Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som köpt D70, vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funkar 18-70 objektivet till analoga kameror eller blir det syntax error?

En som funderar på en D70!

finns 18-70 någonstans i sthlm ?

jag tycker tamronen är lite dyyr... eller finns det andra bra prisvärda nikon på lager ?

NixXxoN skrev:
Funkar 18-70 objektivet till analoga kameror eller blir det syntax error?

Det funkar rent elektroniskt vad jag förstår, och du får ju en bredare bildvinkel med den analoga kameran - men då objektivet är byggt med brännviddsförlängningen i åtanke kan du ge dig på att det inte alls blir bra ute i kanterna. Det kan finnas allsköns förvrängning, vignettering eller helt svart i hörnen då man inte designat för att det området ens skall vara med på bilden.
Jag såg en analog bild tagen med 12-24 DX - den var rund som på en fisheye-bild.

Så, ja i nödfall kan man ju använde det analogt också men räkna med att beskära alla bilderna till området som motsvarar 1.5x brännvidden.

12-24DX skall tydligen funka fint på småbild utan vinjettering från 18 mm och uppåt eller nåt i den stilen. Så det är ju inte omöjligt att även 18-70 har tillräcklig bildcirkel inom vissa brännviddsområden. Det dröjer nog inte innan någon testar :)

vinjettering

kan bekräfta att kitoptiken (18-70) vinjetterar ordentligt när det sitter på en analog kamera. Provade med en f100 på butiken och det var som att titta i ett nyckelhål över hela brännvidden :-( så den funkar inget vidare... Funderar på Tokina 19-35 istället som fått bra kritik med tanke på det låga priset. Ska tom "spöa" tamron 17-35 2,8-4 enligt cyberphoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar