Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor AF 50 1.4 vs AF 50 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

bornagainst

Medlem
Hej,

relativt ny inom digitalfoto och ska strax köpa min första digitala systemkamera, intresserad av ett objektiv utan zoom. Prisskillnaden mellan 1.4 och 1.8 är ca 1700 kr, men vad är det som skiljer - egentligen?
Tacksam för och hjälp!
 
Skillnader

Stod nyss i samma val och kval. Läste på en del och tydligen finns det lite olika åsikter.

Verkar som 1,4:an är lite skarpare på större bländare och 1,8:an på lite mindre bländare. Dock fanns det en hel del röster som sade att 1,8:an var bland de skarpaste objektiv de haft.

En del tycker oskärpan (bokeh) är bättre på 1,4:an, en del bryr sig inte.

Generellt verkar det som många tycker att 1,8:an är ett fynd, köpte ett själv och jag är väldigt nöjd, har dock inte jämfört det med 1,4:an.
Billigt, skarpt och litet.

Finns tester på nätet om du vill ha mer detaljer.

Mvh Niclas
 
Jag har fått intrycket av att många upplever 1.8 som plastig och allmänt mindre bra byggkvalitet, är det nåt du reagerat på?

Har ändå pengar till ett 1,4, är det värt att lägga de eller ska man satsa på 1.8 och börja spara ihop till ett nytt objektiv på en gång?
 
Nix

Nej, jag skulle inte vilja kalla den plastig. Den verkar solid och det finns inget glapp någonstans. Personligen anser jag dessutom att den ser snygg ut. Jättebra porträttglugg, bländar bara ner några steg för bättre skärpedjup.

Mvh Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.