Annons

Nikkor 50/1,8 D – alternativa motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanbass

Medlem
Hej,

Jag funderar på ett motljusskydd till min 50mm 1.8D och undrar om någon har någon erfarenhet av något annat än den HR-2 som är den "officiella"? Har sett några bilder där fok kör med HN-3 (för 35mm) till 50mm men funderar på om den skulle vinjettera en massa eller att den inte skulle passa alls? Jag har en JJC tror jag den heter (tulpan?) men den är så bökig att få rak och fungerar inget vidare med polfiler.

Några andra förslag?
 
Jag skulle tro att det gr bra att använda 35 mm motljusskyddet till 50 mm på DX-kameror eftersom vinjetteringen bara sker i kanterna som ändå inte syns på DX. På så sätt kan man få ett mycket mer effektivt motljusskydd än om man använder original.

Men jag vet inte säkert, jag har aldrig testat själv.
 
Nikon har/hade ett i metall med snabbfäste HS-10. Svårt att hitta tror jag, men otroligt smidigt. Det är gjort för kortare tele egentligen (85/2.0) men funkar fint på 50mm med DX-kamera

(HS-9 är för 50/1.8 FX använder jag på 28/2.8 på DX)

[Edit] HS-8 verkar vara samma sak som HS-10, kanske kan vara lättare att få tag i :)
De är inte billiga föresten, HS-9 kostar 600:- har jag för mig
 
Senast ändrad:
Jag skulle tro att det gr bra att använda 35 mm motljusskyddet till 50 mm på DX-kameror eftersom vinjetteringen bara sker i kanterna som ändå inte syns på DX. På så sätt kan man få ett mycket mer effektivt motljusskydd än om man använder original.

Men jag vet inte säkert, jag har aldrig testat själv.
Eller nej, nu vände jag på det. Glöm allt jag skrev!!

Det är ju precis tvärt om, som Mesch skrev.
 
Hej,

Jag funderar på ett motljusskydd till min 50mm 1.8D och undrar om någon har någon erfarenhet av något annat än den HR-2 som är den "officiella"? Har sett några bilder där fok kör med HN-3 (för 35mm) till 50mm men funderar på om den skulle vinjettera en massa eller att den inte skulle passa alls? Jag har en JJC tror jag den heter (tulpan?) men den är så bökig att få rak och fungerar inget vidare med polfiler.

Några andra förslag?

Köpte HR-2 från Ebay för knappt en hundring, visst 2-3 veckors leveranstid men jag hade inte bråttom.
 
Köpte HR-2 från Ebay för knappt en hundring, visst 2-3 veckors leveranstid men jag hade inte bråttom.

Fördelen med metall-varianterna är ju att de skyddar linsen bättre än gummiprylen.
HS-10 är ju dessutom bättre anpassad för ett 50mm på en DX kamera.
Nackdelen är ju priset.
 
Gummiskyddet tycker jag är smidigare eftersom det går att fälla in och är då en bra stötdämpare. Det finns tredjepartsvarianter till en bråkdel av vad Nikon original kostar, men de jag har haft har gått av i vecket efter många års vikande fram och tillbaka. Metallskydden dämpar inte smällar så mycket men håller glaset på avstånd bättre.
 
Jag plockade mitt HN-2 från mitt 28mm och satte på mitt 50/1,8. Funkar fint, men ser det mest som skydd.

EDIT: håller med om vinjettering enligt nedan :))
 
Senast ändrad:
Jag plockade mitt HN-2 från mitt 28mm och satte på mitt 50/1,8. Funkar fint, men ser det mest som skydd, ser ingen vinjettering.

Hur skulle ett motljusskydd för ett vidvinkelobjektiv vinjettera på ett objektiv med snävare bildvinkel? Gör man tvärtom lär det dock finnas risk för det :)
 
Trådskaparen har förmodligen redan hittat ett motljusskydd eller löst det på annat sätt eftersom det var över åtta månader sedan senaste inlägget ;)

Javisst, absolut, men för intresserade som googlar eller söker här på forumet och hittar denna tråd är det fortfarande aktuellt. Nikkor AF 50mm f/1.8D är fortfarande en mycket populär och prisvärd glugg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.