Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEF(RAW)bearbetning (Nikon 3200)

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyk

Aktiv medlem
I menybilden under rubriken vitbalans står det normalt auto. Nu står det plötsligt PRE istället. Hur får jag tillbaka auto?
Tacksam för en hjälpande hand!
Mvh
Jimmy

Hej
Skriver du om någon inställning i kameran eller gäller det något i efterbearbetningen i datorn? Jag är dessvärre inte så hemma i Nikon D3200 men rätt hemma i Nikon i allmänhet.

Jag förstår inte problemet? Det är ju bara att bläddra ned i menyn och ändra. Du har ju uppenbarligen hittat själva menyn eftersom du ser att det inte står auto. Om det mot all förmodan skulle vara oklart hur kameramenyerna fungerar så börjar den instruktionen på sidan 9.

Jag skulle nog påstå att det gör det (det här är sidan 69)...
.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    98.8 KB · Visningar: 68
Jag skulle nog påstå att det gör det...
.

Njae, det är funktionen för att framkalla råfiler som finns under retuscheringsmenyn som avses, men det är som vilket menyalternativ som helst. Alternativen är dock desamma som för den vanliga vitbalansen.

(Att jag lyckades lista ut det beror bara på att jag alldeles nyligen vänt ut och in på menyerna i en modern Nikon...)

Ursäkta men det står väl inte på sidorna 69-75 hur man byter PRE till AUTO i NEF(RAW)bearbetning?

De olika vitbalanslägena (som PRE och Auto) är bara relevanta i kameran, de påverkar vitbalansen i kamerans jpeg-filer (och den lilla inbäddade förhandsvisningen i råfiler, men däremot inte själva rådata i råfilen).

För efterbearbetning av råfiler har de inställningarna ingen som helst betydelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar