Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikkor 80-200mm oskarp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maradona

Aktiv medlem
Äntligen har jag fått hem en 80-200mm AF D IF. Har läst hur skarp den är osv.
Jag har inte lyckats ta en ända skarp bild med den vid största bländare i 200mm läge. Det blir mycket soft o ibland kan det helt plötsligt vara lite mera skarpt i nåt hörn. Detta gäller speciellt när man fotar vid närgränsen. Har provat både AF o manuellt, stativ o allt.
Det blir mycket bra vid f 5,6 men jag tycker att det inte ska vara så väldigt soft vid f 2,8
Är det nån som kan förklara vad jag gör för fel eller är det fel på gluggen.
Mycket taksam för svar.

Du bör nog börja med att reda ut om det är fel på din fokusering eller objektivets skärpa. Testa att fotografera en linjal som står framför kameran i 45 graders vinkel. Om det skalstreck du fokuserar på är det skarpaste men bilden fortfarande oacceptabelt oskarp, då är det troligen något fel på objektivet.

Det finns tidigare trådar som beskriver det du nu upplever. D70 + 80-200/2.8 tenderar att felfokusera, främst nära närgränsen.

Jag upplevde själv detta då jag ägde denna glugg och var då i kontakt med Nikon support som då menade att detta kunde justeras. Detta genomförde jag dock inte då jag i samma veva bytte till Nikon's 70-200/2.8.

Detta problem omnämns även i D70's manual (kommer inte ihåg sidan men i det avsnittet som behandlar kompabilitet med objektiv så finns det en asterisk om detta.)

I övrigt har du rätt, 80-200/2.8 är en mycket skarp glugg.

Om du mailar på mig genom kontaktinfon i min profil så kan jag maila över min mailväxling med Nikon jag hade i detta ärende.

Mvh

Johan Maxe

Edit: Hittade ett tidigare inlägg, Manualen sid 183 stycke 8.

Senast ändrad:
Hej Jag hade samma problem med mitt 80-200.på bl 2,8.Särskilt nära närgränsen och 200 Enligt vad jag fick höra gick det inte att åtgärda om inte objektivet var ett s objektiv
Jag bytte till Sigma som är kanon
Mvh Bengt kameran är en D 70

Om det är skjutzoomen ni menar, så felsfokuserar den nästan alltid med nyare dig.kameror (D70, D100 o senare), och enligt Lasses Kameraservice går det inte att åtgärda. Däremot den senare vridzoomen går att byta chip i om det behövs. Jag har provat tre stycken Nikon skjutzoomar på D70, D100, D200 och D2x och alla hade kraftig framfokus som syntes bra på full öppning.

/Leif

Jag har kört med både D70 och D200 och det ser lika illa ut. Objektivet är helt nytt. Köpte den på Zebra media för drygt 10 000:-. Alltså det är den med 2 ringar och stativ fäste.
Här kommer en länk där jag tog lite test bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755735.htm?set=lp

Det är klart nu att den backfokuserar men kolla på 100% utsnittet. Bedrövligt! Kan verkligen en chip byte fixa detta?

Vad ska jag göra? Kan inte leva med att 1500 kronors cosina ska prestera bättre än vad 10000 kronors nikkor gör.

Maradona skrev:
Jag har kört med både D70 och D200 och det ser lika illa ut. Objektivet är helt nytt. Köpte den på Zebra media för drygt 10 000:-. Alltså det är den med 2 ringar och stativ fäste.
Här kommer en länk där jag tog lite test bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755735.htm?set=lp

Det är klart nu att den backfokuserar men kolla på 100% utsnittet. Bedrövligt! Kan verkligen en chip byte fixa detta?

Vad ska jag göra? Kan inte leva med att 1500 kronors cosina ska prestera bättre än vad 10000 kronors nikkor gör.

Hör med Lasses Kameraservice i Saltsjöbo. Enligt dom så ska det gå att få vridzoomen att fungera.

/Leif

angående skärpan...

jo en sak bara inga objektiv är skarpa vid största bländare..... om du bländar ner lite blir det bättre. Det finns väldigt många trådar om det här där folk tror att speciellt 70,80-200 objektiven är super skarpa på t.ex bländare 2.8 Det är helt fel.

Nikons 80-200,är normalt skarpt,på 2,8. Den zomen jag hade var trotts det oskarp i kombination med d 70.mitt var tvåringszomen.När jag talade med Lasse var han osäker om det gällde tvåring,eller skutzomen.Men sa att det gick att åtgärda när det gäller den nyare något dyrare varianten så kallat s objektivet. En annan fotograf kände till problemet. Alltså f 2,8 tele 200 och närgränns och därintill Han påpekade det för mig när jag hade samma problem
Mvh Bengt

Jag vill minnas att med AF 80-200/2.8 så måste man för att få bästa prestanda att när man zoomat ut till 200mm zooma tillbaka lite grann för att sedan zooma ut till 200mm igen.

Sådant gör en tokig ett så dyrt bra objektiv vill man kunna lita på om du så slänger upp kameran och tar en bild.jag tycker att du som äger det ska ta kontakt med nikon eller Lasses kameraservtcei saltsjöbaden.Tala om att detgäller tvåringszomen och att även andra har haft samma problem
Mvh Bengt

Re: angående skärpan...

altrax skrev:
jo en sak bara inga objektiv är skarpa vid största bländare..... om du bländar ner lite blir det bättre. Det finns väldigt många trådar om det här där folk tror att speciellt 70,80-200 objektiven är super skarpa på t.ex bländare 2.8 Det är helt fel.

Nikons 80-200 ska vara skarp på f/2.8, kolla testet på Photozone.de

Tack för era svar!
Kan detta handla om så kallad "DE-centering"
Bilderna tagna med största bländare @200mm får nåt slags suddig hinna över sig och det ser ut som om det är lite mindre suddigt i någon hörn och lite varstans. Just detta har ingenting med fel fokusering att göra för att jag tog dem bilder rakt ovanifrån. Alltså allt borde vara lika oskarpt om det var felfokuserat.På photozone.de säger de såhär:

However, the tested sample also exhibited a slight centering defect which may have polluted the data a little bit. I had to reduce the number of measurement points to get meaningful values.

I sånna fall går DET att fixa? Kan någon nåt om "De-centering"

Re: angående skärpan...

altrax skrev:

Nikkor 80-200 ÄR skarp vid största bländare!

/ E

Det måste vara något som är fel, min 80-200 är knivskarp på f2.8, det är faktiskt ett utav dom skarpaste objektiv jag ägt.

Har du köpt det nytt så har du väl garanti på det, då är det väl bara att lämna in till Nikons service.

kent.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto