Annons

Negativ Färgfilm - Favorit ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jag missat något? Det där med underexponering gäller väl ändå bara diafilm. Underexponerad negativfilm blir bara dassigt och kornigt, åtminstone för mig. Senast körde jag Kodak Supra 400 efter 200, alltså ett steg över, för att få drag i färgerna. De bilderna har jag bara scannat från neggen, så jag har inga labbkopior, men det blev ungefär som jag tänkt mig.
 
Visst har du rätt Mattias! Dia gäller det. Annars lite överexponering. Dock måste man fortfarande sga till labbet om att man inte vill att dom justerar vid printern.
 
Underexponera inte negfilm. Tvärtom, överexponering brukar ge mycket bättre resultat.
Alla Fuji färnegfilmer blir bättre av ett halvt stegs överexponering, en ISO200 ställer jag direkt in på ISO160.

Det andra jag tänkte påpeka var att om ni ska ha bilder från rullen också, så vill ni att kopisten ska sköta sitt jobb.
Det kompenseras inte för under eller överframkallning, vi (jo jag jobbar med sånt) ser bara till att slutprodukten blir bra.

Sen kan man givetvis säga om det är något specifikt, t ex att man vill att det svarta ska förbli svart eller liknande, då medelkunden vill bara att ansiktena ska synas så tydligt som möjligt. Då krämar vi på så svärtan blir grå, sålänge som själva motivet syns bättre då.

/Henri
 
Agfa Optima i studion, räcker till allt!

Fuji av lämplig styrka för nästan allting annat. Realan tyckte jag var fruktansvärt svårkopierad när den först kom. Så den gick bort.

Agfa Ultra var en klar favorit på den tiden jag kopierade själv. Men begränsat användningsområde med dom starka färger som blir. Men gillar man "blödande" rött t.ex.så... Är dock i det närmaste omöjlig att scanna med nåt som helst bra resultat.
 
Jag jobbade tidigare ett antal år på fotolabb, bla som kopist och då var det som Henri riktigt påpekar, ansikten som var viktigast. Filmframkallningen körs lika men vid kopieringen kan man kompensera hitåt och ditåt för att få en bättre papperskopia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.