Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor Ai vs Ai-S

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenius

Avslutat medlemskap
Jag har en del Nikkor/Nikon objektiv, bl a en Nikkor 35 mm 2.0. Hur ser jag om det är en Ai eller en Ai-S? Vad är skillnaden?

Någon som har en länk till en bra sajt som förklarar och hjälper en genom urskogen av olika Nikkor/Nikon objektiv.

//Per
 
Här finns en sida som visar skillnaden mellan AI och AI-S. Den viktigaste skillnaden (tycker jag) är att AI-S har ett linjärt förhållande mellan bländarpinnen och bländare. Det är dock ingen skillnad som syns utanpå, men där kan man t ex kolla på gropen i punkt fem i den länkade sidan.

Huruvida AI-S är fiffigt eller inte beror på vad du har för kamerahus.

Här finns en guldgruva med info om allehanda nikonobjektiv.
 
På de ais-objektiv jag har sett har största bländarsiffran alltid varit i orange även på den smala (bakre) ringen med bländarsiffror. Stämmer det alltid/generellt eller är det en tillfällighet? Tror att de ai-objektiv jag sett har haft vita siffror.
 
ANNONS