ännu mer vidvinkligt objektiv om de ni redan har inte ger en så vid bildvinkel som ni behöver. Övriga objektiv är väl bara att fortsätta använda.

Har aldrig förstått hysterin om "cropfaktorn". Kanske beror det på att jag även använder mellanformat. Då är ju plötsligt inte 80 mm längre ett kort tele utan ett normalobjektiv. Jag tycker nog att de flesta borde klara av ett liknande resonemang vad gäller analoga vs digitala kameror.
 
Håller med om att man inte måste ha otroliga vidvinklar till allting. Min 24/f2,8D räcker till mina behov även på min D100 fast det var till min F90X den köptes en gång. Nu är mitt favoritobjektiv 35-70/f2,8D och sitter ofta på min D100. Förr, på 70 talet var det 50mm som var standard-normal på alla systemkameror för 35mm film och man lärde sig att klara sig med det ganska länge innan man valde att köpa på sig fler objektiv.
 
Och till det köper ni således Nikons 12-24 (motsvarar 18-36) eller Sigmas 10-20mm (motsvarar 15-30). En utgift på 5000-12000kr.
 
Patrik Trollhättan skrev:
Har tittat på den Nikon 12-24, får hoppas vi får pengar till detta :)
Har ni råd med en D2Xs så kanske det vore nåt att gå på en D200 och lite DX-gluggar istället? Att byta system kan ju bli mycket dyrare ändå, beroende på hur "bra" den optik ni redan har är.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.