Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikkor-Q och andra gamla objektiv
- Trådstartare Tophe
- Start datum
Lena W
Aktiv medlem
Jag har några gamla Nikkorobjektiv och jag har testat dessa på min D200 utan problem.
Kom i håg att för säkerhets skull ställa bländaren på 5.6 innan du sätter på objektivet. Vi hade en diskussion för ett tag här på sidan om gamla objektiv och det framkom att nån "flärp" kunde lossna från kameran när man kränger på sådana. Ta inte i om det tar emot, utan avbryt försöket.
//L
Kom i håg att för säkerhets skull ställa bländaren på 5.6 innan du sätter på objektivet. Vi hade en diskussion för ett tag här på sidan om gamla objektiv och det framkom att nån "flärp" kunde lossna från kameran när man kränger på sådana. Ta inte i om det tar emot, utan avbryt försöket.
//L
"Nikkor Q" är inte en bajonettyp, Q indikerar bara att det är fyra element i den optiska konstruktionen.
Däremot är alla Nikkorobjektiv som har den typen av beteckning från innan AI-tiden. Dessa objektiv kan inte utan risk monteras på en D80 utan att man modifierar objektivet först.
Många gamla icke-AI-objektiv är redan modifierade, antingen maskinellt eller med utbytesdelar. Lägger du upp bilder på bajonetterna där undersidan av bländarringen syns tydligt kan du direkt få svar om de funkar.
Däremot är alla Nikkorobjektiv som har den typen av beteckning från innan AI-tiden. Dessa objektiv kan inte utan risk monteras på en D80 utan att man modifierar objektivet först.
Många gamla icke-AI-objektiv är redan modifierade, antingen maskinellt eller med utbytesdelar. Lägger du upp bilder på bajonetterna där undersidan av bländarringen syns tydligt kan du direkt få svar om de funkar.
Makten
Aktiv medlem
Kom vi inte fram till att det funkar ändå på D80, sist saken diskuterades? Är det inte bara D200 och uppåt som har AI-flärpen på kamerahuset?jimh skrev:
Dessa objektiv kan inte utan risk monteras på en D80 utan att man modifierar objektivet först.
Just D100 ger ingen ljusmätning med icke CPU-objektiv vad jag vet.Spunken skrev:
Tänk på att man med D80 inte har något ljusmätning med icke AF-objektiv.
Det är bara D- och D100-serien som gör det.
Såvitt jag förstått det är det bara D40, D40x och D60 som hanterar icke-AI.Makten skrev:
Kom vi inte fram till att det funkar ändå på D80, sist saken diskuterades? Är det inte bara D200 och uppåt som har AI-flärpen på kamerahuset
Jämför dessa bilder:
http://a.img-dpreview.com/reviews/nikond40x/Images/lensmount01.jpg
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/lensmount01.jpg
På D80 ser strömbrytaren för minsta bländare ut som vanligt. På D40 ser det mer ut som en knapp som bara trycks inåt.
F3 och F4 är avsedda för icke-AI, de har bortfällbar flärp.Innerst skrev:
Jag har monterat icke-moddade på D80, D40x, f4 och f3, alla har funkat
D40 skall enligt uppgift vara riskfri eftersom den har en annorlunda konstruktion på den lilla strömbrytaren än andra moderna kameror.
D80 skulle jag verkligen rekommendera att man är försiktig med, på bilden syns det ju att strömbrytaren är inom riskzonen för icke-AI-objektiv.