Falumas
Aktiv medlem
tyvärr , jag vill gärna kontrollera dina resultat , kan jag få rawfilerna?
Vad är det du vill kolla? Jag kan annars göra fler tester om du vill.
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tyvärr , jag vill gärna kontrollera dina resultat , kan jag få rawfilerna?
Tore, tycker du att den här tråden fick någon särskilt trevlig utveckling efter att du kommit in och krävt att få se bildbevis för någons erfarenheter?
Du kanske tycker att det är helt OK att gå in och kräva det, men när resten av oss som skrivit i tråden inte tycker att det är OK kanske du ändå kan tänka dig att bemöta folk på ett annat lite trevligare och mindre krävande sätt?
Det är kanske inte ren elakhet och personligt agg mot dig utan det kanske är så att du inte använder samma ton som andra från början?
Jag hoppas verkligen att du tar till dig av kritiken, det är inte kul att berätta om sina erfarenheter av en sak och som tack få beviskrav nedtryckta i halsen av någon som själv inte bidragit med något konstruktivt varken före eller efteråt....
I den här frågan räcker det ju med att veta att folk upplever skillnader, det behöver ju inte bevisas.
Om någon upplever något så spelar det inte någon roll om "någon annan" inte ser några skillnader på bilden i fråga - den som upplever skillnader i bilden gör sannolikt det även efter att "någon annan" hävdat motsatsen.
Däremot kan det vara intressant att diskutera kring fenomenet, jämföra och byta synvinkel. Men även en presentation av ett jämförandetest skulle gå nit - vi har olika ögon, olika skärmar och olika perceptionsförmåga.
Nästa fråga skulle isåfall bli vilken niva man ska lägga sig på, råformat, behandlad efter tycke, behandlad lika, behandlad olika, hur de behandlas, vad de ska användas till, vilket medium, vem som ska se dom, hur skillnaden ska mätas (analogt eller digitalt) vem som ska bedöma, vilken bild man ska ta, hur den ska tas ...
... ja ni ser ju själva.
Här är två bilder (en 12-bitars och en 14-bitars) underexponerad 5 steg för att sedan ha lyfts upp i Capture NX 2. Nerskalat till forumstorlek så tror jag ingen ser någon skillnad utan att fuska och titta i exif-infon.
/Karl
Börjar vi dock gräva lite i bilder så ser man att 14-bitars bilden har mycket "snyggare" brus.
/Karl
Om allt hänvisas till subjektivitet blir alla diskussioner meningslösa och faktabegreppet urvattnat eftersom inget annat än ens egen personliga uppfattning anses giltig.
Om en skilnad kan ses i dina bilder beror inte det på 12 eller 14 bitar, det beror på att i 14 bitarsläget sker utläsningen långsammare vilket kan minska läsbruset något
Samma resultat skulle kunna fås med 12 bitarsläget om utläsningen sker långsammare
Därför vore det roligt om du kunde låna ut dina rawfiler så jag kunde se ev skilnader själv med mina program och handhavande
Att ha sakfrågan i fokus innebär att ha fakta i centrum.
Tycker du det är ok att påstå saker utan att ha belägg för det och redovisa fakta som stöd?
Skall en "trevlig" tråd grundas på subjektivt godtycke helt utan krav?
Påstår jag något måste jag också ha belägg för det. Jag kan inte bara säga att A är bättre än B och hänvisa till att det är min erfarenhet men samtidigt säga att denna erfarenhet inte är baserad på evidens. Vad är det för erfarenhet annat än flummig känsla?
Ingen vettig människa underexponerar en bild 5 EV. Det intressanta är att jämföra "verkliga" foton tagna på normalt sätt dvs så optimalt exponerat som möjligt och sedan bildbehandlat på samma sätt.
Utläsningshastigheten kan inte skilja så mycket på en D700, då den inte tappar hastighet i 14-bitarsläget.
/Karl
D7000?
Visserligen har jag knackig lina där jag är men det är väl d300 vi diskuterar , se Olas inlägg nr 1 i denna tråd
Jag har hela tiden diskuterat 12 vs 14 bitar och ev vinst med 14 bitar och d300
Tvärtom - diskussionerna blir allt intressantare eftersom den personliga tolkningen spelar just en stor roll.
Men även därför är det tur att inte allt hänvisas till subjektivitet.
Och på samma sätt att inte allt hänvisas till objektivitet.
Där har du givetvis rätt, men delar av foton kan soliga vinterdagar behövas lyftas mer än 5 EV. Klockan 19.00 på kvällen var detta dock det enklaste sättet att visa detta.
Sedan tycker jag att du nu är oerhört fräck när du först vill ha bevis och sedan kallar mig sinnessjuk när jag gör testet.
/Karl
D7000?
Visserligen har jag knackig lina där jag är men det är väl d300 vi diskuterar , se Olas inlägg nr 1 i denna tråd
Jag har hela tiden diskuterat 12 vs 14 bitar och ev vinst med 14 bitar och d300
Men läs vad jag skriver!
Jag skriver inte att det är fel att fråga efter saker, jag skriver att du kanske ska tänka över ditt sätt att fråga efter saker.
Det ena utesluter väl inte det andra?
Skall fakta eller tyckande stå i fokus?
Om fakta skall vara det centrala är subjektiva ståndpunkter att betrakta som sekundära förutom när intersubjektiv kongruens uppnås.
Ompersonligt tyckande och diskussionen i sig prioriteras får varje individ bidra med vad som helst eftersom sakfrågan är sekundär.
Fina ord.
Vad tycker du själv?
Man kan anta att olika personer ser olika på vad de anser är viktigt i frågan - det som visas på binär nivå eller det som får hjärtats puls att öka en aning.
För mig är det en blandning av de båda retoriska begreppen du använder dig av ovan.
Hur är det för dej?