Annons

Ni som fotar macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Många (jag också!) fotar i naturligt ljus, utan stativ (speciellt insekter) och på stora bländaröppningar, inte alltid filter. Men man måste såklart anpassa efter situationen. Denna bild tog jag nyss med stativ, artificiellt ljus, pytteliten bländaröppning och polfilter. :)
 

Bilagor

  • 3506f.jpg
    3506f.jpg
    43.1 KB · Visningar: 561
Är det dessa ringar ni menar (nedre vänstra hörnet) så är det en direkt effekt/defekt av bländaren... Just denna är tagen med f4, men f2.8 ger ju också ringar... dock så spelar också skärpedjupeet in lite... är vattnet för långt borta från fokus och man har bländare 2.8 så blir det bara en genomskinlig och osynlig hinna.

Tvärt om ger ju minsta blänaren en Stjärnformad strålning från tex lampor, reflexer i vatten osv...
 

Bilagor

  • _mg_6110.jpg
    _mg_6110.jpg
    40 KB · Visningar: 548
Kalas, tackar för informationen.
Då blir det till att härja med blommsprutan och testa sig fram.

Mvh, Andreas
 
Jag kanske har fel, men jag har fått för mig att den här ring-effekten blir större om vattendropparna befinner sig mellan kameran och skärpeplanet än om de är bakom?
 
Det har jag inte tänkt på, men det måste jag kolla.

Jag kan tänka mig att det kanske är olika på olika typer av optik.
 
Andreas K skrev:
Jag är en fullständig novis på macro foto så jag behöver lite tips och trix.

1. Naturligt ljus eller blixt ?
2. Bouncers , reflektorer ?
3. Vilka bländare använder ni för insekter, blommor?
4. Filter, typ polarisation eller liknande?


1. Jag kör både utan och med blixt (gärna två stycken). Naturligt ljus är oftast snyggare tycker jag.

2. Nej, men det vore nog bra ibland.

3. Min 100mm macro brukar vara inställd mellan 2,8 och 5,6 (vilket ju ger en betydligt mindre effektiv bländare vid 1:1 och större).

4. Hittills endast skylightfilter, men jag köpte faktiskt ett polfilter idag. Jag tror det är klart bra att ha för macro, även om man kan få rätt långa slutartider då det stjäl ljus...

När motivet inte är direkt i marknivå använder jag gärna stativ (med macrosläde).

/AFE
 
Jag plåtar mycket macro och tycker att det är finast om hela motivet är skarpt medan bakgrunden är mjuk. Jag skriver mjuk och inte oskarp, för graden av oskärpa avgörs ju givetvis av bakgrunden i sig.

Jag tar bilderna på fri hand oftast, eftersom det handlar mycket om sånt man stöter på i naturen när man är ute och går. Om man håller andan ett kort tag skakar det mindre (men håller man andan för länge blir det darrigt såklart). Du lär dig säkert också att hitta naturliga stöd, stubbar, pelare, stenar, staket med mera. Oftast kan ett litet litet stöd vara det som gör susen.

Vad som däremot är smart att ta med sig är en liten sprayflaska med vatten. Lösa pumpflskor finns på varuhus med en lite större avdelning för resetvål och sånt. Bra att ha för att lägga "dagg" på blommor, grässtrån, spindelnät och såna motiv.

Använd gärna ett filter som har så kallad soft-spot, dvs, är klart i mitten men gör kanterna lite mjuka.

Sen är det som sagt bara att öva. Jag tar mycket blommor och tycker att det oftast blir vackrast med blommor som har tunna kronblad t.ex. blåklockor, medan t.ex. rosor kan bli rätt platt.
 
På tal om stöd.

På tal om stöd så kan en liten tygpåse med ris, sand eller något annat finkornigt vara ett perfekt stöd vid macro fotografering. Gör kameran mycket stabil vid mark foto.
Trådutlösatre är alltid bra att ha.

Mvh Tobias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.