Har du fått något annat än du beställt ska de förstås rätta till det, men det jag menar är att det inte går att dra några slutsatser av ett enstaka exemplar. Alla utskriftfirmor gör fel ibland
Har tidigare använt Apple och iPhoto eller Aperture för att göra böcker och kalendrar.
Var van vid programmen efter många år och det kändes jobbigt att använda ett annat program när man hade bråttom. Visst jag är alltid ute i sista minuten.
Det har tidigare fungerat bra och även jag som jobbat med papper och tryck har varit nöjd.
Nu islutet av förra året var det dags igen. 2 Böcker och ett antal kalendrar till tjocka släkten skulle tryckas och ges bort som julklappar.
Denna gång gick det mesta fel. För det första fanns det buggar i iPhoto som gjorde det svårt att lägga till text kopplat till bilderna. Hittade till sist en work around.
Nästa problem var när allt var uppladdat och bekräftat via deras web-sida så fungerade allt bra med kalendern men med den första boken hände inget mer. Det skall komma ett mail som bekräftar beställningen och jag kunde inte hitta ordern på sidan där jag kan följa mina beställningar.
Så fick ringa Apple och höra så jag inte dubbelbeställde om jag skickade om ordern. Nej de hade inte min order och kunde inte svara på var den tagit vägen.
så jag fick skicka om den igen. Nu gjorde jag en tabbe. Jag hade blivit ombedd av bröllopsparet att skicka dem samma bilder för de skulle kunna använda dem som bakgrund på datorer och som skärmsläckare. Så jag hade skickat dem bilder med lägre upplösning. Nu var det dessa som laddades upp och boken kom efter en vecka och såg naturligtvis ut som kattskit. Apple har till skillnad mot Crimson ingen koll över att bilderna duger för det de skall användas till.
Så det var bara att beställa igen. Den här gången behövde jag boka ordern 5 gånger innan det äntligen fungerade.
När jag fick den veckan efter nyår var bilderna på 2 av de 24 sidorna förstörda av tryckmoaré. Ett välkänt gammalt tryckproblem.
Så det var dags att ta kontakt med Apple igen och klaga. De man först kommer i kontakt med hos supporten kan som mest ge en en rabatt på 15% på nästa beställning som kompensation. Nu var killen jag pratade med bra och kontaktade de ansvariga för deras printservice. Jag skickade scannde bilder på de misslyckade sidorna och skickade dem. De krediterade fakturan inom ett par dagar.
Under samtalet fick jag veta att allt är automatiserat och de inte vet vilket tryckeri som utför jobbet. Så kvalitetskontrollen är minimal.
Så personligen kommer jag inte använda dem mer även om jag tyckte de skötte mitt ärende helt OK.
Därför kommer jag använda Crimson mer i fortsättningen för att komma närmare de som verkligen utför jobbet och påverkar kvalitén.
På tal om papperskvaliet så är faktiskt 190 gr/m2 att betrakta som kartong och inte papper. Den gamla gränsen brukade anses vara 170gr .
Fotoböcker förr från Hasselblad och andra brukade tryckas på konsttryckspapper i 150 gr.
Så 190 gr får nästan anses som overkill men visar också på inriktning på kvalitet.