Annons

Ni som kan kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

målare

Avslutat medlemskap
Hejsan på er,

Joakim Målare var namnet, ny här.

Jag har fotat ett par år med två kameror som jag kommit att tycka mycket om. Mamiya Auto XTL och Mamiya X1000, båda från 70-talet (strax innan Mamiya slutade tillverka småbild). Båda har bländarautomatik, men är annars lika manuella som de flesta kameror från den tiden.

Eftersom den andra kameran - dvs min egen, X1000 - har börjat krångla, har jag börjat se mig om efter andra bra (och skapligt billiga kameror). Jag har några önskemål...

Optik av god kvalité, naturligtvis.
Helst ingen automatik alls.
Gärna lite tyngd (1kg eller så :), inget i plast.
Oberoende av batteri, förutom exp. mätare.
Gärna tid/bländare och exp. info i sökaren.
Helst en snabb bajonett.

I övrigt spelar inte märket någon roll, så länge kameran har bra reglage osv. Priset har heller ingen större betydelse än så länge.

Så ni som har sett och känt på många kameror, tipsa gärna om era favoriter. Det måste ju finnas massor av kameror som uppfyller mina önskemål, men jag är lika intresserad av allt. Kamerans ålder spelar ingen roll heller, så länge den fungerar :)

Tacksam för all hjälp, stor som liten.

Joakim
 
Är det sedan någon som är expert på Mamiya X1000, säg gärna till så beskriver jag vad som är fel.

( Inte expert som i "Expert AB", för där vet dom ingenting. )
 
målare skrev:
Hejsan på er,

Joakim Målare var namnet, ny här.

Jag har fotat ett par år med två kameror som jag kommit att tycka mycket om. Mamiya Auto XTL och Mamiya X1000, båda från 70-talet (strax innan Mamiya slutade tillverka småbild). Båda har bländarautomatik, men är annars lika manuella som de flesta kameror från den tiden.

Eftersom den andra kameran - dvs min egen, X1000 - har börjat krångla, har jag börjat se mig om efter andra bra (och skapligt billiga kameror). Jag har några önskemål...

Optik av god kvalité, naturligtvis.
Helst ingen automatik alls.
Gärna lite tyngd (1kg eller så :), inget i plast.
Oberoende av batteri, förutom exp. mätare.
Gärna tid/bländare och exp. info i sökaren.
Helst en snabb bajonett.

I övrigt spelar inte märket någon roll, så länge kameran har bra reglage osv. Priset har heller ingen större betydelse än så länge.

Så ni som har sett och känt på många kameror, tipsa gärna om era favoriter. Det måste ju finnas massor av kameror som uppfyller mina önskemål, men jag är lika intresserad av allt. Kamerans ålder spelar ingen roll heller, så länge den fungerar :)

Tacksam för all hjälp, stor som liten.

Joakim

NIKON FM2n eller NIKON F3, båda kan du få till ett bra pris på beg.marknaden.
Ilkka
 
Erik Schalin skrev:
Köp dig en "ny" Mamiya om du är nöjd med den.

Det dyker upp ett och ett annat objekt beg. för en spottstyver.

För all del, det skulle jag gärna göra, men först försöker jag laga den här.

Pappa har lyckats få ihop en rätt stor samling Sekor ES objektiv till dessa kameror - det saknas egentligen bara ett vidvinkel (21 om jag inte minns fel), och de är inte så lätta att hitta.

Jag gillar X1000, men automatiken har lett till en ganska jobbig skala i sökaren. Förutom att den inte är upplyst måste man trycka in skärpedjupskontrollen för att ljusmätaren ska peka rätt i manuellt läge. Det blir därför näst intill omöjligt att fotografera i skymning.

Annars är den jättebra. Det finns trots det säkert bättre eller åtminstone annorlunda, och eftersom jag inte äger objektiven själv vore det kul att prova något nytt.
 
Välj mellan Nikons eller Canons Manuella.

Canons verkar vara billigare men mindre utbud.
Titta runt på annonsguiden.nu och ebay.de.

Billigast är att låna som du gör idag.

Köp bara inget du inte behöver, bara för att det är billigt.
 
Skulle nog rekommendera Nikons manuella system så att du kan använda objektiven du köper även på en senare kamera, t.ex. en digital systemkamera. Canons manuella FD objektiv passar tyvärr inte på deras nyare EF- och EF-S kameror med autofokus.
 
Jag ser det som ointressant att använda manuella gluggar på ett AF-system.
Möjligtvis att man har ngt extremt som är ekonomiskt ouppnåeligt att ersätta med AF.

Då är det "nästan" bättre att köpa AF-opotik och använda manuellt.
 
Om du klarar av en lättare kamera och inte behöver brännvidder över 100mm kan du ju ta en titt på en mätsökarkamera. Tex Leica eller Contax G2.
Det finns ju objektiv på 800 mm men precesionen är ju inte den bästa då ;)
 
Erik Schalin skrev:
Jag ser det som ointressant att använda manuella gluggar på ett AF-system.
Möjligtvis att man har ngt extremt som är ekonomiskt ouppnåeligt att ersätta med AF.

Och då finns det ju faktiskt adaptrar...canons FD-objektiv går aldeles utmärkt att montera på en EOS..samma med nikons gluggar...finns adapter för dem också. Skillnaden är att ljusmätningen i EOS'en alltid fungerar, oavsett vilken glugg du hänger på...till skillnad från nikons ljusmätning som bara tycks funka i vissa kombinationer
 
Jag ser det som ointressant att använda manuella gluggar på ett AF-system.
Möjligtvis att man har ngt extremt som är ekonomiskt ouppnåeligt att ersätta med AF.
För många sorters foto är det definitivt vanligt att fokusera manuellt även med AF-gluggar, t.ex. porträttbilderna i mitt album, och även ett set billiga gluggar kostar lätt tusenlappar att ersätta med AF-gluggar. Kör han manuellt har han ju dessutom råd att köpa riktigt fina grejer som man inte gärna ersätter med AF-optik om man inte sysslar med foto professionellt.

Jag undersökte själv möjligheten att använda en FD-adapter till mina gamla FD-objektiv (bl.a. 58mm f1.2) innan jag bitter bestämde mig för att helt överge Canon och börja på en ny kula med ett Nikon D-SLR system. En FD-adapter utan glas fungerar som en mellanring och gör att objektiven främst passar till macrofoto, medan en adapter med glas i allmänhet påverkar kvaliteten och ljusstyrkan.

Nej, vill Joakim ha objektivkompatiblitet bör han köra Nikons system eller kanske Leica (avsaknad av ljusmätningen är inget större problem med digitalt där man kan ta en testbild och kolla histogrammet).
 
Exakt Will
Det är ungefär den innebörden jag menar med "nästan" inom citationstecken.

Varför använder du manuell fokus till porträtt?
Vilken fotografering utom när det är grenar i vägen och macro använder man manuell fokus?
 
Erik Schalin skrev:
Varför använder du manuell fokus till porträtt?
Vilken fotografering utom när det är grenar i vägen och macro använder man manuell fokus?
Underlig fråga, det är väl en smaksak? Jag använder alltid manuell fokus och för mig skulle den omvända frågan kännas lika naturlig, även om jag naturligtvis inser att autofokus är en bra funktion i vissa situationer.

Vid handhållen porträttfotografering på stora bländare tycker jag en naturlig teknik är att ställa in fokussnäckan på önskat utsnitt och sen gunga in skärpan genom att flytta kameran. För mig skulle autofokus bara vara ett distraktionsmoment som skulle göra att man tvingas fokusera om hela tiden. Vid fotografering med stativ förstår jag faktiskt inte hur autofokus överhuvudtaget kan underlätta, åtminstone innan kamerorna kommit så långt att man kan flytta autofokuspunkten helt fritt i bildytan.
 
Och det är väl lika "jobbigt" att flytta runt fokuspunkter som att vrida på fokusratten? Men visst finns det situationer då autofokus är nästintill oumbärligt.
 
Varför inte satsa på ett manuellt Pentax system?
Kalasbra prisvärda kameror och dessutom finns det gott om manuella gluggar för lite pengar :)

Min favorit är LX, men den kan vara svår att hitta! Men det finns gott om K1000!
 
Kolla Tradera, Blocket, Cyberbörsen mfl efter ett nytt hus och använd de objektiv du har nu.
Mamiya-optik står sig rätt bra mot samtida optik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.