Annons

Ni som köpt D70, vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

salander

Medlem
Det har nu snart gått en vecka sedan den släpptes, 26 FS medlemmar har lagt den i sin kameraväska. Skulle vara intressant att höra vad ni tycker så långt? Motsvarar den era förväntningar?

Jag har snart gått och velat ett halvår för att köpa mig en digital systemkamera,först var jag ute efter en 300D men nu lutar det åt en D70.I morgon reser jag ner till Stockholm med hopp om att hitta en med 18-70 obj.
 
Jag är helnöjd. Ska man klaga på något så är det att man inte kan ändra inställningar i programlägena/auto.

(Inställn. som skärpning, vitbalans mm)
 
Hmmm...

jag antar att intrycken beror på vad man har haft tidigare, jag bytte upp mig från en Minolta Vectis S1 (APS system), gissa mitt ansiktsuttryck när jag lär mig hantera min nya D70. Som en fotoamatör ser jag verkligen fram emot den kommande våren.


/Pawel
 
Jättenöjd är jag! Jag har kört med 50/1,8 i en vecka och kan verkligen inte klaga på bildkvaliten. Fast å andra sidan fotograferar jag människor och djur, inte väggar... ;) För en kvart sen kom min 24-85/3,5-4,5, så nu ska jag börja leka med den också! :D
 
objektiv ?

tyvärr är ju kit-objektivet 18-70 slut överallt... men dom har ju ett billigt 28-80 hur är det ? är det värdigt att sätta på sin d70 ?
 
Pettsson skrev:
Fast å andra sidan fotograferar jag människor och djur, inte väggar

va!? men linsskyddet har du väl plåtat. Inifrån. På alla slutartider!? människor o djur... e det seriöst det?

/kg som har en samling bilder av linsskyddet
 
Re: objektiv ?

vondutch skrev:
tyvärr är ju kit-objektivet 18-70 slut överallt... men dom har ju ett billigt 28-80 hur är det ? är det värdigt att sätta på sin d70 ?
En riktigt äckligt simmig plastbit, som efter vad jag har hört vara märkbart sämre än den gamla 35-70/mörk-mörkare zoomen.

Nej satsa hellre på tamrons (28-75/2,8 ?? XR) eller en beg. 35-70/2,8D
 
Eller köp ett par begagnade fasta gluggar för samma pris och med bättre kvalitet.

En 24mm och en 50mm räcker långt.
 
Jag är mycket nöjd med min D70. De nackdelar jag hittills upplevt är den lilla sökaren och kamerans allmänna litenhet, främst pga frånvaron av vertikalgrepp. Fast den upplevelsen är ju subjektiv. Min "huvudkamera" är/var? en F100 med grepp.

Undvik nikons 28-80, köp hellre min beg AFS 24-85:a (samma optik som kitlinsen fast annan brännvidd) för en billig penning..
 
Senast ändrad:
Bilder efterlyses

Ni lyckliga ägare till D70! Har ni något att visa upp efter en veckas fotografering? Men vg håll gråhimmel- och objektivlockbilder för sig själva.:)
 
Nybliven D70 ägare sen 4 timmar tillbaka. Har precis fått batteriet laddat och tagit mina första bilder.

Hade tänkt vänta på kitet med 18-70 objektivet, men orkade inte vänta längre så det blev en tamron 28-75/2,8. Borde väl inte vara något dåligt alternativ?

Slog också till på en SB800 blixt.

Eftersom jag inte är någon erfaren fotograf och eftersom manualen saknades i kitet (skulle komma om ett par veckor), så ställde jag allt på auto och knäppte några bilder.

Här är favoriten blad de 10 första rutorna.
http://www.progart.com/temp/DSC_0002.JPG

Än så länge är jag GRYMT nöjd. Allt känns finfint.
Jämfört med min gamla canon s20 så är ju detta resultatet helt fantastiskt.

/Mattias
 
I samma sekund som jag hämtade ut min kamera så försvann det fina vår vädret då det har varit lite för mycket grå bilder men jag hoppas på bättre väder på lördag då jag ska fota skidor...

här är några bilder

http://cancan.mine.nu/e107_plugins/coppermine_menu/albums/userpics/10001/dick_clean_2.jpg

http://cancan.mine.nu/e107_plugins/coppermine_menu/albums/userpics/10001/dick_clean.jpg

http://cancan.mine.nu/e107_plugins/coppermine_menu/albums/userpics/10001/rasta_dive.jpg

har tagit lite nattbilder med hög iso och även några med låg iso men skicka ett mail till mig om ni vill se dom.
 
Jakten är slut

Har velat länge och kört med coolpix 5000 i ett par-tre år..(fantastisk kamera i förhållande till storleken).

Jag tror inte jag söker efter ny kamera om två år.

Fantastiskt nöjd !

Synd bara att den inte klarar TTL på SB80DX.
Känns hårt att byta upp sig från ny blixt till ny blixt !

mvh
Martin74
 
Nyss fått mitt kamerapaket med 18-70 gluggen och vart ute och kört iväg runt 150 bilder, den är ju så grymt snabb kameran, iallafal om man ska jämföra med min gamla c-2100! Både i fokusering och lagring ner till mitt sandisk ultra II

Jag är grymt nöjd och när jag hunnit köra iväg lite seriösa bilder i dagsljus så kommmer jag såklart upp med en länk här eller lägger in någon på fotosidan!

Med mitt rätt färska intryck av kameran så är det väl bland det bästa jag investerat i hitills, absolut!
 
Jag tänker nog också köpa en D70 med kitoptik, fast jag måste sälja mig först. Eller iaf min tid... måste bara skriva klart programmet först. usch!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.