Annons

Negativ av overheadplast?

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Har för mig att ha sett detta ngn gång i något forum, men kan inte hitta det igen. Är det möjligt att efter invertering i photoshop med en bra fotoskrivare göra "storformats" negativ på overheadplast för att sedan kontaktkopiera dessa på vanligt sätt?, är det ngn på denna eminenta sida som har provat eller har ngn idé om det funkar.

//Mats.

En intressant idé, men jag funderar å om detta inte är en kvalitetsförsämrande omväg, jämfört med att t ex anända sig av Colormailer som för 150:- fixar förstoringen på fotografiskt papper av digitalt original till upp till storlek 70x50 cm?

Tyvärr blir det inte så jättebra. Rätt dåligt faktiskt.

De mörka partierna brukar bli rätt flammiga och därmed ojämna i tonerna.
Men har du en riktigt bra skrivare med färsk toner så är det bara att prova, varför tveka, gör det bara.

Jag brukada förr lämna in digitala filer till ett tryckeri som skrev ut på negativ film, rastrerat med 150 lpi, som jag sedan kontaktkopierade upp 150 identiska bilder av i mörkrummet.

Tyvärr blir det svårare att hitta de som använder film för tryck.

På fotomässan i Jönköping visade några ur Studio 10an bilder som dom gjort med den metoden. Dom visade samma bild kopierad på traditionellt vis i mörkrummet samt inskannad och bearbetad i Photoshop och sedan utskriven som negativ på transparant media och därefter kontaktkopierad på fotopapper. Det var svårt att se skillnad på bilderna fasten dom hängde bredvid varandra i bra belysning. Deras hemsida visar inget av detta men kanske kan du kontakta dom om du är riktigt intresserad.
Med denna metod får du då arkivbeständiga bilder enligt traditionellt vis på fotopapper.

Barry Thornton beskriver hur han skannar in och sedan skriver ut svartvita bilder, se Elements of transitions med epson skrivare och speciellt bläck.

Någon enkel metod att skanna in och sedan skriva ut direkt med bra kvalitet finns nog ej tyvärr.

Senast ändrad:
Kul med lite diskusion, grejen är att jag köpt Black and White liquid emulsion som jag tänkt använda på kraftigt akvarelpapper med mycket gräng, så en viss skärpe och almänn kvalitetsförlust har jag räknat med iallafall.det är för en porträtt serie i sv/vitt som jag vill ha lite specielt utseende på, skall prova om ett par veckor när mörkrummet är iordning igen ville ha lite ideer om detta bara.

Försök hitta några människor som sysslar med gamla tekniker; gummitryck, cyanotypier etc. Där behöver man ju stora negativ, och det finns en hel del människor som lagt ned tid på att få fram bra OH-negativ.

Här är ett par sidor som jag hade "bokmärkade":

http://www.mspedding.freeserve.co.uk/alternate.htm

http://alt-photo.com/alt-photo/bromoil/ARTICLES/enlarged%20negs%20ern.html

Vill man gå riktigt grundligt tillväga ska man nog investera i den här boken av Dan Burkholder.

Leta vidare på nätet, det finns överraskande mycket information om OH-negativ.

jag har gjort det. negativen använde jag till saltpapperskopiering, som kräver väldigt kontrastrika neg (kolla bland mina bilder). laser är inte så bra, eftersom det ger ett raster. testa med en bra bläckstråle.

Blev intresserad av idéen av att framställa "storformatsnegativ" via bläckstråleskrivare när jag såg studio 10´s monter på fotomässan i Jönköping. har ännu inte blivit av men jag förstod på utställarna att de fick privatimportera overheadplast som lämpar sig för detta ändamål då det ej finns tillgängligt i Sverige. kommer tyvärr inte ihåg produktnamnet.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar