Palletheking
Aktiv medlem
Japp, det gjorde jag.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, det gjorde jag.
Nej för sjutton, det var inte på 70 mm. Jag kollade nu igen och du har helt rätt. Kantskärpan vid närgränsen och bl 2,8 är rätt usel. Faktum är att den inte är helt ok på bl 5,6 heller och vid en snabb jämförelse på lite längre avstånd så brister kantskärpan över huvud taget på just 70 mm.
Fast när jag fotar människor vilket jag i huvudsak gör så märker jag inte av de bristerna något särskilt. Men vid just kritisk granskning av mindre objekt så är bristerna rätt tydliga. För min typ av fotande har just den här kompromissen mindre betydelse. men för den som fotar små saker på nära håll är det naturligtvis inte acceptabelt.Ajaj, då är det inte mycket att hurra för då. Den optiska designen har kompromissats ganska grovt på 70mm. Har även märkt att oskärperingarna vid just 70mm kan vara ganska så elaka också, med ljusa kontrastrika kanter, vilket bidrar till ful bokeh.
Då är det bara att rannsaka sig själv och se om man kan leva med dessa nackdelar. Objektivet är ju riktigt bra för övrigt. Men ingen 10 poängare inte.
Puh, tur man såg denna tråden Jag har beställt ett 24-70 och jag hade blivit lite nojig om jag efter test fått suddiga bilder (brukar alltid pixelpeepa lite när jag köper nya prylar).
Jag ska använda gluggen för att plåta människor och kommer sällan/aldrig ligga nära närgränsen på 70mm så det är inte ett problem för mig, men det är ju bra att veta om begränsningen iaf
Samma kombination som jag kommer att köra, tycker det ser riktigt bra ut faktiskt. Man kan inte få allt med alla objektiv, ju snabbare man inser det ju snabbare kan man få lugn i kroppenD300 med 24-70-zoomen på 70 mm. Samma utsnitt fotograferat först (till vänster) med centrala AF-punkten och därefter (till höger) med AF-punkten längst till höger.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1510606&target=
Samma kombination som jag kommer att köra, tycker det ser riktigt bra ut faktiskt. Man kan inte få allt med alla objektiv, ju snabbare man inser det ju snabbare kan man få lugn i kroppen
Tack för testbilderna förresten