Annons

Ni som kan kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Underlig fråga, det är väl en smaksak?

Vid handhållen porträttfotografering på stora bländare tycker jag en naturlig teknik är att ställa in fokussnäckan på önskat utsnitt och sen gunga in skärpan genom att flytta kameran. För mig skulle autofokus bara vara ett distraktionsmoment som skulle göra att man tvingas fokusera om hela tiden. Vid fotografering med stativ förstår jag faktiskt inte hur autofokus överhuvudtaget kan underlätta, åtminstone innan kamerorna kommit så långt att man kan flytta autofokuspunkten helt fritt i bildytan.
Ja det kanske är en vana.

Vid handhållet porträtt så sätter jag bara skärpan med AF, komponerar om och trycker av. Plåtar ofta mina barn och de sitter sällan stilla. jag hade aldrig hunnit med utan AF.

Stativ, ja det blir manuellt men tyvärr väldigt sällan.

Å andra sidan så är all min Mamiyafotografering manuell. Men hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade även mellanformataren varit AF.
 
Själv kör jag gärna AF men brukar ta några bilder med manuell fokus för säkerhets skull, en större del av porträttbilderna jag behållit har varit de manuellt fokuserade.
 
Erik Schalin skrev:
Exakt Will
Det är ungefär den innebörden jag menar med "nästan" inom citationstecken.

Varför använder du manuell fokus till porträtt?
Vilken fotografering utom när det är grenar i vägen och macro använder man manuell fokus?

Finns flera situationer då jag använder MF. Vid svagt ljus och mörka motiv fixar i nästan alla fall inte min Eos att fokusera manuellt. Även om man inte vill att det ska låta som ett tröskverk (exempelvis vid jakt).
 
Oftast gör den väl det, men har inte gjort några närmare tester. Samtidigt är det ganska känsligt med porträtt att fokuset verkligen hamnar i ögonen och inte på öronen eller näsan.

Jag tror det var Mikael Pertmann som hade en artikel om digitalkamerornas autofokus i Allt Om Digitalfoto och nämnde att han brukade fokusera manuellt, så jag litade inte fullt ut på AF och det tackar jag för idag. Jag kommer kanske använda AF mer ju mer jag plåtar med kameran och lär mig dess egenheter, men när jag befinner mig i lugna sammahang tar jag gärna några säkerhetsbilder med manuell fokus (det skyddar ju dessutom mot vissa klantfel som val av fel fokuspunkt eller att inte skruva fast objektivet ordentligt).

(Anledningen till att jag valt ut de manuellt fokuserade bilder är inte att alla AF-bilderna blev oskarpa utan för att jag gillade uttrycken hos modellen bäst, men nog har jag fått kasta vissa bilder pga oskärpa också)
 
Senast ändrad:
Jag använder autofokus och manuellt "samtidigt". Sätter grundskärpan med AF, och finjusterar manuellt.

Vid porträtt kör jag nästan alltid manuell fokus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.