Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

new standard for digital SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
http://www.dpreview.com/news/0209/02092410olydak43inch.asp

http://www.dpreview.com/news/0209/02092411olympus43show.asp

Benefits

The major benefit of Four Thirds System is that it will allow the design of dedicated, high-performance digital camera lens systems that are more compact than their 35 mm film SLR camera lens counterparts. The impact of the more compact lens size will be especially marked on telephoto lenses, making it possible to produce a Four Thirds System 300 mm telephoto lens, for example, that offers performance equivalent to a 600 mm lens on a 35 mm film SLR camera.

Senast ändrad:
De mindre tillverkarna har nog insett att det blir för kostsamt att var och en ska utveckla enskilda standards. Olympus, Kodak och Fuji är visst med på tåget, tvivlar att kopiator-canon kommer att hoppa på, deras EOS-standard kan nog fortsätta på egna ben.

Men gemensamma standards inom kamerabranschen välkomnar jag. Iofs har Kodak försökt att införa en rad standards genom åren (110, disc mfl) men det har inte gått. Hoppas att de lyckas.

/e

om det blir en ny standard med smidiga, mindre objektiv för det digitala formatet för systemkameror, helt anpassade för den digitala tekniken och inte för den gamla småbildstekniken, så blir digitala systemkameror helt klart mycket mer intresanta i mina ögon iaf..så hoppas..

Jag håller med Kim för en gångs skull. Det vore verkligen kul om det här kunde bli verklighet.

Tyvärr är det ju en bransch som domineras av stora aktörer som inte tjänar på öppna standarder utan tvärtom har allt att tjäna på att motarbeta dem. Så jag är tveksam. Men bra vore det.

Många "bra ideer"...

Blir aldrig någon hit... aps-film till exempel;)

Det vore ju en bra ide på ett sätt, men med tanke på all gammal utrustning som finns för 35 mm formatet tror jag inte att ett nytt format har så mycket att hämta tyvärr...

Det räcker inte att vara minst lika bra som ett nuvarande format för att lyckas, de måste vara mycket bätre, och det tror jag inte det kommer at bli.

eftersom objektiven och husen görs helt anpassade till digitaltekniken..så har det all möjlighet att bli ett mycket bättre alternativ än med de gamla systemet.

Precis. Och grejerna har dessutom en möjlighet att bli mycket billigare för samma kvalitet och ljusstyrka eftersom det är en naturlag att det är enklare att bygga objektiv för mindre sensorer.

Den enda förlusten är att det blir lite svårare att få ett minimalt skärpedjup i de fall man vill ha det. Men så länge sensorn är någotsånär stor som i det här fallet är det inget som inte går att kurera med ljusstarkare objektiv som ju blir enklare att bygga. Det är ju inte några fjuttsensorer som i dagens digitalkompakter/hybriskameror som är på tapeten, utan det handlar om jag förstått det rätt om åtminstone halva småbildsformatet?

Man kan använda samma argument för APS-systemkameror också, men inte hjälpte det... Minolta gjorde ju en hel serie nya små objektiv för APS, och så småningom även ett digitalt hus för dom objektiven. Ingen köpte.
Pentax SLR för 110-film blev inte heller nån hit, men liten var den! :)

APS och 110 sålde inte, eftersom de gav sämre bildkvalité, i det här fallet så kan bildkvalitén bli bättre, eller minst lika bra iaf.
så det finns större möjligheter här vad jag kan se iaf.

Jämförelsen haltar lite när det gäller APS eftersom filmen var begränsningen där. Det är lättare att bygga högupplösande elektroniska sensorer i det lilla formatet vilket vi ser inte minst på att digitalkompakterna som har mycket mindre sensorer och trots ger riktigt hyggligt resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar