Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 85mm 1.8 vs Nikon 85/1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost102

Aktiv medlem
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med en liten fråga. vad skiljer sig mellan
dessa två objektiv, får man ljusmätning på tex en D70?

Det är identiska objektiv förutom att D-versionen även ger avståndsinformation. Det påverkar främst blixtexponeringen. Utan "D" får du all funktionalitet vad gäller ljusmätning utom "3D matrix". Skillnaden mellan vanlig Matrix och 3D Matrix är för det mesta försumbar.

Toppen - just det har jag också undrat.

Finns en fördel med gamla icke-D också. Lite mindre plastigt än D-modellen...

Jag vinner kvällens nördpris, för jag har spelat in hur 85-utan-D låter. Jag tog med lite av D2H:ns slutarljud på slutet så att man får en uppfattning om skillnaden i ljudnivå. Mycket nöje: http://www.sturegatan.com/85f18-D2H.mp3

Det är ett toppenobjektiv, och ljudet tycker jag inte är så värst störande, men det smäller i fokusens ändlägen om den inte "hittar rätt" vilket hörs i ljudfilen.

Kul. Men jag kan trösta er med att den "gamla" icke-D låter betyligt värre. Man tror att något ska gå sönder hela tiden ;-)

Så farligt tyckte jag inte att 85an lät ändå.

Då låter nästan min AF 50mm 1.8D värre. Iofs kan det vara fokus-motorn i min D1a som för oväsen. Kan inte avgöra det då ja gendast har en glugg med AF att testa med.

Ska snart köpa ytterligare ett AF-objektiv, så då kan jag prova.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto