Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Negativscanner, någon med erfarenhet?
- Trådstartare tamate
- Start datum
Bäst resultat får du om du köper en skanner som bara är till för film. Tyvärr har efterfrågan gått ner till den grad att det knappt finns någon tillverkare kvar i bra konsumentklass. Men om du är beredd att köpa begagnat så kan du nog lätt hitta en riktigt vass apparat från Nikon, Minolta eller Canon väl inom dina budgetramar.
Nytt inom ramarna är det annars flatbädd med ljuslock som gäller och då är kvaliteten en kompromiss, om än bättre och bättre för varje generation. Men filmskannrarna är bättre.
Om du signalerar att beggat är ett alternativ kan du säkert få ett gäng förslag på modeller här.
(Detta förutsätter då alltså att du skickar ut dina mellisgrejer eftersom filmskannrar inom dina budgetramar bara fixar småbild. Flatbäddarna klarar dock större rutor.)
Nytt inom ramarna är det annars flatbädd med ljuslock som gäller och då är kvaliteten en kompromiss, om än bättre och bättre för varje generation. Men filmskannrarna är bättre.
Om du signalerar att beggat är ett alternativ kan du säkert få ett gäng förslag på modeller här.
(Detta förutsätter då alltså att du skickar ut dina mellisgrejer eftersom filmskannrar inom dina budgetramar bara fixar småbild. Flatbäddarna klarar dock större rutor.)
gedjan
Aktiv medlem
Själv ville jag ha in alla mina dia och negativ "digitalt".
Köpte en billig Canon 8800F, som duger gott för mina behov.
Har hållare för både negativ och diaramar. Men gissar att du vill upp en klass?!
Kvalitén på denna duger som sagt för mina behov, och jag har framkallat pappersbilder både från scannade negativ samt dia i utmärkt kvalitet.
Köpte en billig Canon 8800F, som duger gott för mina behov.
Har hållare för både negativ och diaramar. Men gissar att du vill upp en klass?!
Kvalitén på denna duger som sagt för mina behov, och jag har framkallat pappersbilder både från scannade negativ samt dia i utmärkt kvalitet.
tamate
Aktiv medlem
frågan är ju om det finns en som både scannar och kan skriva ut (kopiator och scanner) som har funktionen så man kan scanna in negativ
ska söka runt vad som finns på marknaden och skriva en lista =)
någon som läser tråden och som har tips på modeller får gärna skriva. Ny priset får max vara 4 000
ska söka runt vad som finns på marknaden och skriva en lista =)
någon som läser tråden och som har tips på modeller får gärna skriva. Ny priset får max vara 4 000
Nw2
Avslutat medlemskap
Epson v500
Jag valde efter lång tid Epson V500 som tar både 35 och mellanformat.
Visst flatbädd, men kvaliteten är snuskigt bra och då jag ställer ut bilderna efter inscanningen så måste jag säga att man får mycket kvalitet för pengarna. Jag gav 2500 på Scandinavian.
Har printat upp till 70*100 cm utan problem.
Du ? Lycka till !!!
/NIKLAs
www.niklaswibom.com
Visst flatbädd, men kvaliteten är snuskigt bra och då jag ställer ut bilderna efter inscanningen så måste jag säga att man får mycket kvalitet för pengarna. Jag gav 2500 på Scandinavian.
Du ? Lycka till !!!
/NIKLAs
www.niklaswibom.com
tamate
Aktiv medlem
Du ? Lycka till !!!
/NIKLAs
www.niklaswibom.com
den jag har idag är en epson rx585 och den är ren dynga, vart lovad på elgiganten att den skulle avra jättbra att skriva ut bilder med. blir jätte dåliga utskrifter på den. enda som är bra med den är att det är enskilda patroner så om en färg är slut behöver man inte byta alla. och jag ska inte ta upp programvaran till den. varför inte göra det enkelt för sig och ha en knapp på scannern som gör att den direktscannar, nej man måste leta fram allt på datorn grrr
ursäkta men jag är ganska förbannad på mitt köp
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Jag köpte en Nikon Coolscan LS-50 begagnat på Blocket för 3000 kr i höstas. Jag kan väl ge några tips angående en dedicerad filmskanner som denna.
Det tar lång tid att skanna diabilder om de är monterade ram. Då blir det till att ta en och en. Jag var lite väl optimistisk i upplösning och skannade oftast med ca 4000 dpi, det ger stora bilder det och man ser tydligt kornen. Med den upplösningen lyckades jag skanna ca 100-150 bilder på en kväll, ca 4 timmars arbete. Lite overkill alltså.
Men, nu har jag kommit till det roliga i arbetet. Jag har både klippta omonterade diabilder (usch) och oklipta remsor med diabilder. De oklipta bilderna kan jag batchskanna och jag skannar i mellan 1500 och 2000 dpi. Visst syns kornen på de sämre rullarna film, men sånt fixar jag med Noise Ninja. Däremot om jag lyckas komma förbi en bra rulle film som är välexponerad blir resultatet kanonbra. 2000 dpi verkar ge bilder i A3-format, så det är väl lite att ta i egentligen, men lite kul ändå när jag ändå gör jobbet.
Jag läste recenssioner om flatbäddskanners och filmskanners och kom fram till att jag ville ha en av den senare versionen. För dokument och framkallade bilder blir det till att fotografera av eller köpa en enkel flatbädd.
Jag kan rekommendera ett program som heter Vuescan Pro som jag köpte en licens till i höstas. Det fungerar bra, uppdateras regelbundet och är relativt enkelt att använda.
Det tar lång tid att skanna diabilder om de är monterade ram. Då blir det till att ta en och en. Jag var lite väl optimistisk i upplösning och skannade oftast med ca 4000 dpi, det ger stora bilder det och man ser tydligt kornen. Med den upplösningen lyckades jag skanna ca 100-150 bilder på en kväll, ca 4 timmars arbete. Lite overkill alltså.
Men, nu har jag kommit till det roliga i arbetet. Jag har både klippta omonterade diabilder (usch) och oklipta remsor med diabilder. De oklipta bilderna kan jag batchskanna och jag skannar i mellan 1500 och 2000 dpi. Visst syns kornen på de sämre rullarna film, men sånt fixar jag med Noise Ninja. Däremot om jag lyckas komma förbi en bra rulle film som är välexponerad blir resultatet kanonbra. 2000 dpi verkar ge bilder i A3-format, så det är väl lite att ta i egentligen, men lite kul ändå när jag ändå gör jobbet.
Jag läste recenssioner om flatbäddskanners och filmskanners och kom fram till att jag ville ha en av den senare versionen. För dokument och framkallade bilder blir det till att fotografera av eller köpa en enkel flatbädd.
Jag kan rekommendera ett program som heter Vuescan Pro som jag köpte en licens till i höstas. Det fungerar bra, uppdateras regelbundet och är relativt enkelt att använda.
molusk
Aktiv medlem
När det gäller Nikon LS-50 tar det lika lång tid att skanna monterade dia som omonterade.Det tar lång tid att skanna diabilder om de är monterade ram.
Jag har funnit att en realistisk skanningshastighet är ung 20 bilder per timma. Då ingår för varje bild justering och eventuell beskärning i ett bildbehandlingsprogram samt eventuell montering i glaslös ram.
Jag har även erfarenhet av att lägga upp flera dia i ram på en flatbäddskanner. I samma upplösning tar det längre tid med flatbäddskannern och det är inte alltid registreingen funkar samt att kvaliteten inte blir så bra som med LS-50
Vad gäller att stoppa i ett och ett dia i diaskannern ser jag inte som något problem eftersom jag under skanningstiden bearbetar föregående bild.
Jag har tidigare skannat i lägre uppkösning för att den tog så lång tid på sig, Detta ångrar jag idag. Om jag vet att det går att få ett ypperligt resultat kan jag inte idag fuska med skanningen och anse att det "duger".
//Bosse
Thomas Olinger
Aktiv medlem
Jo, det är klart att omonterade tar lika lång tid (eller kort tid) att skanna som monterade då de väl är monterade. Jag tycker bara att det där pillet att sätta in dem i ramar känns lite extra jobbigt. Men, det är roligt att se bilder av sig själv från när jag var nyfödd och liten kille.
flygnord
Aktiv medlem
Epson Perfection v600 verkar vara ett intressant val. Några åsikter?
jag testade både V500 och V600 hos scandinavian photo i stockholm, och intressant nog upplevde jag det som att V500 gav bättre kvalitet på scanningen. slutade med att jag köpte V500 och sparade en tusenlapp.
FotoDan
Aktiv medlem
jag testade både V500 och V600 hos scandinavian photo i stockholm, och intressant nog upplevde jag det som att V500 gav bättre kvalitet på scanningen. slutade med att jag köpte V500 och sparade en tusenlapp.
Intressant.
Vad är det du skannar mest?
Letar något som min 65åriga mor kan förstå sig på. Ska scanna ett tusental negativ i remsa.Inget pill i Photoshop eller något avancerat utan bara pang rakt in i en mapp.
flygnord
Aktiv medlem
Intressant.
Vad är det du skannar mest?
Letar något som min 65åriga mor kan förstå sig på. Ska scanna ett tusental negativ i remsa.Inget pill i Photoshop eller något avancerat utan bara pang rakt in i en mapp.
jag har enbart scannat 35mm-film, även om jag vet at båda modellerna klarar mellanformat också. til 99% är det svartvit film jag scannat, endast någon enstaka färgrulle än så länge.
det är enkelt att förstå sig på scannern och dess mjukvara. det finns tre olika nivåer av automation i epsons eget program för scanning som medföljer, där nivån med minst automation, kallad professional mode av epson, är den som ger bäst resultat.
att scanna tusen negativ in i en mapp blir jobbigt, om ni vill ha bra kvalitet utan att finjustera bilderna.. ni får absolut bättre kvalitet än t.ex. reflectas X2 och X3-scanners, men ni kommer nog se lite färgstick ibland som ni i efterhand vill årgärda.
ser att du bor i uppsala län, om du har möjlighet att ta dig till scandinavian photo så kan du säkert få både scannern och programmet demonstrerat av personalen. ring dit och fråga om att boka tid för en demo.