Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Bristrand

Ny medlem
Hej!

Jag har en fråga angående negativ film och scanners.

Jag har precis fått upp ögonen för den analoga världen och jag är inte så insatt i hur olika framkallnings tekniker fungerar.

Så min fråga till er är, Kan jag fota med min analoga slr kamera med negativfilm i och sedan framkalla den med en filmscanner? utan några som helst kemikalier eller liknande?

Förklara gärna lite hur det skulle kunna gå till.

Mvh Anna

Hej!

Jag har en fråga angående negativ film och scanners.

Jag har precis fått upp ögonen för den analoga världen och jag är inte så insatt i hur olika framkallnings tekniker fungerar.

Så min fråga till er är, Kan jag fota med min analoga slr kamera med negativfilm i och sedan framkalla den med en filmscanner? utan några som helst kemikalier eller liknande?

Förklara gärna lite hur det skulle kunna gå till.

Mvh Anna
Bra grejer att börja med. http://www.photax.se/startinfo/startinfo.htm

Du behöver kemikalier och en framkallningsdosa för att framkalla filmen, därefter kan den skannas. Du kan även lämna in filmen för framkallning, men lite av grejen är att framkalla själv. Gå in på www.photax.se och leta under nybörjar-hjälp så hittar du en hel del information. Du kan ladda ner deras liten handbok i mörkrumsarbete. Att framkalla s/v är inte svårt men man kan om man vill göra det till en hel vetenskap.

Kommer du fotografera svartvitt eller färg?
Svartvitt kan du lätt och till ett billigare pris framkalla hemma.
Färg är mycket knepigare.
Vill du inte använda kemikalier så lämnar du in din film för framkallning och får tillbaka negativen.
Det är en kostnad på 70-150 kr beroende på var du lämnar in rullen.

Har du en scanner eller skall du köpa en?
Äger själv en flatbädd Epson V700 som jag starkt kan rekomendera även om den inte fungerar lika optimalt till småbildsfilm som en riktig negativskanner gör. Skillnaden är om du vill fota 120mm film då har jag för mig att priset på en negativskanner stiger ganska bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar