Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 24-70/2.8 problem i macro läge.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej för sjutton, det var inte på 70 mm. Jag kollade nu igen och du har helt rätt. Kantskärpan vid närgränsen och bl 2,8 är rätt usel. Faktum är att den inte är helt ok på bl 5,6 heller och vid en snabb jämförelse på lite längre avstånd så brister kantskärpan över huvud taget på just 70 mm.

Ajaj, då är det inte mycket att hurra för då. Den optiska designen har kompromissats ganska grovt på 70mm. Har även märkt att oskärperingarna vid just 70mm kan vara ganska så elaka också, med ljusa kontrastrika kanter, vilket bidrar till ful bokeh.

Då är det bara att rannsaka sig själv och se om man kan leva med dessa nackdelar. Objektivet är ju riktigt bra för övrigt. Men ingen 10 poängare inte.

Ajaj, då är det inte mycket att hurra för då. Den optiska designen har kompromissats ganska grovt på 70mm. Har även märkt att oskärperingarna vid just 70mm kan vara ganska så elaka också, med ljusa kontrastrika kanter, vilket bidrar till ful bokeh.

Då är det bara att rannsaka sig själv och se om man kan leva med dessa nackdelar. Objektivet är ju riktigt bra för övrigt. Men ingen 10 poängare inte.
Fast när jag fotar människor vilket jag i huvudsak gör så märker jag inte av de bristerna något särskilt. Men vid just kritisk granskning av mindre objekt så är bristerna rätt tydliga. För min typ av fotande har just den här kompromissen mindre betydelse. men för den som fotar små saker på nära håll är det naturligtvis inte acceptabelt.

Jag har inte tagit några närbilder vid 70 mm med min, men jag kan också bekräfta att objektivet är som sämst vid den brännvidden. Om man nu kan tala om dåligt. Det är bara där man ser att det faktiskt beter sig som objektiv brukar göra när man plåtar vidöppet, till exempel. Det är också bara där som bokehn är lite risig. Men inte fan är det dåligt inte. Vid f/4 är bilden dyngskarp över hela, på lite avstånd.

Kollat min också och den visar på samma sak, dålig skärpa över huvud taget på 70mm 2.8 och närgräns.

Har märkt av sedan tidigare att om man plåtar test charts och grejer och lägger bilderna bredvid varann och pixelpeepar så är den sämst på 70mm. Men på vanliga bilder tycker jag inte det känns av alls så det här är inget jag bryr mig om. :)
Som någon sa... Kan man verkligen kalla det dåligt? ;) Det är foftfarande bra mycket bättre än de flesta gluggar vidöppna.

Tackar alla för intresset av denna tråd sammt hjälpen med att konstatera prestandan av 24-70 gluggen.

Hade ja varit lite snabbare med att skapa tråden hade ja inte behövt skickat gluggen för utbyte, men nu är en ny glugg på ingång, och ja väntar mig samma resultat av denna. Bara att hoppas att den presterar bra som den andra gjorde för övrigt.

Testade min 24-70 + D3 lite snabbt och konstaterar (för första gången) att hörnskärpan är dålig vid 70mm/2.8 vid närgränsen. Vid 50mm är det betydligt bättre och 70mm vid mina normala fotoavstånd (1.5m eller längre) är helt ok skärpa över hela bilden. Dock är just 70mm objektivets sämsta brännvidd.

Vid min normala användning av 24-70, dvs porträtt mm, så fungerar det mycket bra. Den lite svagare skärpan vid 70mm är ett minus men inget som påverkar mitt bildskapande.

Intressant att någon kommit på tanken att använda 24-70 för makrofoto, det var det nog aldrig konstruerat för :)

OT: Nikkor 28mm/2.8 ais fungerar jättebra på full öppning vid närgränsen och det är skarpt över hela ytan. Närgränsen är också betydligt bättre (kortare) än för 24-70...

Puh, tur man såg denna tråden :) Jag har beställt ett 24-70 och jag hade blivit lite nojig om jag efter test fått suddiga bilder (brukar alltid pixelpeepa lite när jag köper nya prylar).
Jag ska använda gluggen för att plåta människor och kommer sällan/aldrig ligga nära närgränsen på 70mm så det är inte ett problem för mig, men det är ju bra att veta om begränsningen iaf :)

Puh, tur man såg denna tråden :) Jag har beställt ett 24-70 och jag hade blivit lite nojig om jag efter test fått suddiga bilder (brukar alltid pixelpeepa lite när jag köper nya prylar).
Jag ska använda gluggen för att plåta människor och kommer sällan/aldrig ligga nära närgränsen på 70mm så det är inte ett problem för mig, men det är ju bra att veta om begränsningen iaf :)

På mer normalt fotograferingsavstånd:

Bilagor

• View NX-080819-2328-3.2.jpg
    View NX-080819-2328-3.2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 126
D300 med 24-70-zoomen på 70 mm. Samma utsnitt fotograferat först (till vänster) med centrala AF-punkten och därefter (till höger) med AF-punkten längst till höger.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1510606&target=
Samma kombination som jag kommer att köra, tycker det ser riktigt bra ut faktiskt. Man kan inte få allt med alla objektiv, ju snabbare man inser det ju snabbare kan man få lugn i kroppen ;)

Tack för testbilderna förresten :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar