Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som börjat med digitalt...

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare. Eller har fotandet blivit mer slentrianmässigt? Jag skall köpa min fjärde SLR-kamera, och det lutar kraftigt åt en som kör ettor och nollor. Är därför nyfiken på andras erfarenheter.
 
Hej

Helt klart.

Jag är nybörjare, har fotat i ca 3år. Köpte först 2st EOS300 (en för dia o en för neg), sedan bytte jag till en EOS30 o en Mamiya 645E.

Som nybörjare var det slitsamt att vänta en vecka på bilderna (dia).

Sedan kom D30 från Canon, köpte en sån, och efter det så lossnade det. Kunde fota, lägga upp bilder här på FS o få veta vad som kunde göras bättre.

Idag har lag enbart en Bessa T (rangefinder) som 135 kamera, en gammal Hasselblad, o så D60:n som jag kör med.

Nu är det studioövningar som gäller, och då är den guld värd. Vi fotar, modellen o jag tittar i datorn, fixar till det vi trro är fel, kör igen osv.

Roine
 
rideg skrev:
...känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare...
Ja, just så är det. Man har i princip järnkoll på hela processen, plus att det inte kostar nåt.