Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
NEF(RAW)bearbetning (Nikon 3200)
- Trådstartare jimmyk
- Start datum
MrKarisma
Aktiv medlem
I menybilden under rubriken vitbalans står det normalt auto. Nu står det plötsligt PRE istället. Hur får jag tillbaka auto?
Tacksam för en hjälpande hand!
Mvh
Jimmy
Du bara ändrar tillbaka till Auto.
jimmyk
Aktiv medlem
Du bara ändrar tillbaka till Auto.
Har försökt men icke
Det var nog tyvärr inte svar på frågan som alltså kvarstår
Det var en ledtråd
Men för att ge dig en ännu mer specifik genväg:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/products/20/D3200.html
Ladda ned "Referenshandbok" och bläddra, som Frode skrev, till sidan 69. Där beskriver de hur du växlar mellan de olika vitbalanslägena.
jimmyk
Aktiv medlem
Ursäkta men det står väl inte på sidorna 69-75 hur man byter PRE till AUTO i NEF(RAW)bearbetning?Det var en ledtråd
Men för att ge dig en ännu mer specifik genväg:
http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/products/20/D3200.html
Ladda ned "Referenshandbok" och bläddra, som Frode skrev, till sidan 69. Där beskriver de hur du växlar mellan de olika vitbalanslägena.
ztenlund
Aktiv medlem
Jag skulle nog påstå att det gör det...
.
Njae, det är funktionen för att framkalla råfiler som finns under retuscheringsmenyn som avses, men det är som vilket menyalternativ som helst. Alternativen är dock desamma som för den vanliga vitbalansen.
(Att jag lyckades lista ut det beror bara på att jag alldeles nyligen vänt ut och in på menyerna i en modern Nikon...)
jimmyk
Aktiv medlem
Detta har jag försökt utan resultat, men det hade nog hängt sig på något sätt i kameran för plötsligt gick det till slut. Tack skall ni ha för visat tålamod med mig.Jag skulle nog påstå att det gör det (det här är sidan 69)...
.
Ursäkta men det står väl inte på sidorna 69-75 hur man byter PRE till AUTO i NEF(RAW)bearbetning?
De olika vitbalanslägena (som PRE och Auto) är bara relevanta i kameran, de påverkar vitbalansen i kamerans jpeg-filer (och den lilla inbäddade förhandsvisningen i råfiler, men däremot inte själva rådata i råfilen).
För efterbearbetning av råfiler har de inställningarna ingen som helst betydelse.