Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har 24-70-objektivet. Är ni nöjda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har provat två exemplar som jag inte var nöjd med, framförallt hur dom betedde sig på 2.8. Min nuvarande set-up är istället något mycket mer ljusstarkt och skarpare EF50/1.4 och EF85/1.8. Sen har jag ett 17-40/4L på nersidan.

24-70 är stort och tungt. Skulle tro alla tre objektiv tillsammans väger mindre. Å andra sidan tar de en hel med mer plats i väskan om man nu måste ha med sig alla. Det har inte jag.

Fotar med 5D2.
 
Jag köpte mitt 24-70 för två år sedan ungefär och hade den först till min 40D. Efter kalibrering hos canon var det löjligt bra. Kör nu med en 5D mkII och och efter en ny kalibrering så är jag ännu mera löjligt nöjd.
Visst, jag håller med om att den är lite mjuk på full bländaröppning som vissa säger, men det får man tåla. Jag har också hört att det är många som är missnöjda och att det är lite kvalitétsproblem med dessa objektiv. Jag antar att jag hade tur som fick ett bra. Tråkigt bara att jag varit tvungen att skicka in grejerna på kalibrering när jag köpt nytt (men det har det verkligen varit värt dock).

Angående vikt, så är det inget litet objektiv. Tror det väger in på ett kilo om jag inte minns fel. Detta med ett hus med batterigrepp så är det ingen liten bit att bära omkring på. Personligen tycker jag det ger bättre stabilitet med mindre skakningsoskärpa som följd. Men smaken är som baken.
 
Senast ändrad:
Kan inte beskriva med ord hur nöjd jag är!

Har testat många objektiv men skulle aldrig kunna byta bort min...
 
Väldigt nöjd!

Haft mitt objektiv på 5D & 5D Mark II. På 5:an är det ett suveränt objektiv och jag tillhör dem som släpar på kombon hus+optik+grepp+580 blixt (väldigt ofta)
 
Jag är vansinnigt nöjd! Jag kör en 7D och en 1Ds MKII och kan inte tänka mig ett annat objektiv som är bättre (för mig). Använder det ständigt. :)
 
Talar man om zoomar så är det det något av det bästa canon producerat. en standard inom nyhet, sport och fotojournalistik.
 
Jag har haft min i fem år. Är mycket nöjd. Fruktansvärt skarp och bra. Har dock haft lite strul med af kalibreringen när jag bytt hus.
 
Jag har haft min i fem år. Är mycket nöjd. Fruktansvärt skarp och bra. Har dock haft lite strul med af kalibreringen när jag bytt hus.

om man jämför med canon EF 24-105 IS USM 4L då som jag kör med? jag saknar ofta det sista bländarsteget ner till 2.8, men är sjukt imponerad av IS på 24-105..

kommer det inte en 2.8 med IS i det zoomomfånget? någon som vet ?
 
Vi är nöjda med vårt objektiv. Vi använder det mest utomhus och när vi skall ta bilder i studio etc. Det är verkligen inte objektivet vi tar med när man skall ut och strås på stan med ungarna, med barnvagn och hela packet. Jag tycker det för stort och klumpigt då. När man har händer fulla med annat. Då har jag oftast ett fast 28 och 90 som jag tycker är trevligare. Och då är största anledningen för att de är lätta. Inte bara skärpan. Inomhus har vi oftast 17-40 om det är blixt
annars 28 utan blixt.
 
Nöjd numera-gräsligt missnöjd i början: allt som allt 3 garantijusteringar av AF som inte hjälpte. Fick ett nytt objektiv som också felfokuserade. Skickades in för justering 2 ggr innan det blev okej.

Under tiden detta pågick provade jag andra fotografers 24-70. Det var ömsom vin ömsom vatten. En kollega fick prova 5 exemplar innan han hittade ett som var bra.

NÄR man hittar ett bra exemplar är dock gluggen mycket bra. Men den individuella variationen mellan olika objektivindivider verkar vara åt h-e för stor.
 
Jag köpte en 5d2, ett 24-70 och ett Sigma 50mm för en vecka sedan. Verkar som om jag haft tur med AFen, kan inte upptäcka någon felfokusering. Objektivet är skarpt fullt öppet, förbättras ytterligare 1-2 steg nedbländat. Fint tecknad oskärpa för att vara en zoom. Ändå finare oskärpa har Sigman - ett objektiv som imponerar stort på mig. Liksom kamerahuset.
 
Hey - har haft objektivet i 2år - är relativt nöjd (5DII+7D) - det är mitt universialobjektiv som jag tar om jag bara kan använda ett objektiv, på resor t.ex. Använder det också när jag använder blixtar och bländar ner några steg. Skärpemässigt så är det ok - rätt långt ifrån mitt 35mmL som är överlägset. På 70mm är det inte lika bra som 70-200L IS II.

//Calle
 
På bländare 8-11 och 70 mm är det FÖR skarpt för porträttbilder. Mitt var då när jag provade..
 
Mitt intryck är blandat. För en normalzoom fu kanterna vid 24mm och 2,8 och lite lätt suboptimalt skarpt vid 70mm är den väldigt bra nära full glugg. Vad jag däremot är misdnöjd med och som jag märkte tydligt vid gruppfoto vid 35-50mm först var att den led av fokusshift vid nedbländning. Tidigare hade jag mest kört vid 2,8-5,6 men då jag använde den vid 8-11 uppstod problemet tydligt. Ibland behövs maxskärpa och då kan man acceptera att blända ner en del - men fokusdhift var svår att hantera. Däremot härlig byggkvalitet och fantastiskt motljusdkydd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.