Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ni som gjort fotobok hos Crimson...
- Trådstartare Melmis
- Start datum
mapem
Aktiv medlem
Om sidantalet - ring dem och fråga!
Om kvaliten - jag har gjort en fotobok hos dem och jag blev mycket positivt överraskad över hur bra det blev. Snyggt papper, bra tryck och bra kvalitet i inbindningen. Den ser ut och känns som en "riktig" bok. Och priset var bra, särskilt om man kan hämta den själv hos dem. Mycket nöjd.
Jag har dock aldrig gjort någon fotobok hos någon annan så jag har inget att jämföra med. Men jag kommer att göra min nästa bok hos Crimson också.
Om kvaliten - jag har gjort en fotobok hos dem och jag blev mycket positivt överraskad över hur bra det blev. Snyggt papper, bra tryck och bra kvalitet i inbindningen. Den ser ut och känns som en "riktig" bok. Och priset var bra, särskilt om man kan hämta den själv hos dem. Mycket nöjd.
Jag har dock aldrig gjort någon fotobok hos någon annan så jag har inget att jämföra med. Men jag kommer att göra min nästa bok hos Crimson också.
Melmis
Aktiv medlem
Hur var pappret????
Var det tjockt papper. Man vill ju att bladen bilden ska vara på är kraftigt
Om sidantalet - ring dem och fråga!
Var det tjockt papper. Man vill ju att bladen bilden ska vara på är kraftigt
norsell
Aktiv medlem
Vi (familjen) har gjort tre olika (med fler ex än ett av varje) från crimson och de är riktigt bra . Jag har använt önskefoto där sidorna ramlade ur, och printerpix i england, men crimson är bäst hittills. Om du vill göra fler sidor är det bara att lägga in dem så får man betala lite mer vid utcheckningen (värt att observera är att de läggs till 4 sidor=två blad=1 ark i varje steg).
Lycka till!
/Martin
Lycka till!
/Martin
Melmis
Aktiv medlem
Vi (familjen) har gjort tre olika (med fler ex än ett av varje) från crimson och de är riktigt bra . Jag har använt önskefoto där sidorna ramlade ur, och printerpix i england, men crimson är bäst hittills. Om du vill göra fler sidor är det bara att lägga in dem så får man betala lite mer vid utcheckningen (värt att observera är att de läggs till 4 sidor=två blad=1 ark i varje steg).
Lycka till!
/Martin
Är det kraftigt papper?
Melmis
Aktiv medlem
Ja, men allt är ju relativt. Det är inte 300g blankt direkt, men det upplevs "seriöst"
Men är det typ 170 eller nåt sånt???
Eller är det bara snäppet över 80mg som är vanligt kopieringspapper?
Det står inte nånstans på Crimsons hemsida hur kraftigt pappret är......
Melmis
Aktiv medlem
Definitivt inte kopieringspapper, tror inte du blir besviken. Tyvärr har jag inget klassat hemma att jämföra med, det enklaste är väl att ringa crimson och fråga om du är orolig. Jag är det inte.![]()
Tack för svar :O)
AWid
Aktiv medlem
Definitivt inte kopieringspapper, tror inte du blir besviken. Tyvärr har jag inget klassat hemma att jämföra med, det enklaste är väl att ringa crimson och fråga om du är orolig. Jag är det inte.![]()
Så här står det på deras hemsida:
Våra böcker trycks på exklusivt 190 g/m2 E-PHOTO® Lustre papper, speciellt framtaget för digitaltryck av fotoböcker.
Böckerna tillverkas med 6-färgs tryck.
Möjlighet att välja färg på hård pärm.
Möjlighet att välja egendesignat skyddande omslag till hård pärm.
Melmis
Aktiv medlem
Så här står det på deras hemsida:
Våra böcker trycks på exklusivt 190 g/m2 E-PHOTO® Lustre papper, speciellt framtaget för digitaltryck av fotoböcker.
Böckerna tillverkas med 6-färgs tryck.
Möjlighet att välja färg på hård pärm.
Möjlighet att välja egendesignat skyddande omslag till hård pärm.
Åhhhhh, TACK
Jag hittade inte det.
Tack såååå jättemycket!!!
Melmis
Aktiv medlem
Och vidare:
I hjälpfunktionen till Frontbookprogrammet står det att man kan lägga till eller ta bort sidor men det ska ske i den aktuella produktens sidomultipel. Om jag förstått rätt är det 2 eller 4 sidor i taget beroende på vilken bok man ska snickra ihop.
Lycka till!
Japp det går att både ta bort & lägga till sidor..
Men vill man ha mindre sidor än 40 får man ändå betala för samma som för 40 sidor.
En del kunder vill ju ha endast 10 bilder eller sidor. En liten bok liksom.
Blir lite svårt hur man ska ta betalt av kunden tycker jag....
AWid
Aktiv medlem
Japp det går att både ta bort & lägga till sidor..
Men vill man ha mindre sidor än 40 får man ändå betala för samma som för 40 sidor.
En del kunder vill ju ha endast 10 bilder eller sidor. En liten bok liksom.
Blir lite svårt hur man ska ta betalt av kunden tycker jag....
Å 17. Är du säker? Men det är klart - fasta kostnaden är säkert en stor del av produktionskostnaden. Så färre sidor gör nog inte produktionskostnaden så mycket lägre.
mapem
Aktiv medlem
Jag blev som sagt väldigt nöjd. Papperstjockleken är helt ok. Jag beställde hård pärm med skyddsomslag. Det blev mycket snyggt. Pryder vilket soffbord eller paradbokhylla som helst och skulle platsa i en exklusiv bokhandels skyltförnster.
(Om bara mina bilder var bra nog, men det är en annan femma....)
(Om bara mina bilder var bra nog, men det är en annan femma....)
andreassofus
Aktiv medlem
Någon som gjort en fotobok hos fujifilm?
ska själv göra en bok tänkte jag och kikade på deras program som man laddar ner och tyckte det såg smidigt ut.
är det kanske likvärdigt med crimson?
ska själv göra en bok tänkte jag och kikade på deras program som man laddar ner och tyckte det såg smidigt ut.
Eine
Avslutat medlemskap
Blurb vs Crimson
Jag har skrivit ut böcker med Blurb, en med kvalitén Proline perl-photo (190 GSM) och en med premium lyster (148 GSM).
Proline perl-photo var jag mycket imponerad av, känns nästan som fotopapper. Premium lyster är som vilken tryckt bok som helst
Är det någon som vet om någon av dessa är att jämföra med Crimsons kvalité?
Fråga två.. Vilken fotoboktjänst väljer svenska fotografer att använder för att sälja sina bilder i bokformat till kund, typ bröllopsalbum? Blurb, Crimson, annat?
Jag har skrivit ut böcker med Blurb, en med kvalitén Proline perl-photo (190 GSM) och en med premium lyster (148 GSM).
Proline perl-photo var jag mycket imponerad av, känns nästan som fotopapper. Premium lyster är som vilken tryckt bok som helst
Är det någon som vet om någon av dessa är att jämföra med Crimsons kvalité?
Fråga två.. Vilken fotoboktjänst väljer svenska fotografer att använder för att sälja sina bilder i bokformat till kund, typ bröllopsalbum? Blurb, Crimson, annat?
kjellepelle
Aktiv medlem
Någon som gjort en fotobok hos fujifilm?
Jag har gjort flera fotoböcker hos Fuji och jag är mycket nöjd med resultatet. Speciellt om man väljer det största format (A3) blir resultatet ganska imponerande. Jag har dock aldrig beställt någon fotobok från Crimson så jag kan inte jämföra kvaliteten.
Tidigare i våras publicerades en test av fotoböcker här på FS. Fuji kom inte så bra ut i den testen om jag minns rätt. Tror att det var färgerna på bilderna som inte gillades, men det kan vara lite individuellt vad olika människor uppskattar.