Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativhantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalmann

Aktiv medlem
Finns det sätt att få negativen att sluta reagera med ljus? Vissa scanners kan scanna negativ har jag fått för mig, men hur går det om negativen fortfarande är känsliga för ljus?
Sen undrar jag vad som gäller för diabilder?

Någon kanske kan ge boktips om detta?

Nja, är filmen fixerad tillräckligt så ska den inte vara känslig för ljus.
Det är i fixeringsprocessen som det oexponerade silvret tvättas bort så bilden framträder.

Det vill säga, du måste framkalla (och fixera) filmen innan scanning. Och det gäller alla sorters film både negativ och dia (positiv)

Tyvärr har jag inget förlag på något boktips.

Finns det sätt att få negativen att sluta reagera med ljus? Vissa scanners kan scanna negativ har jag fått för mig, men hur går det om negativen fortfarande är känsliga för ljus?
Sen undrar jag vad som gäller för diabilder?

Någon kanske kan ge boktips om detta?

Hej !

Diafilm åldras på i huvudsak (minst) två sätt, det ena av tiden och hur den är lagrad,
(och givetvis hur
pass väl den är processad), och det andra av ljus.

Ex Kodachrome, långtiddstabil i mörker, men tål visningar sämre, dvs projektorlampa.
Fuji Velvia , tvärt om.

Jag konstaterade att påfallande många av mina dior var rätt bleka, detta efter att varit
lagrade i 15-30 år, kan också konstatera att några "ärvda" kodachrome se rätt bra ut efter
ca 50-60 år, och att en del av mina kc tappar efter ca 15år, inte helt enkelt att vetra hur och varför.

---------------

Att en Dia bleks av scannerljus ser jag som otroligt, med tanke på tid-ljusmängd.

//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar