Annons

Nikkormakro

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkkvinnan

Ny medlem
Jag ska köpa ett macroobjektiv, har en Nikon D 300 och funderar på AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/ 3,5 ED VR.
Är det någon som har erfarenhet av den gluggen, eller har några andra förslag?

/ Gunilla Falk

Jag ska köpa ett macroobjektiv, har en Nikon D 300 och funderar på AF-S DX Micro Nikkor 85 mm f/ 3,5 ED VR.
Är det någon som har erfarenhet av den gluggen, eller har några andra förslag?

Välj objektiv med så hög ljusstyrka som möjligt. I närbildssammanhang är det manuell fokusering som gäller och då är en ljus sökarbild av högt värde. Högre ljusstyrka betyder högre pris, men det måste det få kosta. Gräv lite djupare i börsen och välj Nikons 105 mm, eller 60 mm. En kortare brännvidd är enklare att använda. 60 mm:rn är mycket bra. Kom också ihåg att justera okularet till ditt fotoöga. Med vinkelsökare får man ett mer spännade perspektiv på f a växter.//K

Jag har ett sådant på min d3100 som jag gillar!
Använder den dock väldigt lite, blev tyvärr ett impuls köp så den skall bytas mot ett fast vidvinkel istället.
Men är helt ok att fota "kryp och blomster" med.

mvh jens

Karl har helt rätt, 105/2,8 VR är helt outstanding som macro, men har du inte pengarna till det är 85/3,5 VR inget dumt alternativ. 60/2,8 är också ett bra objektiv. Du kommer att bli nöjd med vilket som helst av dem om du inte har extrema krav.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto