Annons

negativ och torkskåp

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
tjena...

vilket är bästa sättet att torka sina blöta negativ??? ska man låta dem hänga och lufttorka eller kan man stoppa in dem i torkskåpet och dra på lite värme?

Det går vad jag vet utmärkt att låta dem torka i torkskåp, dock tror jag att det bör vara kalluft eller väldigt låg värme. Det var ett tag sen jag framkallade film själv så du kanske ska be att få ett andra omdöme.

om du kör dom i torkskåpet, se för guds skull till att det finns ett dammfilter på insuget :) och högre temperatur är också oftast synonymt med mera krull på filmen. jag brukar ånga upp badrummet med duschen och hänga in dom där.

Jag hör väl kanske till de entusiasterna som fotfarande framkallar filmerna i svartvit och färg själv hemma.

Torkningen får då ske genom att filmerna hänger i duschrummet på en stång. Och dörren dit är stängd.

Aldrig använda torkskåpet och speciellt inte med fläkten på! Där inne finns en massa damm som kan sätta sig på den blöta filmen och klibba fast.

Jag har precis köpt ett vitrinskåp på Ikea, väggmonterat. Högst upp har jag monterat en fläkt med filter. Den trycker in luft som sen släpps ut via ett hål längst ner. Den lösningen hoppas jag skall ge mig hyffsat flata och dammfria negativ. Jag har tröttnat på toalettvarianterna, det är så bökigt att behöva göra i ordning innan och att man måste ta ner dem direkt när de är torra för att muggen skall bli ledig.

Jag körde ett tag med torkning på spole i en kaffeburk med forcerad luft (samma filtrerade fläkt som ovan). Det var en ganska bra och utrymmessnål metod som gav dammfria negativ. Anledningen till att jag nu byggt ett hängskåp är att jag vill kunna skanna samma dag. Vid torkning på spolen var jag tvungen att låta filmerna ligga i press ett dygn först.

Torkskåp är nog bra, men du måste rengöra det riktigt ordentligt före varje tork eftersom det lär vara fullt av damm. Eller inte använda det till något annat.

jimh skrev:
Torkskåp är nog bra, men du måste rengöra det riktigt ordentligt före varje tork eftersom det lär vara fullt av damm. Eller inte använda det till något annat.

Jag bör nog tillägga att det torkskåp jag använde användes hos folkuniversitetet och användes enbart till just film.

Då lär det nog göra sitt jobb. Jag är övertygad om att alla kommersiella labb torkar med värme. Det är nog inte värmen som gör att filmen buktar sig, utan att emulsionen torkar snabbare än basen. Undrar om inte det kan hänga ihop med vad för luftfuktighet miljön man torkar i håller.

Så här gör jag.

Jag framkallar alltid på kvällen. Det händer väldigt sällan att jag behöver bilderna samma dag som jag har tagit korten.

5 minuter innan jag ska hänga upp filmen på tork på toaletten så sätter jag på duschen på max varm vatten. Då kommer det bli riktigt varmt och gött där inne och vattenångan binder dammpartiklarna. Sen hänger jag upp negativen på duschstången och går ut och låter negativen hänga där hela natten och försöker då inte gå in och titta och göra mina behov, utan de får jag redan ha gjort. (Vi har visserligen två toaletter, så det underlättar ju lite).

Men min poäng är att gör det sent och gå och lägg dig sen.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar