Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Dell Dimension 5000. Jag hade en bildskärm som benämns på ordersedeln enligt följande:
FP/MG - European - 19in (E193FP TC099) Value Midnight Grey Flat Panel
Jag var nöjd med skärmen. Den var inte perfekt, men jag tyckte den var tillräckligt bra vad gäller bildkvalitet.
Nyligen gick powerknappen sönder. Jag ringde Dell och de skulle helt enkelt byta ut skärmen eftersom garantin fortfarande gäller. De sa att skärmen de skulle skicka hade en "ny design" eller något sådant, men att det var en motsvarande skärm. Jag blev glad över att jag skulle få en ny skärm, eftersom min gamla hade några svagt inbrända linjer och ikoner som jag ju skulle slippa i samma veva.
Skärmen jag fick hette 1907FP. Den var katastrofalt dålig. Den drog åt blått, ljusheten varierade kraftigt över skärmen, skärpan var dålig, ljusa objekt blev nästan vita och tappade detaljer, de såg "överexponerade" ut. Värst var detta i den del av skärmen som var ljusast.
Jag ringde Dell igen. Uppdatering av drivrutin till grafikkortet hjälpte inte. Jag skulle få en ny skärm.
Jag har nu fått ännu en 1907FP. 1907FP står uttryckligen på baksidan. Denna är bättre, men den kommer inte heller i närheten av hur min ursprungliga skärm var. Fortfarande är det tydligt synlig ojämnhet i ljushet över skärmytan och dålig återgivning av ljusa färger.
Även fast denna är bättre ser jag direkt att båda dessa nya 1907FP-skärmar har en helt annan typ av bildåtergivning (t ex blåheten och problemen med de ljusa färgerna) jämfört med min gamla skärm. Det syns på flera sätt också som jag inte ska tråka ut er med, men problemen är så lika att det knappast kan vara fråga om två skärmar som är defekta på så lika sätt.
På det hela taget har dessa två skärmar mycket sämre bild än min ursprungliga skärm hade.
Jag googlade en del och hittade snabbt bl a följande User Opinions om 1907FP:
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1854416&cval=1854416&tag=uolst
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1889305&cval=1889305&tag=uolst
Tyvärr tittade jag aldrig på baksidan av min ursprungliga skärm. Jag känner mig inte säker på om jag verkligen hade en E193FP eller om det var en 1905FP. Skärmprofilen som fanns med från början heter 1905FP.icm, men det bevisar kanske ingenting. Jag vet heller inte om det finns skärmar av olika kvalitet som heter någonting med E193FP, 1905FP eller 1907FP i namnet.
Allt jag är säker på är att det står 1907FP på baksidan av min nuvarande skärm, den andra jag fick i utbyte.
Det fanns naturligtvis också goda omdömen av 1907FP på nätet, men dessa två jag länkat till var bland de första jag stötte på. Mycket av kritiken i dem stämmer väl överens med min egen bedömning.
Så vad jag främst undrar är:
1. Är 1907FP verkligen så här dålig som jag tycker, och som det låter som i dessa två User Opinions? Eller har vi alla tre haft oturen att få tag på väldigt dåliga exemplar?
2. Hur ska jag hantera det här med Dell?
Jag hade en skärm jag var nöjd med, powerknappen gick sönder, jag fick en ny skärm på garantin, och båda två jag fått är skit! Och det låter ju tyvärr som att alla 1907FP är ungefär lika dåliga.
Ska jag behöva stå ut med en sådan här skitskärm bara för att powerknappen till min gamla gick sönder, eller har jag någon juridisk rätt att kräva en lika bra skärm som den jag hade från Dell?
Alternativet är annars att köpa en ny skärm, för så här kan jag inte ha det, men jag har ju betalat för den kvalitet min gamla skärm hade, inte för den här usla bildkvaliteten.
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Jag har en Dell Dimension 5000. Jag hade en bildskärm som benämns på ordersedeln enligt följande:
FP/MG - European - 19in (E193FP TC099) Value Midnight Grey Flat Panel
Jag var nöjd med skärmen. Den var inte perfekt, men jag tyckte den var tillräckligt bra vad gäller bildkvalitet.
Nyligen gick powerknappen sönder. Jag ringde Dell och de skulle helt enkelt byta ut skärmen eftersom garantin fortfarande gäller. De sa att skärmen de skulle skicka hade en "ny design" eller något sådant, men att det var en motsvarande skärm. Jag blev glad över att jag skulle få en ny skärm, eftersom min gamla hade några svagt inbrända linjer och ikoner som jag ju skulle slippa i samma veva.
Skärmen jag fick hette 1907FP. Den var katastrofalt dålig. Den drog åt blått, ljusheten varierade kraftigt över skärmen, skärpan var dålig, ljusa objekt blev nästan vita och tappade detaljer, de såg "överexponerade" ut. Värst var detta i den del av skärmen som var ljusast.
Jag ringde Dell igen. Uppdatering av drivrutin till grafikkortet hjälpte inte. Jag skulle få en ny skärm.
Jag har nu fått ännu en 1907FP. 1907FP står uttryckligen på baksidan. Denna är bättre, men den kommer inte heller i närheten av hur min ursprungliga skärm var. Fortfarande är det tydligt synlig ojämnhet i ljushet över skärmytan och dålig återgivning av ljusa färger.
Även fast denna är bättre ser jag direkt att båda dessa nya 1907FP-skärmar har en helt annan typ av bildåtergivning (t ex blåheten och problemen med de ljusa färgerna) jämfört med min gamla skärm. Det syns på flera sätt också som jag inte ska tråka ut er med, men problemen är så lika att det knappast kan vara fråga om två skärmar som är defekta på så lika sätt.
På det hela taget har dessa två skärmar mycket sämre bild än min ursprungliga skärm hade.
Jag googlade en del och hittade snabbt bl a följande User Opinions om 1907FP:
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1854416&cval=1854416&tag=uolst
http://reviews.cnet.com/Dell_UltraS...ID=7&messageID=1889305&cval=1889305&tag=uolst
Tyvärr tittade jag aldrig på baksidan av min ursprungliga skärm. Jag känner mig inte säker på om jag verkligen hade en E193FP eller om det var en 1905FP. Skärmprofilen som fanns med från början heter 1905FP.icm, men det bevisar kanske ingenting. Jag vet heller inte om det finns skärmar av olika kvalitet som heter någonting med E193FP, 1905FP eller 1907FP i namnet.
Allt jag är säker på är att det står 1907FP på baksidan av min nuvarande skärm, den andra jag fick i utbyte.
Det fanns naturligtvis också goda omdömen av 1907FP på nätet, men dessa två jag länkat till var bland de första jag stötte på. Mycket av kritiken i dem stämmer väl överens med min egen bedömning.
Så vad jag främst undrar är:
1. Är 1907FP verkligen så här dålig som jag tycker, och som det låter som i dessa två User Opinions? Eller har vi alla tre haft oturen att få tag på väldigt dåliga exemplar?
2. Hur ska jag hantera det här med Dell?
Jag hade en skärm jag var nöjd med, powerknappen gick sönder, jag fick en ny skärm på garantin, och båda två jag fått är skit! Och det låter ju tyvärr som att alla 1907FP är ungefär lika dåliga.
Ska jag behöva stå ut med en sådan här skitskärm bara för att powerknappen till min gamla gick sönder, eller har jag någon juridisk rätt att kräva en lika bra skärm som den jag hade från Dell?
Alternativet är annars att köpa en ny skärm, för så här kan jag inte ha det, men jag har ju betalat för den kvalitet min gamla skärm hade, inte för den här usla bildkvaliteten.
Vänliga hälsningar.
Lasse C