Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ND filter
- Trådstartare johan_w
- Start datum
leand
Aktiv medlem
johan_w skrev:
Hmm, skulle vilja få längre slutartider med min D200. ND filter, men vad ska jag satsa på för något? skicka gärna url:er...
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/filter-ND.html kolla här om det är den vill du veta??
bländarn
Medlem
ett tips.
fäster man två polfilter ovanpå varandra så kan man steglöst släcka ut bilden och få den effekt (lång slutartid eller litet skärpedjup) man önskar.
Ett problem med denna metod är att bilden går åt blått ju mindre ljus man väljer att släppa igenom. Ofta går detta att fixa i PS eller i råformatskonverteraren.
fäster man två polfilter ovanpå varandra så kan man steglöst släcka ut bilden och få den effekt (lång slutartid eller litet skärpedjup) man önskar.
Ett problem med denna metod är att bilden går åt blått ju mindre ljus man väljer att släppa igenom. Ofta går detta att fixa i PS eller i råformatskonverteraren.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
B+Ws filter är högsta kvalitet men med ett pris därefter:
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/neutral_density/
Tiffen är mer prisvärt, men bättre än hama:
http://www.tiffen.com/results.html?...=Tiffen+Filters&search_filter_format=Screw-In
Generalagent för B+W är AIFO, Tiffen kan du få tag i alla välsorterade butiker.
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/neutral_density/
Tiffen är mer prisvärt, men bättre än hama:
http://www.tiffen.com/results.html?...=Tiffen+Filters&search_filter_format=Screw-In
Generalagent för B+W är AIFO, Tiffen kan du få tag i alla välsorterade butiker.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Lee har ett bra rykte.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Förutom att man kan få färgskiftningar så kan det vara svårt att få till väldigt "mörka filter" någorlunda exakt. Jag provade en gång och färgskiftningarna varierade lite, jag fick rödbrunt, samt att när polfiltren nästan släckte ut varandra mycket så räckte det med att nudda filtret för att det skulle bli stor skillnad, den kraftiga utsläckning jag ville få till var svår att åstadkomma. För att inte nämna när den interna ljumätaren får svårigheter att mäta när man har så lite ljus och inte vet exakt filterfaktor på de gemensamma filtren.bländarn skrev:
ett tips.
Efter detta misslyckade försök införskaffade jag två ND-filter från B+W (6- resp 10-steg). Då kan jag lätt ljusmäta, sätta om exponeringen rätt antal steg och klämma på filtret.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Vad är du ute efter för effekt?johan_w skrev:
Hur många stegs nd filter rekomenderar ni?
1, 2 och 3 steg är inte så fasligt dyra och jag har använd sådana när jag plåtat med de studioblixtar jag har som är lite för starka (deras effekt går inte att dra ned så mycket).
Starkare ND-filter är bra mycket dyrare och svårare att använda. Vid 6 steg är sökaren rejält mörk och vid 10 steg kolsvart om du inte har väldigt starkt ljus. Vill man se effekten kan man ställa in en liten bländaröppning och använda nedbländningsknappen på kameran. Beroende på vilken optik du har kan du blända ned ganska många steg ibland.
Räkna på effekten. Mät en scen du tycker du har för snabb slutartid med en viss bländare i och dubblera tiden några gånger tills du får "önskad" slutartid. Ungefär så många steg vill du ha på ditt ND-filter.
Man kan ju kombinera ND-filter men då får man se upp med reflexer och vinjettering.
johan_w
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Vad är du ute efter för effekt?
1, 2 och 3 steg är inte så fasligt dyra och jag har använd sådana när jag plåtat med de studioblixtar jag har som är lite för starka (deras effekt går inte att dra ned så mycket).
Starkare ND-filter är bra mycket dyrare och svårare att använda. Vid 6 steg är sökaren rejält mörk och vid 10 steg kolsvart om du inte har väldigt starkt ljus. Vill man se effekten kan man ställa in en liten bländaröppning och använda nedbländningsknappen på kameran. Beroende på vilken optik du har kan du blända ned ganska många steg ibland.
Räkna på effekten. Mät en scen du tycker du har för snabb slutartid med en viss bländare i och dubblera tiden några gånger tills du får "önskad" slutartid. Ungefär så många steg vill du ha på ditt ND-filter.
Man kan ju kombinera ND-filter men då får man se upp med reflexer och vinjettering.
Är ute efter att få rinnande vatten se rinnande ut så att säga. vill inte frysa det.
Vid ISO 100 får du 1/125 f/16 i "worst case scenario", en solig dag utan moln. Sen är det bara att räkna baklänges.johan_w skrev:
Är ute efter att få rinnande vatten se rinnande ut så att säga. vill inte frysa det.
1/125
1/60
1/30
1/15
1/8
1/4
1/2 - 6 steg från 1/125 till en halv sekund.
Och det gäller alltså vid sämsta möjliga fotograferingsljus, mitt på dagen. I vettigare situationer får du ju längre tider. Så sex steg skulle ge dig möjligheten att i princip alltid kunna göra vattnet flytande. Men sex steg mörkare sökare är inte så skoj.
Själv väljer jag fotograferingsljus istället för att använda neutraldensitetsfilter. Det blir sällan kul mitt på dagen.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Säg att din kamera har som lägsta ISO 100. Du vill kanske komma ner i ISO 25 (gå från F/11 1/60 till F/11 1/15) Det är två steg.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Precis, ofta har jag fått ta sådana bilder med kameran på stativ där jag komponerat bilden först och sedan skruvat på filtet. Det gäller att inte ha bråttom.jimh skrev:
Men sex steg mörkare sökare är inte så skoj.
Och som Jim säger kan det vara värt att titta efter annat ljus istället, fast det kanske inte alltid finns. När jag var uppe i fjällen förra sommaren fanns inte ett moln på himlen och det var precis lunchtid när jag kom till jokken. Då får man göra det bästa av situationen och ha en välfylld kameraväska. Varning bara för att det kostar att fylla den med starka ND-filter. Kan bli dyr sak för få användningstillfällen. Tänk efter före.