Annons

Ni som är kunniga på bildskärmar, i synnerhet Dell, jag behöver er hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Dell Dimension 5000. Jag hade en bildskärm som benämns på ordersedeln enligt följande:

FP/MG - European - 19in (E193FP TC099) Value Midnight Grey Flat Panel

Jag var nöjd med skärmen. Den var inte perfekt, men jag tyckte den var tillräckligt bra vad gäller bildkvalitet.
Nyligen gick powerknappen sönder. Jag ringde Dell och de skulle helt enkelt byta ut skärmen eftersom garantin fortfarande gäller. De sa att skärmen de skulle skicka hade en "ny design" eller något sådant, men att det var en motsvarande skärm. Jag blev glad över att jag skulle få en ny skärm, eftersom min gamla hade några svagt inbrända linjer och ikoner som jag ju skulle slippa i samma veva.

Skärmen jag fick hette 1907FP. Den var katastrofalt dålig. Den drog åt blått, ljusheten varierade kraftigt över skärmen, skärpan var dålig, ljusa objekt blev nästan vita och tappade detaljer, de såg "överexponerade" ut. Värst var detta i den del av skärmen som var ljusast.

Jag ringde Dell igen. Uppdatering av drivrutin till grafikkortet hjälpte inte. Jag skulle få en ny skärm.

Jag har nu fått ännu en 1907FP. 1907FP står uttryckligen på baksidan. Denna är bättre, men den kommer inte heller i närheten av hur min ursprungliga skärm var. Fortfarande är det tydligt synlig ojämnhet i ljushet över skärmytan och dålig återgivning av ljusa färger.

Även fast denna är bättre ser jag direkt att båda dessa nya 1907FP-skärmar har en helt annan typ av bildåtergivning (t ex blåheten och problemen med de ljusa färgerna) jämfört med min gamla skärm. Det syns på flera sätt också som jag inte ska tråka ut er med, men problemen är så lika att det knappast kan vara fråga om två skärmar som är defekta på så lika sätt.
På det hela taget har dessa två skärmar mycket sämre bild än min ursprungliga skärm hade.

Jag googlade en del och hittade snabbt bl a följande User Opinions om 1907FP:
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1854416&cval=1854416&tag=uolst
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1889305&cval=1889305&tag=uolst

Tyvärr tittade jag aldrig på baksidan av min ursprungliga skärm. Jag känner mig inte säker på om jag verkligen hade en E193FP eller om det var en 1905FP. Skärmprofilen som fanns med från början heter 1905FP.icm, men det bevisar kanske ingenting. Jag vet heller inte om det finns skärmar av olika kvalitet som heter någonting med E193FP, 1905FP eller 1907FP i namnet.
Allt jag är säker på är att det står 1907FP på baksidan av min nuvarande skärm, den andra jag fick i utbyte.

Det fanns naturligtvis också goda omdömen av 1907FP på nätet, men dessa två jag länkat till var bland de första jag stötte på. Mycket av kritiken i dem stämmer väl överens med min egen bedömning.

Så vad jag främst undrar är:

1. Är 1907FP verkligen så här dålig som jag tycker, och som det låter som i dessa två User Opinions? Eller har vi alla tre haft oturen att få tag på väldigt dåliga exemplar?

2. Hur ska jag hantera det här med Dell?
Jag hade en skärm jag var nöjd med, powerknappen gick sönder, jag fick en ny skärm på garantin, och båda två jag fått är skit! Och det låter ju tyvärr som att alla 1907FP är ungefär lika dåliga.
Ska jag behöva stå ut med en sådan här skitskärm bara för att powerknappen till min gamla gick sönder, eller har jag någon juridisk rätt att kräva en lika bra skärm som den jag hade från Dell?

Alternativet är annars att köpa en ny skärm, för så här kan jag inte ha det, men jag har ju betalat för den kvalitet min gamla skärm hade, inte för den här usla bildkvaliteten.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Det troligaste är att panelerna i de nya är så dåliga som du upplever dem.

Här är en liten lista över vilka de använder:

E193FP TN 16ms
1907FP TN 8ms
1905FP PVA 20ms eller P-MVA 8ms

Hade du en 1905FP först så är det stor skillnad att byta till en TN.

Du behöver kalibrera din skärm!

När du kalibrerar den så skapas en ny ICC profil för just din skärm och du får bättre färgåtergivning.

Du kan antingen köpa en kalibrator, kostar några tusen eller se om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig med det.

Använder du photoshop kan du till att börja justera skärmen med hjälp av Adobe Gamma som följer med programmet.

kanon

Har en 1905FP som är suverän. helt färgneutral och med fantastisk skärpa. Har inte behövt kalibrera den. Det låter skumt att 1907 skulle vara så mycket sämre. Vet att det skiljer mycket på ickeproffs-skärmar. På Jobbet har vi en del TFT-skärmar men alla är flera 100% kassare än min Dell. Kanske ska man också ha tur då kanske kvalitetskontrollen inte är 100.

1. Har ingen aning.

2. Du har rätt till att få din skärm lagad, en likvärdig, pengarna tillbaka och mellanskillnaden till en likvärdig skärm.

Nedan citat är vilt saxat ur Kunsumenträttsutdrag:

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
kräva att felet avhjälps,
kräva omleverans av en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
hålla inne betalning,
få skadestånd.

----Megaklipp----

Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
  • utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
  • inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
  • prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

Hej alla och tack för era svar!

bEPH skrev:
2. Du har rätt till att få din skärm lagad, en likvärdig, pengarna tillbaka och mellanskillnaden till en likvärdig skärm.[/i]
Det första jag har tänkt göra är att från Dell försöka ta reda på exakt vilken skärmmodell jag hade tidigare för att på det sättet kunna hävda att den här eventuellt inte är likvärdig.
Det står visserligen E193FP på ordersedeln, men flera saker talar för att det istället var en 1905FP jag hade. Det händer ju att misstag begås.

En svårighet där är att även fast Dell dokumenterar alla ärenden, i det här fallet t ex skärmars tillverkningsnummer, så sitter det ganska många i Dells support som inte verkar veta vad de pratar om. Jag ska inte ge några exempel, men det har hänt ganska ofta. Så det gäller att råka stöta på en av dem som kan sina saker.

Tonyeagle skrev:
Har en 1905FP som är suverän. helt färgneutral och med fantastisk skärpa. Har inte behövt kalibrera den. Det låter skumt att 1907 skulle vara så mycket sämre.
Tyvärr verkar det faktiskt vara så att 1907FP är betydligt sämre än 1905FP. Dels baserat på uppgifterna om paneler i Peters inlägg ovan. Sedan har jag också sedan jag skrev förra inlägget stött på fler exempel än de jag länkade till i mitt förra inlägg, kalibreringsartiklar, tester etc, som ganska entydigt säger att 1907FP är mycket sämre än 1905FP.
På ett ställe läste jag t ex att svarstiden visserligen är bättre på 1907FP, men att färgupplösningen har sänkts till 6 bitar.

Så baserat på vad jag läst hittils skulle jag bestämt avråda alla som eventuellt tänkt byta ut sin 1905FP till en 1907FP från att göra det. De jag läst om som har erfarenhet av båda tycker att skillnaden är enorm. Och om det nu var en 1905FP jag själv hade, så kan jag bara hålla med.

hasse lundberg skrev:
Du behöver kalibrera din skärm!

Använder du photoshop kan du till att börja justera skärmen med hjälp av Adobe Gamma som följer med programmet.
Jo, jag hade tänkt testa att använda Adobe Gamma på min gamla skärm i alla fall.
Men den jag har fått i utbyte nu är ljusare och lätt rödaktig till höger och mörkare och lätt grönaktig till vänster. Det syns tydligt på ljusa, enfärgade ytor, som t ex den vita bakgrundsytan på Fotosidan som jag sitter och skriver på just nu.

Kan Adobe Gamma och andra skärmkalibreringar verkligen justera olikheter i färgåtergivning av en och samma färg på olika partier av skärmen?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
Lasse C skrev:
På ett ställe läste jag t ex att svarstiden visserligen är bättre på 1907FP, men att färgupplösningen har sänkts till 6 bitar.

Hej igen!

Jag får ta och förtydliga mig själv vad jag menade med 6 bitar. Det som står om 1907FP på http://www.tedsimages.com/text/links.htm är

Citat:

Regrettably, Dell has discontinued the 1905FP. The 1907FP that replaced it has better response time for fast action games, but with only six bits per color channel its display is much less suitable for photography

Slut citat.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Regrettably, Dell has discontinued the 1905FP. The 1907FP that replaced it has better response time for fast action games, but with only six bits per color channel its display is much less suitable for photography

Ajajaj... jag är just på gång att beställa en 2007FP.

Vet någon var man får reda på färgdjupet på denna och andra Dell-skärmar? Det står i alla fall inte i Dells "detaljerade" information...

2007fp skall nog inte vara några problem.

Den finns tydligen med två olika paneler men bägge är vettiga:

16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U04)
8 ms S-PVA (Samsung LTM201U1)

På den skärmen du hade, fanns det flera uttag för bildskärm bak? Både DVI och VGA, för det tror jag är en skillnad mellan budget och dyrare modeller. Då borde 1905:an haft både och, och E193:an bara VGA.

Om du nu kommer ihåg hur det såg ut på baksidan.

Karlsson skrev:
På den skärmen du hade, fanns det flera uttag för bildskärm bak? Både DVI och VGA, för det tror jag är en skillnad mellan budget och dyrare modeller. Då borde 1905:an haft både och, och E193:an bara VGA.

Om du nu kommer ihåg hur det såg ut på baksidan.

Hej, Lennart!

Tyvärr så kollade jag aldrig baksidan så noga, men jag tror inte att jag hade både VGA- och DVI-ingång på min gamla skärm. Däremot så följde det med en DVI-kabel, men eftersom själva datorn har DVI-utgång och jag köpte datorn och skärmen vid samma tillfälle, så minns jag inte om DVI-kabeln låg i datorns eller skärmens kartong.

Men jag är säker på att skärmprofilen som fanns i datorn, och fortfarande finns där, heter 1905FP.icc. Men jag vet inte om detta visar att skärmen var en 1905FP. Dell kanske använder samma skärmprofil till E193FP.

Och till er alla.
Jag ska precis kontakta Dell och försöka få det här utrett. Era svar och informationen ni gett mig är värdefull för att bättre kunna kommunicera med Dellsupporten om det här. Fortsättning följer...

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej, Lennart!

Tyvärr så kollade jag aldrig baksidan så noga, men jag tror inte att jag hade både VGA- och DVI-ingång på min gamla skärm. Däremot så följde det med en DVI-kabel, men eftersom själva datorn har DVI-utgång och jag köpte datorn och skärmen vid samma tillfälle, så minns jag inte om DVI-kabeln låg i datorns eller skärmens kartong.

Men jag är säker på att skärmprofilen som fanns i datorn, och fortfarande finns där, heter 1905FP.icc. Men jag vet inte om detta visar att skärmen var en 1905FP. Dell kanske använder samma skärmprofil till E193FP.

Och till er alla.
Jag ska precis kontakta Dell och försöka få det här utrett. Era svar och informationen ni gett mig är värdefull för att bättre kunna kommunicera med Dellsupporten om det här. Fortsättning följer...

Vänliga hälsningar.
Lasse C
Då var det nog en 1905 med båda portarna du hade. DVI/VGA-kabel brukar följa med skärmen och inte datorn.

Hej, alla!

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, men det verkar i alla fall ordna sig. Jag ringde Dell igår och för att göra en lång historia kort så fick jag reda på att jag hade haft en 1905FP ursprungligen trots att det står E193FP på ordersedeln.

Jag ska nu få en ny 1905FP, och hoppas att den fungerar bra. 1905FP är ju visserligen en utgången modell, men de lovade att skaffa mig en sådan redan till i morgon, onsdag.

Så långt är jag nöjd, men supportsamtalen med Dell igår var en riktig pärs. Jag tvingades ta ur grafikkortet och använda datorns interna grafik för att utesluta att felet låg där. Trots att jag aldrig hade gjort detta tidigare, inte ens öppnat datorn själv, och blev lotsad steg för steg till att ta ut det, blev jag inte lotsad i att sätta tillbaka det utan råkade sätta i det fel och fick ringa Dell igen när jag fick varningsmeddelande när jag slog på datorn.
Den andra killen på Dell som hjälpte mig få grafikkortet på plats ansåg att jag hade haft en väldig tur att grafikkortet inte blev kortslutet. Jag känner mig fortfarande inte helt säker på att inget har hänt med grafikkortet, men enligt den andra killen som lotsade mig genom några tester var han tämligen säker på att det hade klarat sig.

Den första killen jag pratade med ändrade sig flera gånger fram och tillbaka angående vilken skärm jag hade haft från början och vilken skärm jag fick i utbyte första gången, och vi ägnade oss åt i mitt tycke helt överflödiga och onödiga felsökningsprocedurer.

Så småningom kom vi i alla fram till det som mitt sunda förnuft sa mig, nämligen att jag troligen hade haft en 1905FP från början, åtminstone en helt annan typ av skärm än 1907FP, att båda skärmarna jag fått i utbyte är av samma modell, 1907FP, och att det inte handlade om något fel på grafikkortet.

Eftersom det här är min första hem-PC är jag inte tillräckligt tekniskt insatt för att kunna dra säkra slutsatser när någonting inte fungerar som det ska, och utan den information jag googlat mig till innan, och den information ni gett mig här i tråden hade jag haft mycket svårt att argumentera mot Dell, så jag är mycket tacksam för er hjälp.

Jag förstår uppriktigt talat inte hur Dells supportpersonal kan vara så virriga, säga emot både varandra och sig själva, ägna sig åt ibland absurda och enormt tids- och arbetskrävande felsökningsmetoder (även i andra ärenden tidigare) som det inte räcker med sunt förnuft för att argumentera emot, utan det behövs ordentliga, tekniska kunskaper i så fall.
Jag skulle kunna skriva en mycket lång lista på alla egendomligheter och motsägelser jag råkat ut för under mina supportärenden med Dell.

Jag har en släktning som är datakonsult sedan många år tillbaka. Han tyckte det var skrutt av Dell att inte hjälpa mig sätta tillbaka grafikkortet under första samtalet eftersom det är mycket svårare att sätta tillbaka det än att ta loss det, något jag tydligt märkte när jag skulle sätta tillbaka det på egen hand efteråt. Han ansåg också att det var självklart att det inte var grafikkortet det var fel på, vilket även den kille på Dell jag pratat med gången innan ansåg att all felsökning hittils tydde på.
Hade jag haft min släktnings tekniska kunskaper hade detta sammanlagt två timmar långa telefonsupportsamtal, kanske längre, kunnat vara uppklarat på en kvart.
Det ska inte behövas att man har den tekniska kunskapen för att få rätt support. Supporten är till för att hjälpa dem som inte har tillräckliga kunskaper.

Dessutom har jag betalat ganska mycket extra för så kallad Homesupport när jag köpte datorn, så jag tycker att det är svagt av Dell att inte kunna skicka ut en tekniker när det verkligen behövs.

Summan är i alla fall att jag är glad över att jag ska få rätt skärm, att jag är mycket tacksam för er hjälp utan vilken det kanske inte hade lyckats, men att jag är rejält missnöjd med Dells sätt att sköta detta och flera tidigare ärenden.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hade du verkligen behövt plocka ut grafikkortet? Hade det inte räckt att stänga av det i BIOS för att kunna testa det interna?

Karlsson skrev:
Hade du verkligen behövt plocka ut grafikkortet? Hade det inte räckt att stänga av det i BIOS för att kunna testa det interna?

Hej, Lennart!

Jag har inte tillräckliga datorkunskaper för att kunna avgöra det? Jag visste inte ens att den möjligheten fanns.
Det är just sådana saker som jag tycker att Dellsupporten i så fall skulle ha kunnat tala om för mig.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Det är med hjälp av alla problem som uppkommer man lär sig saker och ting, så du får väl se det positiva i att ha lärt dig att meka med datorer.

Karlsson skrev:
Det är med hjälp av alla problem som uppkommer man lär sig saker och ting, så du får väl se det positiva i att ha lärt dig att meka med datorer.

Hej, Lennart!

Jo, det har du helt rätt i, och det har jag också tänkt på i samband med tidigare strul med Dellsupporten. Jag har lärt mig en hel del på grund av allt krångel som jag kanske inte skulle ha lärt mig annars. Varje moln har en silverkant.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
Hej!

Jag har nu fått en ny skärm från Dell, en 1905FP. Jag vet ännu inte vad jag ska tro om allt det här. Det känns enormt komplicerat. Hittils verkar det i alla fall som att denna skärm fungerar bra, åtminstone tillräckligt bra.
Summan av alltihop är i alla fall att det verkar som att skärmproblemet äntligen fått en bra lösning, och det är jag naturligtvis glad över.

Mysterier:

1. Jag vet inte säkert vilken skärm jag ursprungligen hade. Det står E193FP på ordersedeln, men många saker pekar på att jag hade en 1905FP, vilket av många anses vara en bättre skärm. Dell ändrade sig fram och tillbaka flera gånger, till och med under samma telefonsamtal, men kom så småningom fram till att det faktiskt var en 1905FP jag ursprungligen haft. Det står alltså antingen fel på ordersedeln eller så fick jag fel skärm när jag köpte datorn. Vilket av de två möjligheterna som är den riktiga vet inte jag, och Dell har heller inte kunnat svara på det.

2. Mina grå standardfärgrutor i Photoshop var inte grå, utan sepiatonade, när jag använde min ursprungliga skärm, troligen en 1905FP. Deras siffervärden representerade heller inte neutrala gråtoner, mättnadsvärdena var inte noll, vilket de borde vara. Medan jag hade de två 1907FP-skärmarna inkopplade hade däremot dessa grå färgrutor rätt värden och var neutralt grå, även fast bildkvaliteten som helhet inte var bra.
Nu när jag har kopplat in den 1905FP jag nu har fått är de grå färgrutorna återigen sepiatonade. Jag kan inte förstå varför, men jag har hittat problemet omnämnt i ett omdöme om 1905FP på internet. En kille skrev att 1905FP fick hans grå standardfärgrutor i Photoshop att se bruna ut. Troligen exakt samma problem som mitt.
Det verkar alltså som att kombinationen 1905FP och Photoshop leder till att dessa färgrutor får felaktiga värden och felaktig färg, men jag förstår som sagt inte hur det går till.

3. Jag tyckte först när jag kopplade in min nya 1905FP att den drog åt gulgrönt. Jag tänkte att det kunde bero på att jag över en vecka hade suttit och tittat på en skärm som jag ansåg drog åt blått eller violett och därför tyckte att den här drog åt komplementfärgen gult eller gulgrönt.
Jag gick sedan in på skärmens färginställningar, inte i Windows utan med menyknapparna på skärmen. Där kunde jag konstatera att fabriksinställningen för Normal Preset (sRGB) inte hade lika värden i de tre färgkanalerna. Endast den gröna stod på 100. De andra hade lägre värden. Detta förklarade varför skärmen drog åt grönt, och när jag ställde in alla färgkanalerna på 100 blev skärmen neutral.

Jag kan inte minnas att min ursprungliga färg drog åt grönt. Inte heller att jag ändrat fabriksinställningarna. Jag tycker att det låter märkligt att Normal Preset (sRGB) skulle ha olika värden i de olika färgkanalerna men det har de i alla fall på den här 1905FP-skärmen. I fabriksinställningarna för 1907FP för Normal Preset (sRGB) hade alla färgkanalerna värdet 100 (är jag nästan helt säker på), men skärmen drog ändå ganska tydligt åt blått eller violett.

Slutsatser:

1. Den nya skärmen (1905FP) har tydligt bättre skärpa än de två 1907FP-skärmarna jag provade.

2. Den är inte 100% jämn över skärmytan, men avvikelserna är så små att det kanske även fanns liknande avvikelser på min ursprungliga skärm utan att jag reflekterade över dem. På de två 1907FP-skärmarna var ojämnheten tydlig. Den första av dem hade katastrofalt dålig jämnhet.

3. Bildmässigt är dock kanske 1907FP inte fullt så dålig som jag upplevde den. Enligt folk på internet som testat den grundligt är fabriksintällningarna mycket dåliga, och de har efter att ha justerat dessa fått en betydligt bättre bild. En kille tyckte till och med att han fått 1907FP att se bättre ut än 1905FP. Men faktum kvarstår, trots att 1907FP är efterföljaren till 1905FP har den en annan typ av panel och sämre färgupplösning, bara sex bitar per färgkanal mot åtta bitar (tror jag) för 1905FP.

4. Jag är glad över att ha fått en skärm som ser bra ut. Jag orkar inte tjafsa mer med Dell, om exempelvis min nya skärms pyttelilla ojämnhet. Kanske var som sagt min ursprungliga skärm ungefär likadan fast jag inte hade haft skäl att börja titta så noggrant efter ojämnhet och sådana saker då som jag har gjort nu.

5. I omdömen jag stött på på internet tycker många personer att Dells kvalitet i allmänhet och framförallt jämnheten i kvalitet har sjunkit mot förr. Många tycker också att Dells support är dålig nu, vilket också är min erfarenhet. Jag vill också betona att jag inte har letat fel hos Dell på internet genom att t ex googla på "Dell bad colors". Då är det säkert lätt att hitta dåliga omdömen om i stort sett alla märken. Jag har letat efter fakta och googlat på modellnamn och liknande, och i den vevan stött på ganska många negativa omdömen om Dell, både vad gäller skärmar, support och kvalitet i allmänhet.

6. Om jag därför så småningom tycker att inte heller denna skärm duger åt mig, tror jag därför att det är en bättre idé att investera i en bra skärm för fotobruk, då inte en Dellskärm efter mina erfarenheter. Det är lätt att hitta bildskärmar som fått utmärkta omdömen och som anses väl lämpade till bild och foto, vilket faktiskt ofta inte ens 1905FP gör. Den anses i t ex IDGs test vara en kontorsskärm, men jag tycker att den duger bra till foto än så länge.

7. Den här skärmen som jag nu har fått känner jag igen mig i från min ursprungliga skärm, dels på grund av att designen är identisk, men framförallt på grund av att jag tycker att bildkvaliteten är av en helt annan klass, exakt eller ungefär som jag minns den från min ursprungliga, jämfört med de två 1907FP jag provat, och som jag tyckte verkade vara av en tydligt sämre kvalitet. Om den trots allt är sämre än min ursprungliga är det i så fall så lite att jag inte alls kan känna mig säker på det.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto