Annons

Nikkor-glugg konvertera till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

sebastianti

Medlem
Har en införskaffad Canon EOS 300D som ligger och flörtar(Fick ett otroligt bra beg pris). Dock sitter farsan min på ett par skyssta nikkor gluggar. Surfade runt lite och hittade en konverter nikkor->canon.

Någon som haft någon erfarenhet av dessa? Värt o lägga pengar på?
 
Dom verkar helt ok.
Jag har contax to EOS adaptrar, fungerar prima
beställde dock en Nikon to EOS adapter för typ 1 år sen, inte fått den än ^_^
 
Lätt att vara billig när man inte levererar :)
Nej, skämt o sido. Klart man ska köpa där det är billigast, om dom bara ger bra service mm mm.
 
Oki, trevligt att höra.
Så sitter alltså på en 300D, med standardkitet, 18-55mm.
Farsans Nikon objektiv:
28mm 1:3.5
50mm 1:2
24mm 1:2.8
135mm 1:3.5
Vad säger ni, är de några objektiv att ha(Observera att jag e rätt ny till fotografering)? Alltså värt att investera i en adapter?
 
Till flera linser rekommenderar jag ett par eller tre konvertrar, försök att få ett bra pris isåfall.
 
På det viset, det lönar sig alltså inte att ta loss adapter och montera på den på nästa objektiv?
Är något av ovanstående objektiv något att satsa pengar på, eller är de bara "vanliga". Menar mitt 18-55 täcker ju 3 av dom. Eller?
 
Är du nybörjare tycker jag att det känns lite tveksamt att börja köra med adapter. Du måste mäta nedbländat. Nedbländning sker med bländarringen. För fokusering måste du blända upp och när du tar bilden måste du blända ner. EOS-kameror skall inte heller ha helt tillförlitliga ljusmätare med objektiv utan elektronik. Det blir ganska många extra moment om man inte är van.

Inget av objektiven är något värstingobjektiv. 24/2.8 är väl det bästa av dem men 135/3.5 som du säger det som kompletterar din zoom bäst.
 
Håller med Jim med objektiven.
Just Canons egna 28/2.8 och 50/1.8 är dessutom både skarpa och billiga.
 
Oki, tack för responsen!
Lämnar nog pappas objektiv ifred isåfall.
Blir till att köpa andra när jag listat ut vad jag har för användningsområde.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.