Teodorian
Aktiv medlem
Förlåt, men varför skulle jag bry mig om ifall du eller någon annan ser skillnad? Det är endast jag och ingen annan än jag som avgör vad som krävs för att jag ska bli nöjd. För mig är alltså en objektiv bedömning (mätning) det enda som är intressant, som andra kan presentera för mig.
Du borde verkligen sluta teoretisera så enormt kring allting. Vi har alla olika bildflöden, olika ögon och olika smak. Därför ställer vi helt olika krav där ingen kan ha "rätt" eller "fel". Men om man kan visa att 14 bitar innehåller mer information än 12 så är det ett faktum som ingen subjektivitet i världen kan "motbevisa" med bilder. Syns det inte så beror det på andra saker, såsom bildbehandlingen, bildpresentationsmediet eller på betraktaren själv.
Notera nu att jag inte ens vet om jag behöver 14 bitar istället för 12. Jag bara använder det ändå. Finns det en skillnad så lär den knappast vara till det sämre.
Det är givetvis upp till var och en att använda jpg, 12-bit eller 14-bit raw utifrån egna preferenser och behov. Vissa finner att jpg är lika bra eller bättre för dem än 14-bit raw trots att fakta ger vid handen att 14-bit raw innehåller mer information. Andra skulle aldrig kunna tänka sig att nyttja annat än 14-bit raw, bas-ISO och studioljus.
När andra hävdar att det finns en synbar skillnad i färdig bild mellan 14-bit och 12-bit raw vill jag gärna se om den mätbara skillnaden verkligen är synlig och i så fall hur den yttrar sig. Det anmärkningsvärda och ständigt återkommande fenomenet är att trots att personer hävdar saker med bestämdhet ifråga om bildkvalitet så kan och vill de inte visa det i bild. Om nu dessa personer ser skillnader måste de har gjort jämförelser och då borde dessa rimligen också kunna redovisas.