Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nekrolog i SvD
- Trådstartare raunavaara
- Start datum
raunavaara
Aktiv medlem
Hammarklaver eller fortepiano går också bra! Men vi är överens om att vi rör oss i olika världar. I proffsinfo från Kodak på 70 talet talades om framkallninsgkurvornas "tå och häl" funderar på om det kan vare en av anledningarna till skillnaderna, men egentligen är det oväsentligt. Jag gillar "blaskandet" och den del det ger.
Det kan vara älgbilder av Janos Jurkka, pressad Tri-X framkallad i Rodinal, så det påminner om Vincent van Gogs målarteknik fast i svartvitt, eller Ansel Adams naturbilder från Yoshemite naturreservat skarpt utan tillstymmelse till kornighet enastående valörskala, eller en ensam paprika av Edward Weston, med fantastisk ljusbehandling. Det är konst på hög nivå, det värmer själen.
Vem gör såna bilder idag, med den fantastiska teknik som står till buds: Motordrivna automatkameror och zoomar från Fisheye till tele och gränslös upplösning.
Men det är väl som nästan allt annat, marknadsförarna har lyckats förleda os in i "materialsport" för att få oss att investera i det nya, det vill säga samma skräp som tidigare men med ännu mera "bling-bling", det handlar inte längre om utrustning för bildframställning, mer för att stärka egot hos konsumenten och få honom att gå tillverkarnas omsättningsmål till mötes.
Det kan vara älgbilder av Janos Jurkka, pressad Tri-X framkallad i Rodinal, så det påminner om Vincent van Gogs målarteknik fast i svartvitt, eller Ansel Adams naturbilder från Yoshemite naturreservat skarpt utan tillstymmelse till kornighet enastående valörskala, eller en ensam paprika av Edward Weston, med fantastisk ljusbehandling. Det är konst på hög nivå, det värmer själen.
Vem gör såna bilder idag, med den fantastiska teknik som står till buds: Motordrivna automatkameror och zoomar från Fisheye till tele och gränslös upplösning.
Men det är väl som nästan allt annat, marknadsförarna har lyckats förleda os in i "materialsport" för att få oss att investera i det nya, det vill säga samma skräp som tidigare men med ännu mera "bling-bling", det handlar inte längre om utrustning för bildframställning, mer för att stärka egot hos konsumenten och få honom att gå tillverkarnas omsättningsmål till mötes.
Danlo
Avslutat medlemskap
På tal om analogt Det mörkrum jag ska bygga ska ju vara för svartvitt... men jag funderar också på att köpa en scanner, en beg Imacon eller en ny Hasselblad X1 för att skanna negativ och dia..
Jag har inte kunnat hitta priser på vad en ny X1 kostar.. någon som vet var den säljs? Eller måste man vända sig till YFO..??
Jag har inte kunnat hitta priser på vad en ny X1 kostar.. någon som vet var den säljs? Eller måste man vända sig till YFO..??
Senast ändrad:
Mamaya
Aktiv medlem
Hammarklaver eller fortepiano går också bra! Men vi är överens om att vi rör oss i olika världar. I proffsinfo från Kodak på 70 talet talades om framkallninsgkurvornas "tå och häl" funderar på om det kan vare en av anledningarna till skillnaderna, men egentligen är det oväsentligt. Jag gillar "blaskandet" och den del det ger.
Jag instämmer helt med det du skriver, en mycket målande beskrivning, nästan poetisk!
Så du läser också Proffsinfo från 70-talet, jag trodde jag var ensam om det. Undrar dock vad hammarklaver och fortepiano är men det låter säkert fint
Hoj!
Mamaya
Aktiv medlem
På tal om analogt Det mörkrum jag ska bygga ska ju vara för svartvitt... men jag funderar också på att köpa en scanner, en beg Imacon eller en ny Hasselblad X1 för att skanna negativ och dia..
Det luktar mycket pengar, visste inte att Hasselblad gjorde scannrar men det är väl detsamma som Imacon? En sån kostar över 100 000 kr skulle jag tro, dyrt så ini bengen.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har min profession på ljudsidan och har fått utstå mycket spott och spe, när jag påstått att ett bra analogt system har saker det är bättre på än ett CD system. Idag efter 30 år, gryr ett litet erkännande.
Danlo vi är överens om att det är en annan "karaktär" på analoga bilder, en karaktär jag gillar. Medveten om att jag kommer bli lika nergjord som när jag framförde samma åsiker om analog ljud visavi "Det perfekta kristallklara CD ljudet", ställer jag mig inte på "barrikaderna" igen utan fortsätter att verka i lönndom ;o)!
Digitalt ljud kontra vinyl är absolut inte relevant som jämförelse till digital kontra analog bild. Både vinyl och cd är omvandlade till elektroniska signaler. Film, mörkrum och kemiframkallning är analog från början till slut. Bilden förblir oomvandlad ända till slutprodukten.
______
Nekrologen var intressant att läsa, och där fanns mycket som var tänkvärt och som man kan hålla med om, även om det känns lite som att läsa sin egen dösdruna, jag som aldrig ens funderat på att byta teknik. Märkligt att läsa om de nya gelatinsilverpapper som sett dagens ljus under senare tid (desutom av riktigt klassiska karaktärer, och samtidigt se den här artikeln. Men viss är det så att amatörerna och yrkesfolket i princip lämnat mörkrummet. Bara de riktigt intresserade fortsätter. Och tydligen är vi tillräckligt många för att utbudet fortfarande ska hålla sig på en nivå som är fullt acceptabel även för finsmakare.
raunavaara
Aktiv medlem
Graal. Nu var det inte det jag åsyftade, utan inställningen från de som torgför ideerna om att endast det senaste är gott nog. De som använder och uppskattar "gammal" teknik hör till bakåtsträvarna, som skall mobbas. Om du läser tråden ser du tendenserna även här, även om mindre uttalade.
Jag ser det som ett uttryck för "materialsporten", att marknadsförarna lyckats i sin strävan att inplantera slogans i en stor grupp människor, som med sin nyförvärvade kunskap kan gå ut och frälsa världen från "den gamla dåliga tiden", före digitalåldern. Jag möter det dagligen både i mitt arbete och hobby.
Jag ser det som ett uttryck för "materialsporten", att marknadsförarna lyckats i sin strävan att inplantera slogans i en stor grupp människor, som med sin nyförvärvade kunskap kan gå ut och frälsa världen från "den gamla dåliga tiden", före digitalåldern. Jag möter det dagligen både i mitt arbete och hobby.
Graal
Avslutat medlemskap
Graal. Nu var det inte det jag åsyftade, utan inställningen från de som torgför ideerna om att endast det senaste är gott nog. De som använder och uppskattar "gammal" teknik hör till bakåtsträvarna, som skall mobbas. Om du läser tråden ser du tendenserna även här, även om mindre uttalade.
Visst förstod jag det! Ville bara tillägga det jag skrev. För den där jämförelsen tas alltid upp som en parallell till analog-digital fotografi, vilket är så fel det kan bli. Hade vi suttit och pratat öga mot öga, hade vi nog förståt varandra direkt. Inte så lätt att kommunicera i forum och på nätet alltid.