Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
min kryper också, fast det gör inte så mycket, däremot fattar jag mig inte på det här med vr. Jag märker ingen större skillnad mot utan vr.Dessutom drar objektivet snett, när vr kör igång. fattar ingenting. Måste hitta nån bruksanvisning nånstans.
 
Själv tycker jag att VR funkar fint, men för att riktigt tydligt se någon skillnad prövade jag med tider på närmare en tiondel av brännvidden eller så. Alltså ta en bild så stadigt som möjligt på brännvidd 200mm ca 1/20s och på 50mm 1/5s. Då blev skillnaden mycket tydlig, oanvändbara bilder utan VR och ganska OK med VR.

Jag får en känsla av att objektivets storlek och tyngd i sig själv hjälper till att ta skarpa bilder vid slutartider på "gränsen". Jag tycker alltså att även utan VR blir det mindre skakningsoskärpa än med mitt 18-55 som väger en tredjedel så mycket ungefär.
 
Man behöver ju inte ta ett kort för att märka av VR-funktionen.

Jag blev helt häpen första gången jag zoomade och försökte hålla stilla, för att sedan hålla in halva avtryckaren och se den enorma skillnaden i skakning!

Helt fantastisk teknik, något av det ballaste jag sett i fotoväg på senaste.. och väldigt användbart också..

Verkar dra mycket saft från batterierna lite dock..
 
förmodligen bara den senaste i raden, den nya super improved m 4 stegs nedåtkör...men jag hittar ingen mer exakt info
 
Nikon’s second generation VR technology offers users two modes to match different shooting conditions. First, the VR Normal Mode, which compensates for camera shake and includes automatic panning detection, as well as automatic tripod detection. And second, VR Active Mode, which compensates for pronounced or regular vibration, for example when shooting from a moving vehicle.

Det nya med 18-200 är att det finns ett läge att aktivera med en egen knapp, när jag befinner mig i rörelse t.ex åker i en bil så motverkar VR bilens rörelser och det verkar fungera.
Jag har tagit några riktigt bra bilder, visserligen i mycket bra dagsljus,genom framruta (jag var passagerare) på mötande bilar i farter runt 100 km och där mötande bilar haft samma fart, alltså i tillsammans 200 km. Kamera D200.
Jag vet inte om det är det här som är VRII teknik,
AF-S 105 VR Micro som också har VRII saknar den knappen.
 
Senast ändrad:
Väntetid

Än så länge har jag väntat 4 månader på 18-200 från Cyberphoto (sist jag kollade nummer 15 på listan). Gick istället till min lokala handlare (Foto A Bild i Falun), där var det två före mig. Efter 2 eller max 3 veckor satt jag och fingrade på mitt nya objektiv! Ska ringa Cyberphoto idag och avbeställa.
 
Efter att ha väntat i i några månader på Cyberphoto (avancerat från köplats 59 till 13 under den tiden) så gick även jag till min lokala fotohandlare (han på "hörnet") i Helsingborg och fick ett direkt i handen.

Enligt honom själv så hade han flera stycken på lagret. Så ni som kan ta er till Helsingborg... (Kanske bäst att ringa först dock!) Priset också mycket konkurenskraftigt om man tänker på att man slipper porto och expeditionsavgifter.

Tomten kom tidigt i år :)
 
Jag beställde 18-200 objektivet från Scandinavian Photo den 13:e september och jag fick det den 13:e december. Alltså totalt 3 månaders väntetid! Men det var det värt tycker jag. Detta är ett mycket bra "allround objektiv".
 
Fick precis en tidig julklapp (mitt 18-200) efter en kort tids väntan från den lokala butiken i Antwerpen. €635 (ca 5800 kr) kostade det över disk.

Efter en helt ovetenskaplig undersökning har jag kommit fram till att jag gillar det här objektivet. ;) VR är underbart i vissa situationer, och eftersom jag reser mycket är det perfekt att ha som allroundobjektiv.

/Klart nöjd köpare
 
Märkligt

Hur kommer det sig att leveranstiden av detta objektiv är så lång?
Har det alltid varit sån lång leveranstid på Nikons objektiv?
 
Det är för att antalet systemkameraägare är typ tio gånger större nu än för några år sen. Och en stor del av dom vill ha det här objektivet.

Pröva hos andra försäljningskanaler än de stora nätbutikerna där alla andra också står i kö. Jag beställde mitt hos en lokal handlare och fick det ganska omgående.

Johannes
 
Re: Märkligt

mangeG skrev:
Hur kommer det sig att leveranstiden av detta objektiv är så lång?
Har det alltid varit sån lång leveranstid på Nikons objektiv?
Just det, lokal handlare är ett het tips. De behöver inte vara mycket dyrare heller. Testa med Expert butikerna. De tar 7000:- och ner, beroende på butiken.
 
Objektivet är väl värt att vänta på,jag har haft mitt i snart 2 månader och är mycket nöjd! Jag har numera endast detta objektiv till min D70s och en M-rock Sierra väska som även kan bäras som ryggsäck.

Jag numera nästa alltid med kameran tack vare en smidig utrustning.

Mvh Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.