Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som börjat med digitalt...

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare. Eller har fotandet blivit mer slentrianmässigt? Jag skall köpa min fjärde SLR-kamera, och det lutar kraftigt åt en som kör ettor och nollor. Är därför nyfiken på andras erfarenheter.
 
Hej

Helt klart.

Jag är nybörjare, har fotat i ca 3år. Köpte först 2st EOS300 (en för dia o en för neg), sedan bytte jag till en EOS30 o en Mamiya 645E.

Som nybörjare var det slitsamt att vänta en vecka på bilderna (dia).

Sedan kom D30 från Canon, köpte en sån, och efter det så lossnade det. Kunde fota, lägga upp bilder här på FS o få veta vad som kunde göras bättre.

Idag har lag enbart en Bessa T (rangefinder) som 135 kamera, en gammal Hasselblad, o så D60:n som jag kör med.

Nu är det studioövningar som gäller, och då är den guld värd. Vi fotar, modellen o jag tittar i datorn, fixar till det vi trro är fel, kör igen osv.

Roine
 
rideg skrev:
...känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare...
Ja, just så är det. Man har i princip järnkoll på hela processen, plus att det inte kostar nåt.
Bara kul alltså...men jag tycker mörkrum är kul med. Fixar ett nytt sånt när jag får plats.
 
Solklart det senaste året har varit en ren explosion av bilder, tester osv....
Precis av de skäl du nämner i din fråga.
Detta har också fått effekten att jag plåtar bättre bilder med min analoga kamera.

Ytterligare ett skäl till att jag utvecklats är FS och forumen samt möjligheten att snabbt få kritik på div testbilder och ideér.

/Olle
 
Sedan jag köpte (för ett par veckor sedan) min ganska enkla lilla digitalkamera, som inte kommer i närheten av den potential min systemkamera har, har jag upplevt ett rejält uppsving i mitt fotograferande. Både motivationen och glädjen har ökat. Och det är så underbart att kunna se bilderna direkt, man får en helt annan och mycket snabbare återkoppling på det man gör. Och det tror jag man lär sig mycket av.

/Joakim

Här kan du se en liten hyllning till min digitalkamera, bilder jag tog för några timmar sedan! =)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=127194&pf=31760
 
Förbaskat kul att höra! Det är just det här man saknar när man kör kemibaserad fotografering. Det kryper i fingrarna och jag är så nära att lägga en beställning på en DSLR. Samtidigt är jag tveksam till att sälja min F90X.
 
Det bästa jag gjort under 25 år av fotande var att för några veckor sedan köpa en D100.

Den kreativitet jag upplevt dessa veckor överskrider vida det jag upplevt tidigare. Mest för att jag är otålig och inte vill vänta en vecka på en rulle som dessutom kostar närmare 200 spänn.

Nu tvekar jag inte att bränna av bilder. Tyvärr sitter snålheten kvar lite ibland. "Men tryck då klantskalle" brukar jag få säga till mig själv när jag börjar överväga om det är värt att trycka av...!! Men en sån lättnad att bara skjuta på.

Att sätta sig direkt när man kommer hem från morgonpromenaden med kaffe framför PS och pyssla med de nya bilderna....det är inte fel heller...
 
rideg skrev:
Förbaskat kul att höra! Det är just det här man saknar när man kör kemibaserad fotografering. Det kryper i fingrarna och jag är så nära att lägga en beställning på en DSLR. Samtidigt är jag tveksam till att sälja min F90X.

Gör som jag. Jag har beställt en negativscanner. Jag fotar mina mellanformatsneg, framkallar dem och några timmar senare så har jag dem i datorn. Det tar lite tid kanske, men å andra sidan så har jag fortfarande möjligheten kvar att blaska för den bättre kvaliténs skull, men jag får även lätt in bilderna i datorn där jag kan leka och lära.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Gör som jag. Jag har beställt en negativscanner. Jag fotar mina mellanformatsneg, framkallar dem och några timmar senare så har jag dem i datorn. Det tar lite tid kanske, men å andra sidan så har jag fortfarande möjligheten kvar att blaska för den bättre kvaliténs skull, men jag får även lätt in bilderna i datorn där jag kan leka och lära.

/ Marcus

Grejen är att jag har en skanner som jag är mycket nöjd med; en Nikon Coolscan IV ED. Jag kör enbast med (lättskannade) Fuji Provia 100F, och resultatet blir mycket bra. Med det är också ett steg jag skulle vilja slippa. Det tar längre tid en man tror att skanna en bunt bilder om man vill vara noga. En sladd från kameran rätt in i burken är också ett av argumenten som lockar mig.
 
Brummelisa skrev:
Gör som jag. Jag har beställt en negativscanner.
...istället? Det skulle nog inte jag rekommendera. Jag har både scanner och DSLR, och med en scanner har man kanske 5% av alla fördelar som en DSLR kan erbjuda. Scanner är bra, men inget alternativ, snarare ett komplement.
 
Samma här. Scannde ifos 12 bilder idag, men det var första scanningen efter semestern.....

Har dock tagit mer än 1000 bilder digitalt under den tiden.
 
Gör som jag behåll den analoga och kör paralellt.
Det är trots allt ganska kul att gå tillbaka till "slaskandet i labbet och kopieringen i mörkrummet mellan varven.

/Olle
 
Jag har inte blivit ett dugg bättre av att köra digitalt. Däremot har jag missat en del bilder som jag inte skulle missat med film.

Jag har å andra sidan fotografat professionellt i nio år och tar ånga bilder varje vecka. Det är att kontinuerligt fotografera och reflektera över sina bilder som man blir bättre av - och där kan ju digitaltekniken vara en fördel. Alla har ju inte fri film som jag.

Ibland ligger jag på 60 rullar i veckan. Med digitalt blir det lätt ännu mer. Tog 4000 bilder en helg då jag plåtade privat med en lånad 10D. Fyllde 11 GB en annan helg då jag gjorde reportage på ett scoutläger...
 
Det enda råd jag har är att köpa en DSLR om du nu ska köpa en digital. Jag gjorde det inte utan valde en 7Hi och jag tror inte jag ångrat något köp så mycket. Jag har inte kunnat anpassa mig till mycket försämrade prestanda som den kameran ger jämfört med en analog systemkamera. I fortsättning blir att det att välja rätt film och scanna istället.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det enda råd jag har är att köpa en DSLR om du nu ska köpa en digital

Eftersom det står Nikon på alla andra saker i väskan lutar det åt en D100. Jag har bara hört gott om kameran och bildkvalitén är imponerande. Enda nackdelen är att bildvinkeln från mina objektiv (24, 50 och 80-200) blir mindre.
 
Har man råd med en digital DSLR så är det väl bara att slå till. Själv hade jag inte det eftersom jag pluggar just nu.

Och med det jag vill tillägga att man ändå kan komma ganska långt med en digitalkamera av enklare modell. Själv köpte jag en Olympus Camedia C-4000Z som visserligen inte kan mäta sig med en halv- till helprofessionel systemkamera, men den var billig och har ändå alla de manuella möjligheter som man kräver när man är en lite mer rutinerad fotograf.

Min kontenta är att man med en schysst 4-5 Megapixelkamera för en 3-5000 kr kan få ett utmärkt komplement till sin vanliga systemkamera.

Dessutom har jag märkt en enorm fördel med min lilla smidiga digitalkamera, den är busenkel att ta med sig överallt hela tiden. Och det är faktiskt någon som ökat min fotoglädje en hel del.

/Joakim
 
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare. Eller har fotandet blivit mer slentrianmässigt? Jag skall köpa min fjärde SLR-kamera, och det lutar kraftigt åt en som kör ettor och nollor. Är därför nyfiken på andras erfarenheter.

Ja. I hög grad!

mvh Janne
 
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer?

Digitalkameran var anledningen till att jag började fotografera igen, det blev åter roligt att fotografera..jag har blivit en klart mycket bättre fotograf nu när jag har nöjligheten att fota och experimentera hur mycket som helst och se resultatet omedelbart, känner att jag utvecklas mycket snabbare, men det har fotosidan stor del av oxå.
 
Detta var en ovanligt trevlig tråd. Den glädje som paradigmskiftet har inneburit för Er ger väldigt starka argument för en övergång, i alla fall en partiell sådan, till digitalfotografering. Inga trista tekniska eller praktiska argument utan endast ett åskådliggörande av de mjuka värden som vi lätt glömmer bort.

Tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.