Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nekas fota på byggarbetsplats på egen tomt

Produkter
(logga in för att koppla)
Har påbörjat arbetet och avslutar jobbet och tar sitt folk därifrån och åberopar kontrakrsbrott genom övervakningen, har du svårt att få dit någon annan ent. På grund av garatin.
Jo, det skulle förvisso fungera om det stod i kontraktet att uppdragsgivaren inte får fotografera arbetet.

Det är väl å andra sidan ett ganska ovanligt villkor i entreprenadkontrakt? Det stod inget sådant i det entreprenadkontrakt som jag avtalade om med "min" entreprenör i början av sommaren.

Om det inte finns någon konkret invändning så kanske det inte är så mycket att bry sig om.

Däremot bör du nog se till att du inte fotograferar/filmar någonting utanför din egen tomt med din övervakningskamera.

Spontant skulle jag säga nej, men man bör väl titta efter i arbetsmiljölagen för att kunna säga något om det?

”... Om övervakningen avser en arbetsplats, ska ett yttrande från skyddsombudet, skyddskommittén eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen lämnas in tillsammans med ansökan. ...”

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ng/kameraovervakningslag-2013460_sfs-2013-460

Det är en intressant situation som TS frågar om. Den kameraövervakning av rent privat natur som en privatperson får göra på plats där inte allmänhet har tillträde står ju lite i motsats till vad som gäller för arbetsgivare och arbetsplats.

Jo, det skulle förvisso fungera om det stod i kontraktet att uppdragsgivaren inte får fotografera arbetet.

Det är väl å andra sidan ett ganska ovanligt villkor i entreprenadkontrakt? Det stod inget sådant i det entreprenadkontrakt som jag avtalade om med "min" entreprenör i början av sommaren.

Det kanske kan anses underförstått att entreprenören ansvarar för kamerabevakningen eftersom det är entreprenören som har arbetsmiljöansvaret.?

Spontant skulle jag säga nej, men man bör väl titta efter i arbetsmiljölagen för att kunna säga något om det?

Arbetsmiljölagen:
Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. (Paragrafen ändrad genom 1994:579)
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...r-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/

”Samverkan” ovan omsatt i Kameraövervakningslagen:
... Om övervakningen avser en arbetsplats, ska ett yttrande från skyddsombudet, skyddskommittén eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen lämnas in tillsammans med ansökan. ...
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ng/kameraovervakningslag-2013460_sfs-2013-460

För mig är det givet att kameraövervakning på arbetsplats är en del av arbetsmiljön.

...

För mig är det givet att kameraövervakning på arbetsplats är en del av arbetsmiljön.

Möjligt men är det verkligen en arbetsplats? Nog är det andra krav på utomhusarbete och tillfälliga arbetsplatser?

Sen tycker jag det faller på sin orimlighet. Inte kan entreprenören kräva att beställare ska montera ner övervakningskameror så fort han skickar ut sina anställda på något uppdrag.

Om det är viktigt för honom får han låta bli såna uppdrag.

Möjligt men är det verkligen en arbetsplats? Nog är det andra krav på utomhusarbete och tillfälliga arbetsplatser?

Sen tycker jag det faller på sin orimlighet. Inte kan entreprenören kräva att beställare ska montera ner övervakningskameror så fort han skickar ut sina anställda på något uppdrag.

Om det är viktigt för honom får han låta bli såna uppdrag.

En arbetsplats är väl klart att det är även om det är utomhus? Större byggen är inhängande och kräver särskild behörighet för att passera grindarna. Overkill med stängsel på mindre byggen där ”alla känner alla”.

I TS fall kan man nog också ifrågasätta ifall dokumentation av entreprenörens arbete faller inom ramen för ”bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll

Känns som företaget kan hamna lite i en rävsax. Tomtägaren vill (och har juridiskt rätt) att filma bygget. Skyddsombudet/facket vägrar arbeta om de blir övervakade, vilket de också har rätt till. Som arbetsgivare hade jag börjat med att be tomtägaren ta ner kameran. Efter det hade jag nog tackat nej till jobbet för att värna om relationen till de anställda. Finns det inte något i kontraktet som säger att tomtägaren på något vis ska kunna tillgodose att det finns en godkänd arbetsmiljö?

En arbetsplats är väl klart att det är även om det är utomhus? Större byggen är inhängande och kräver särskild behörighet för att passera grindarna. Overkill med stängsel på mindre byggen där ”alla känner alla”.

I TS fall kan man nog också ifrågasätta ifall dokumentation av entreprenörens arbete faller inom ramen för ”bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll

Tveksamt, ska en rörmokare kunna begära nedtagning av kameror? 4 kunder per dag...

Det kan omöjligt ställas samma krav på tillfälliga arbetsplatser m a p miljö.

Den hantverkare som ställer såna krav får nog rätt snart problem med uppdrag.

Svartarbetare

Det skulle kunna bevisa att hantverkarna lagt ner mindre tid eller inte varit där vissa dagar. Jag skulle sätta upp varje kamera jag kan tänka mig och även ljudinspelning på detta företag, förmodligen riktigt bluffare

Det kan ju vara så att entreprenören anlitar arbetskraft som inte har arbetstillstånd och inte vill synas på bild.

Det är en intressant situation som TS frågar om. Den kameraövervakning av rent privat natur som en privatperson får göra på plats där inte allmänhet har tillträde står ju lite i motsats till vad som gäller för arbetsgivare och arbetsplats.
Jag misstänker att 17 § i kameraövervakningslagen inte är tillämplig på privatpersoners kameraövervakning. Det är ju inte arbetsgivaren som vill kameraövervaka.

Jag skriver detta på en telefon så jag får återkomma när jag har kollat igenom hela lagen och eventuellt i några förarbeten.

Tveksamt, ska en rörmokare kunna begära nedtagning av kameror? 4 kunder per dag...

Det kan omöjligt ställas samma krav på tillfälliga arbetsplatser m a p miljö.

Den hantverkare som ställer såna krav får nog rätt snart problem med uppdrag.

Syftet med bevakningen är avgörande i lagen - och antagligen även för den övervakade.

Även om man inte behöver söka tillstånd så måste man följa lagen. Om syftet är ”övervakning” för att identifiera tjuvar vid inbrott/tillgrepp i hemmet så behövs knappast kameran i TS fall. Hemmet är ännu inte byggt. Men där hade nog inte heller hantverkaren brytt sig. Varsågod att övervaka så ser du att jag inte stjäl.

Om syftet är att visa upp en häftig timelapse av bygget för vänner och bekanta, eller en vidare krets, kan det hända att det inte ryms inom ”privat-undantaget”:
... om du som privatperson har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på internet, omfattas kameran av reglerna i kamerabevakningslagen ...
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kameraovervakningslagen/

Jag misstänker att 17 § i kameraövervakningslagen inte är tillämplig på privatpersoners kameraövervakning. Det är ju inte arbetsgivaren som vill kameraövervaka.

Jag skriver detta på en telefon så jag får återkomma när jag har kollat igenom hela lagen och eventuellt i några förarbeten.

Situationen är som sagt intressant.
Privatpersonen upplåter en del av sin tomt som arbetsplats åt kontrakterad entreprenör.
Kan då entreprenören hävda fotoförbud inom just det området. Trådens ursprungsfråga.

Hej!

Vi filmade vårt bygge, det man inte får glömma är att du är Byggherre och ansvarar för att bygget blir rätt, vi hade en kontrollansvarig som höll ordning på alla regler osv och en byggnadsfirma. Vi fick informationen från kontrollansvarig, han sade -om det skulle visa sig att tex. byggnadsarbetarna inte följde regler osv. så kunde vi bli ansvarig, då vi var Byggherre, och då var det inte lämpligt att ha bildbevis. Det finns ett fall där så kallad Byggherre blev dömd, denna Byggherre publicerade filmen på Facebook och byggnadsarbetaren hade inte använt säkerhetslina på taket.

Jag informerade byggnadsarbetarna och det tyckte det var en bra ide, de såg det som reklam för deras byggnadsfirma. Vi satte upp en gopro med extra batpac, det blev mycket bra, vårt bygge tog 5 minuter, med timelaps :)

Det intressant är ju vad som räknas som arbetsplats. Tomten är 3300 m2 och själva husbyggandet kanske upptar halva den ytan som mest (avlastning av material, maskiner etc.). Kan man då hävda att den delen som inte är arbetsplats fortfarande räknas som privat mark och därav tillåter uppsättning av kamera så länge den bara filmar själva tomten, vilket då självklart innefattar arbetsplatsen?

Hej!

Vi filmade vårt bygge, det man inte får glömma är att du är Byggherre och ansvarar för att bygget blir rätt, vi hade en kontrollansvarig som höll ordning på alla regler osv och en byggnadsfirma. Vi fick informationen från kontrollansvarig, han sade -om det skulle visa sig att tex. byggnadsarbetarna inte följde regler osv. så kunde vi bli ansvarig, då vi var Byggherre, och då var det inte lämpligt att ha bildbevis. Det finns ett fall där så kallad Byggherre blev dömd, denna Byggherre publicerade filmen på Facebook och byggnadsarbetaren hade inte använt säkerhetslina på taket.

Jag informerade byggnadsarbetarna och det tyckte det var en bra ide, de såg det som reklam för deras byggnadsfirma. Vi satte upp en gopro med extra batpac, det blev mycket bra, vårt bygge tog 5 minuter, med timelaps :)

Spännande. Hur ska man som privatperson (och tillika byggherre) kunna ha kolla på exakt alla arbetsbestämmelser och säkerhetsföreskrifter som gäller på ett bygge? Känns ju helt omöjligt att kunna stå ansvarig för sådant?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar