Annons

Negativ Färgfilm - Favorit ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två: Fuji Reala 100 för dess suveräna hudtoner och användbarhet vid blandljus, samt Fuji 800 på grund av dess mångsidighet och (relativt sett) finkornighet med bra färgåtergivning. Mina val...
 
Kodak Portra 160VC är en av mina favoritfilmer, mycket tack vare dess färgegenskaper.

Har fotat en hel del på Fujis filmer också, då främst Reala 100, NPH400 samt Superia 400/800, men sedan ett par år har det blivit så att det oftast sitter Kodakfilm i kameran.
 
Fuji Superia 400. Den funkar fint för bilder av blandad karaktär och eftersom jag sällan tar en hel rulle på något specifikt så känns det som den ger valuta för pengarna. Eller för att säga som föregående sa det så enkelt den är allround!

/Jesper
 
Fuji Reala eller Fuji 800. 800:an efter 640 är i mitt tycke väldigt lik 400:an.

Tri-x om jag vill vara knepig å svår, vilket verkar hända allt oftare numera.
 
Min favorit färg-neg är utan konkurrens Agfa Ultra 50. Grymma färger. Dock lite svårjobbad med 50 iso.
 
kan någon berätta vilken/vilka filmer som ska BLI min/mina favvisar?

har köpt några kameror från lomography.com så jag vill åt de starka färgerna.....så mycket fägstick och liknande som det går utan vänddia...typ
 
Jag kör bara med Kodak Portra 400NC sedan två år tillbaka; Väldigt trevliga och "raka" färger, tycker jag att det blir. Kornet gör att man lätt får ett lite intimare intryck och "närhet", tycker jag.

Tidigare använde jag Fuji Superia 400, men blev helsåld efter att ha testat Kodaken istället. Visserligen är det helt olika typer av filmer.
 
Kodak High Definition är den bästa negativa färgfilm jag provat. 200 ISO. Dyr, men bra. Överlägsen brillians och detaljåtergivning.
 
Ok, fuji är väldigt bra. Men om man vill ha riktigt skarpa kontraster och lysande, kraftiga färger..? Har det verkligen bara med filmen att göra? Har inte exponeringen en del i det också? Jag har hört att man ska underexponera färgfilm ett till två steg för att få mustigare färger, stämmer det?
 
Underexponera ger lite mer must i färgerna. På negfilm brukar dock fotolabbens printrar kompensera för detta så det blir inte så stor skillnad. Ger mer på en diabild, men då räcker oftast ett halvt till ett stegs kompensering. Fuji Velvia (dia, ISO 50) ger RIKTIGT vassa färger! Ibland överdrivna.
 
det där med att labben "fixar till" under- och
överexponerade bilder..
Går det på något sätt få dom att inte göra det?
Jag vill ju ha mina bilder precis så som jag
tog bilden

/petter
 
Om du går till en fotoaffär som själva gör framkallning och kopiering så går det. Bara tala om att filmen inte ska kompenseras i maskinen. Jag bor i Örebro och anlitar alltid Foto 7:an. Där är detta inget problem. Postorder tror jag inte skulle funka, eller? Nån som vet?
 
okej, ska prova det. har hittills bara
provat att lämna in film som dom sen
skickar till antingen kodak eller fuji.

Tror det ska finnas ett ställe här i hudiksvall
som framkallar och kopierar själva. men är inte
säker
 
1 kodak 160NC, fina mjuka hudtoner
2 Fuji NPH 400, En kanonfilm, framförallt kopierad på matt papper med vit kant.
3 kodak 160VC, Mer färg
4 Fuji 800, om ljuset inte räcker.
5 Fuji Reala, vid blandljus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.