Annons

Nikkor 24-70/2.8 problem i macro läge.

Produkter
(logga in för att koppla)

s60761

Aktiv medlem
Mitt Nikkor 24-70 på närgränsen 70/2.8 är fokusfältet otroligt smalt. Jag pratar alltså inte om skärpedjup utan allt som är utanför mitten ut mot kanterna har ingen skärpa.

Fokuserar ja på ett objekt och komponerar om (för att flytta motivet ifrån mitten) så är det hopplöst att få motivet skarpt.

Har provat med olika fokusmetoder osv. Har även kollat fokus med alla möjliga testpapper osv, och fokus är klockren.

Men på 70/2.8 och närgränsen verkar det hopplöst att få något i skärpa om det inte är absolut i mitten av bilden.

Någon mer som råkat ut för detta?

har jämfört med 50/1.8, 85/1.8, sigma 150macro och kompisens 28-70/3.5-5.6 och alla dessa objektiv har bättre "kantskärpa" helöppet på närgränsen.

Fokuserar ja på ett objekt och komponerar om (för att flytta motivet ifrån mitten) så är det hopplöst att få motivet skarpt.

Det har väl kanske möjligen att göra att skärpeplanet är relativt plant och inte "välvt". Det gör att det blir svårt, i synnerhet vid korta avstånd och vid stor bländaröppning, att komponera om efter fokusering. Att föredra är väl då att använda fokuspunkter längre ut åt kanterna (där du att skärpan ska sitta) så du slipper komponera om efter fokusering.
Har svårt att tror att det handlar om kantoskärpa, så pass dålig ska inte 24-70 vara vid 2.8. Vissa mätningar visar att 50/1.8 har sämre kantskärpa vid 2.8. Har du testat att fokusera manuellt eller med liveview och sedan zooma in på displayen och välj ett ytterläga mot kanterna och fokusera sedan manuellt så att det blir så skarpt du kan få det. Är slutresultatet oskarpt?

Senast ändrad:
Tack för svaret. Jag har provat att fokusera på olika vis genom att flytta fokuspunkten osv.

Fotograferar ja ett "focus chart" papper med 45° vinkel så sitter skärpan på rätt ställe ända ut i kanten, men bara en liten bit ifrån mitten så blir det oskarpt. (Med denna metod kan man inte missa att få någon skärpa någonstans om den fanns).

Kanske förklarar luddigt, men även om ja felfokuserar på "test chart" pappret så skulle det finnas någon skärpa ute i kanterna någonstans, men icke! Och enligt testet så ligger fokus på rätt ställe.

Det här problemet tar photozone upp i sitt test:

http://www.photozone.de/nikon--nikk...kkor-af-s-24-70mm-f28g-ed-review--test-report

Slutet på sida två skriver de:

"Field Curvature
(updated: 03/15/2008) Field curvature refers to the shape of the focus field. In a perfect world we would assume that the depth-of-field (the sharpness zone dependent on the object magnification and focus distance) starts at some focus distance x in front of an focused object and ends at some distance y behind. The difference between x and y is called the depth-of-field. In the real life there's no perfection though and the focus field can be rather distorted (as opposed to flat) with consequences for the depth-of-field. Normally this isn't overly field relevant but it is for the Nikkor 24-70mm f/2.8. At 24mm the focus field is curved (thus called field curvature) - at the image borders the focus field turns inwards (towards you). In infinity focus situation this may cause some focus blur for distant object located at the edges of the image field. It is also relevant for flat objects. See also THIS EXAMPLE - you may notice that the center is perfectly sharp here whereas the borders are soft."

Mvh Johan

Visst, men detta gäller väll bara på 24mm. Problemet ja har är på 70mm och f2.8.

Och även om skärpeplanet är böjt skulle jag se skärpa ute i kanten förskjutet åt något håll då ja fotar med 45° vinkel mot ett fokustest papper. Men i detta test får ja ingen skärpa ute i kanten varken före eller efter fokuspunkten i mitten.

Kan någon som har D3/D700 och Nikkor 24-70/2.8 testa och se om erat ex. också visar oskärpa i kanterna på 70/2.8 på närgränsen?

Jag vet inte om vi har samma objektiv, mitt Nikkor 24-70mm/f2.8 saknar makroläge som ditt verkar ha (?)
Här är två bilder tagna med 70mm och f2.8 respektive f8. Bägge är tagna i närgräns (38 cm)

Det blir ingen bra skärpa i kanterna med f2.8. Med f8 blir det bättre men inte klockrent.

Det mest påtagliga är vinjetteringen tycker jag. Den är dock helt borta vid bländare 8.

Bilagor

• 70mm:f2.8.jpg
    70mm:f2.8.jpg
    81.6 KB · Visningar: 506
  • 70mm:f8.jpg
    70mm:f8.jpg
    85 KB · Visningar: 507
Senast ändrad:
Visst, men detta gäller väll bara på 24mm. Problemet ja har är på 70mm och f2.8.
Står aldrig att det gäller endast 24mm, men så kanske är fallet. Deras exempel gäller 24mm tyder att det iaf är där problemet är som störst.

Och även om skärpeplanet är böjt skulle jag se skärpa ute i kanten förskjutet åt något håll då ja fotar med 45° vinkel mot ett fokustest papper. Men i detta test får ja ingen skärpa ute i kanten varken före eller efter fokuspunkten i mitten.
Skärpeplanet är inte så böjt att du skulle märka av det ute i kanterna på ett 45° vinklat papper.

Här nedan syns två urklipp ur hela bilden ifrån 70/2.8

Bilagor

• 70 2-8 del av mitt.jpg
    70 2-8 del av mitt.jpg
    55.2 KB · Visningar: 473
  • 70 2-8 kant.jpg
    70 2-8 kant.jpg
    76.1 KB · Visningar: 472
Här är ifrån Sigma 150 macrot med samma utsnitt alltså ifrån längre fotoavstånd.

Bilagor

• 150 2-8 del av mitt.jpg
    150 2-8 del av mitt.jpg
    54.7 KB · Visningar: 470
  • 150 2-8 kant.jpg
    150 2-8 kant.jpg
    73.4 KB · Visningar: 473
Som synes ovan är det stor skillnad. Och andra objektiv som visar bättre prestanda i detta avseende är:

50/1.8 på f2.8
85/1.8 på f2.8
28-70/3.5-5.6 på f5.6
150/2.8 på f2.8

Objektivet är nu skickat för att bytas mot ett nytt. Bara hoppas att det presterar bättre.

Den må vara bra den där nya gluggen, men något skönhetspris vinner den då inte, fulare objektiv får man väl leta länge efter :)

/kent

Vad är det för märkliga motiv du tänker fotografera som kräver bra kantskärpa vid närgränsen?

Tja, i mitt fall räcker det med att försöka plåta en vattendroppe på närgränsen och komponera den lite vid sidan av mitten. Vi snackar alltså låååååååångt ifrån absoluta kanten. Vi pratar om ca 6mm ifrån bild centrum. Eller låt säga att objektivet har en spot i mitten på ca 12mm i diameter som är ok.

Tja, i mitt fall räcker det med att försöka plåta en vattendroppe på närgränsen och komponera den lite vid sidan av mitten. Vi snackar alltså låååååååångt ifrån absoluta kanten. Vi pratar om ca 6mm ifrån bild centrum. Eller låt säga att objektivet har en spot i mitten på ca 12mm i diameter som är ok.

Jag snabbtestade min glugg vid närgränsen bl 2,8 och yttersta focuspunkten. Tyckte nog att det fanns viss skärpa med min glugg. Visst är det bättre i mitten men jag är rätt impad av resultatet ändå.

EDIT: Kollade igen och gluggen är banne mig skarp på bl 2,8 yttersta focuspunkten och närgränsen. Du måste fått en problemglugg.

Jag snabbtestade min glugg vid närgränsen bl 2,8 och yttersta focuspunkten. Tyckte nog att det fanns viss skärpa med min glugg. Visst är det bättre i mitten men jag är rätt impad av resultatet ändå.

EDIT: Kollade igen och gluggen är banne mig skarp på bl 2,8 yttersta focuspunkten och närgränsen. Du måste fått en problemglugg.

Ok, ja hoppas på att ja fått en "surdeg" och att den nya gluggen ska vara avsevärt bättre i detta avseende. Gott då finns det hopp! Körde du på 70mm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar