Annons

NG digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, Jonas...så du tror att de har rastrerat och hanterat sina bilder och sin pre-press analogt tills nu..

Jag tror att de skannat sina bilder och hanterat sin pre-press digtialt minst lika länge som de andra stora tidningarna...vad kan det vara - hugger till med tio år i alla fall - kanske är i underkant.

Finns det någon trycksak som hanteras analogt idag? Möjligen nyhetsbrevet från Grafikernas Pensionsförening i så fall...!? :)

robarb skrev:
Hm, Jonas...så du tror att de har rastrerat och hanterat sina bilder och sin pre-press analogt tills nu..

Jag tror att de skannat sina bilder och hanterat sin pre-press digtialt minst lika länge som de andra stora tidningarna...vad kan det vara - hugger till med tio år i alla fall - kanske är i underkant.

Finns det någon trycksak som hanteras analogt idag? Möjligen nyhetsbrevet från Grafikernas Pensionsförening i så fall...!? :)

orka...
du förstår vad jag menar/menade:
Att fotografen använde sig av en digital kamera när han gjorde bilderna, och inte en analog.
Jag menade inte efterarbetet.

Visst förstod jag vad du menade, Jonas.

Jag tycker dock att det är intressant att du sätter fingret på en lite bortglömd punkt här.

Vad är skillnaden mellan att fotografera digitalt och scanna digitalt? Kvalitetsmässigt menar jag? Om nu NG har skött sin prepress digitalt i ett antal år nu, vad är då skillnaden när man slipper scanna?

Bildvisningarna.
Jag har aldrig varit på en bildvisning med en NG fotograf, Men jag vet att de åker runt i världen över och visar upp sina bilder (Klum gör det i alla fall vädigt mycket).
Jag kör digitalt, och tycker det är jädrigt bra, men måste erkänna att ett projicerat dia är mycket bättre än en projicerad digital bild.

Håller med dig att det bör diskuteras, man glömmer ofta efterarbetet.

//Jonas

jonaseriksson skrev:

Jag kör digitalt, och tycker det är jädrigt bra, men måste erkänna att ett projicerat dia är mycket bättre än en projicerad digital bild.

Kvaliteten beror i båda fallen på utrustningen. Sensorupplösningen på digitalaren och IT-projektorns optiska dito är avgörande. Generellt går det inte att säga att det ena eller andra systemet är bättre eller sämre. Däremot finns det (ännu) en tydlig prisskillnad.

Notera också att just den här NG-fotografen jobbar med 10D, vilket kanske är lite intressant. Som bekant har ju NG inga problem med resurserna, ett par 1Ds eller 1D Mark II-hus hade säkert varit ett allternativ.

Jop!

Thomasis skrev:
Du menar väl inte att en datorprojektorn skulle vara lika bra som en diabildsprojektor hoppas jag!!!
/tj

Som sagt, det handlar om stålars. De senaste digitalprojektorerna "kör med laser" har jag hört.
Upplösning ner till ljusets våglängd, skärpa och ljuysstyrka så att man kan köra i dagsljus....
Överträffar allt som hittills gjorts i denna väg..
Massproduktion skall tydligen startat i liten skala, pris: senaste jag hörde 250 000:-
men då kan man å andra sidan placera grejjen i princip var som helst. parralaxfel ställs efter vinkel eller hur man nu skall uttrycka det...

PS! man räknar med konsumentanpassning inom två år till "överkomliga" priser...

Re: Jop!

uge skrev:
Som sagt, det handlar om stålars. De senaste digitalprojektorerna "kör med laser" har jag hört.
Upplösning ner till ljusets våglängd, skärpa och ljuysstyrka så att man kan köra i dagsljus....
Överträffar allt som hittills gjorts i denna väg..
Massproduktion skall tydligen startat i liten skala, pris: senaste jag hörde 250 000:-
men då kan man å andra sidan placera grejjen i princip var som helst. parralaxfel ställs efter vinkel eller hur man nu skall uttrycka det...

PS! man räknar med konsumentanpassning inom två år till "överkomliga" priser...

Kan du ge en länk, vore intressant att läsa då jag jobbar med lasrar och optik.
/tj

Re: Re: Jop!

Thomasis skrev:
Kan du ge en länk, vore intressant att läsa då jag jobbar med lasrar och optik.
/tj

Tyvärr, läste en rätt lång artikel i Illustrerad vetenskap, samt senare nappade jag en artikel på nätet nån gång som beskrev just konsumentsatsningen. vad som framgår är att det är Tyskarna som jobbar på det, flera företag t o m.
Tyvärr inga länkar, men möjligen fins den i Ill vets arkiv,

Highweiss skrev:
Notera också att just den här NG-fotografen jobbar med 10D, vilket kanske är lite intressant. Som bekant har ju NG inga problem med resurserna, ett par 1Ds eller 1D Mark II-hus hade säkert varit ett allternativ.
Men det är väl fotografen som står för sin utrustning?
Finns det fotografer som är fast anställda av NG?

mipert skrev:
Men det är väl fotografen som står för sin utrustning?
Finns det fotografer som är fast anställda av NG?

Jag har för mig att de står för sin egen utrustning, men dyrare och speciella saker kan NG betala.
Jag vet inte om deras fotografer är fast anställda men de har flera fotografer som ständigt återkommer, och som skrivit kontrakt med NG. De har säkert även flera frilansare.

//Jonas

Besökte NG i Washington för några år sen, skrev ett längre reportage på tidningen som just då skulle börja komma ut också på finska.

NG har nog fast anställda fotografer (det är ju en jätteorganisation med tusentals ? anställd). Men så gott som alla längre reportage för NG görs av "frilansare" (ett fotojobb för NG varierar i regel mellan 4 och 12 veckor + research så i praktiken är de anställda på fyra-fem månaders kontrakt). NG arbetar så att när en idé är godkänd börjar de spana in en lämplig skribent och en lämplig fotograf. Alla arbetspar är alltså skräddarsydda för reportaget.

Med tanke på NG ställning, det faktum att de har en mycket stor teknisk avdelning (som utvecklar de mest banbrytande tekniska lösningar bland annat för fotografering) etc. etc. så tror jag inte att nån lyfter på ögonbrynen om den "inköpta" fotografen inför en resa kommer med lite krav på utrustning om hans eller hennes egen utrustning inte "räcker till". Men eftersom alla fotografer som gör jobb för NG är väl etablerade så misstänker jag att de redan har en "state of the art"-utrustning. Proffsutrustning alltså.

I det här specifika fallet, "Wet Down Under" kan det ju mycket väl vara så att uppdraget krävt mycket trecking och att en 10D varit mest lämpad för att hålla vikten nere. Kanske. Och så är ju 10D inte precis nån leksakskamera heller!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar