Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-6 Kameran tappar kontakt med objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp med tankar, teorier, och möjliga lösningar.
Min nex-6 tappar allt som oftast kontakt med objektivet. Det yttrar sig genom att bländartalet i sökaren ändras till två streck och kameran börja söka både fokus och exponering fram och tillbaka. Detta inträffar ofta när jag använder den tillsammans med la-ea2, men ibland också när jag använder mina objektiv med e-fattning.
Kameran fungerar oftast klanderfritt, men ibland börjar den strula just när det absolut inte får hända.

Åtgärd: Tar loss objektivet/adaptern, torkar lite på kontakterna, sätter tillbaks och hoppas.

När jag nyss köpt nexen skaffade jag en billig adapter till minolta md/mc som fastnade i fattningen och fick tas loss med våld. Det orsakade små skador på klackarna i kamerans objektivfattning. Skulle det kunna räcka för ge det fel jag beskrivit?Jag tycker att objektiven sitter lika tight på nexen som på a77.

Jag tänker så här:
Om det vore fel på la-ea2, som oftast är på när detta inträffar, borde det inte hända med andra objektiv på. Alltså tror jag felet ligger i kameran. Vad tror ni?
Om jag inte kan vara säker på det känns det inte så lockande att ersätta med ett nytt hus, vilket annars är planen.

Jag kan ju inte NEX, men jag har haft ett liknande problem på min OM-D, och då var det stiftet som håller fast objektivet när det har snäppt in i läge. Om det stiftet är det allra minsta intryckt, så blir det fel på kontakten mellan kamera och objektiv. Möjligen kan ditt problem ha liknande orsak. En gång har det hänt att lite smuts i fördjupningen på objektivet hindrade stiftet att komma ut helt.

Jag kan ju inte vara helt säker, men jag tror inte stiftet påverkar kontakten på sony e-mount. Min uppfattning är dessutom att stiftet går upp helt.
Ingen som haft något liknande problem på sin nex?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar