Annons

ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Klappraven

Medlem
Hej!

I väntan på kameraleverans (z50) så håller jag på att inhandla lite kringutrustning.
Jag skulle gärna vilja pröva på att fotografera lite mysiga bilder på morgon/kväll och det jag har läst mig till är att jag behöver ett Nd-filter för att få den där lite drömmiga effekten. Men hur gör ni som har ett uv-filter på objektivet? Känns lite krångligt att behöva gänga av och byta, men hittar inget uv-filter med yttre gänga..

Tack för svar! Fler tips på vad man kan tänkas behöva tas tacksamt emot :)
 
Tips är att inte gå på UV-filter hysterin. Använd den när du är på skitiga miljöer som blåsiga dagar på stranden, motorcrossbanor odyl.
För övrigt, låt den ligga kvar i väskan.

ND-filter används oftast till att få utsmetade rörelse fråmn exempelvis vatten.
Drömmiga bilder är det sånt du tänker på eller så kanske det är UV-filter med vaselin på :)

/Stefan
 
Hej!

I väntan på kameraleverans (z50) så håller jag på att inhandla lite kringutrustning.
Jag skulle gärna vilja pröva på att fotografera lite mysiga bilder på morgon/kväll och det jag har läst mig till är att jag behöver ett Nd-filter för att få den där lite drömmiga effekten. Men hur gör ni som har ett uv-filter på objektivet? Känns lite krångligt att behöva gänga av och byta, men hittar inget uv-filter med yttre gänga..

Tack för svar! Fler tips på vad man kan tänkas behöva tas tacksamt emot :)

Nu har jag inte några ND-filter men mina polfilter gängar jag på framför UV-filtret. UV-filtret har jag för att jag mer än en gång haft sönder ett sådant när det satt på.

Skulle jag börja mer allvarligt med filter skulle jag nog inte köpa runda som gängas på utan en filterhållare. Det verkar mer flexibelt.
 
Drömmig effekt skulle kunna vara ett diffusion filter men den effekten kan du redigera fram i datorn. (används nog mest för filmning?)
Magnetiska cirkulära filter är smidiga att använda (och något billigare än ett filtersystem ), finns flera märken tex Freewell och Kase.
 
Om du inte redan har beställt så rekommenderar jag fyrkantiga filter framför runda alla dagar i veckan. Det blir mkt mer lättarbetat med ljusmätningar och du kan ha den kompositionen du vill då du inte behöver vinkla kameran för att få horisonten rätt vid användning av halvtonade filter.
 
Nu har jag inte några ND-filter men mina polfilter gängar jag på framför UV-filtret. UV-filtret har jag för att jag mer än en gång haft sönder ett sådant när det satt på.

Skulle jag börja mer allvarligt med filter skulle jag nog inte köpa runda som gängas på utan en filterhållare. Det verkar mer flexibelt.
Du har uv-filter på för att de brukar gå sönder?????
 
Hej!

I väntan på kameraleverans (z50) så håller jag på att inhandla lite kringutrustning.
Jag skulle gärna vilja pröva på att fotografera lite mysiga bilder på morgon/kväll och det jag har läst mig till är att jag behöver ett Nd-filter för att få den där lite drömmiga effekten. Men hur gör ni som har ett uv-filter på objektivet? Känns lite krångligt att behöva gänga av och byta, men hittar inget uv-filter med yttre gänga..

Tack för svar! Fler tips på vad man kan tänkas behöva tas tacksamt emot :)
ND-filter är helt enkelt ett filter som tar bort en viss mängd ljus. Det blir mörkare, så att du kan använda större bländare och längre slutartid än vad som hade varit utan nämnda filter.
Om du tycker att det är jobbigt att skruva av och på olika tillbehör kanske det inte är tillbehör som borde vara din första prioritet till kameran??
 
Hej!

I väntan på kameraleverans (z50) så håller jag på att inhandla lite kringutrustning.
Jag skulle gärna vilja pröva på att fotografera lite mysiga bilder på morgon/kväll och det jag har läst mig till är att jag behöver ett Nd-filter för att få den där lite drömmiga effekten. Men hur gör ni som har ett uv-filter på objektivet? Känns lite krångligt att behöva gänga av och byta, men hittar inget uv-filter med yttre gänga..

Tack för svar! Fler tips på vad man kan tänkas behöva tas tacksamt emot :)

UV filter använder jag inte, brukar ge problem i bl.a motljus. Som sagts ovan betydligt bättre att använda motljusskydd.

ND filter använder jag en del, för att få denna softade effekt. Har precis lagt ut några bilder i min blogg. Den första bilden är med 14mm och ND300 de resterande med 28mm är med ND1000. ND1000 behöver man på dagen för att få de längre tiderna, på kvällen klarar man sig med ND32 det är de två filter jag oftast använder.

Du behöver ett stativ samt att sätta en exponeringsfördröjning på en 2 sekunder när du använder dessa långa tider.

Om du i framtiden tror du kommer köpa andra objektiv som du kommer kommer använda med ND filter med större filtergänga än den du har på det objektiv du har idag, så är det smart att köpa största storleken som du tror du kommer att använda och sedan step-ringar för att passa de olika objektiven. Alla mina filter är 77mm.

Glömde en sak, dessa bilder var de första som jag tog med en spegelfri Z6, något som jag inte hade tänkt på är att man ser den ”verkliga” bilden på displayen, med DSLR så är ju bilden helt svart med ND1000 så man var tvingad att skruva av filtret om man vill ställa in kompositionen, med Z6 skruvar man bara upp tiden tills bilden ser bra ut, väldigt enkelt. Så det blir en fördel med din Z50


 
Senast ändrad:
Ni vet väl varför ett UV-filter pajar så lätt? Mycket lättare än frontelementet?

Eftersom UV-filtret pajar först så har den en tendens att repa frontelementet när vid fall. Glas mot glas är inte en bra kombination. Därför resonerar många: "Tur att man hade UV-filter, nu blev skadan mindre" När det oftast är tvärtom.
Jag föll nyligen i en pulkabacke, med kameran i högsta hugg. Landade på den och fick sprickor i revbenen. Som tur är hade jag inte UV-filter på som kunde skadat objektivet utan motljusskyddet som alltid är på tog all kraft. Den pajade ihop med revbenen, men resten var ok.

/Stefan
 
UV filter använder jag inte, brukar ge problem i bl.a motljus. Som sagts ovan betydligt bättre att använda motljusskydd.

ND filter använder jag en del, för att få denna softade effekt. Har precis lagt ut några bilder i min blogg. Den första bilden är med 14mm och ND300 de resterande med 28mm är med ND1000. ND1000 behöver man på dagen för att få de längre tiderna, på kvällen klarar man sig med ND32 det är de två filter jag oftast använder.

Du behöver ett stativ samt att sätta en exponeringsfördröjning på en 2 sekunder när du använder dessa långa tider.

Om du i framtiden tror du kommer köpa andra objektiv som du kommer kommer använda med ND filter med större filtergänga än den du har på det objektiv du har idag, så är det smart att köpa största storleken som du tror du kommer att använda och sedan step-ringar för att passa de olika objektiven. Alla mina filter är 77mm.

Glömde en sak, dessa bilder var de första som jag tog med en spegelfri Z6, något som jag inte hade tänkt på är att man ser den ”verkliga” bilden på displayen, med DSLR så är ju bilden helt svart med ND1000 så man var tvingad att skruva av filtret om man vill ställa in kompositionen, med Z6 skruvar man bara upp tiden tills bilden ser bra ut, väldigt enkelt. Så det blir en fördel med din Z50




Tack för tipsen! 😄

Den där bilden känner jag igen från tv 😆
 
Om du inte redan har beställt så rekommenderar jag fyrkantiga filter framför runda alla dagar i veckan. Det blir mkt mer lättarbetat med ljusmätningar och du kan ha den kompositionen du vill då du inte behöver vinkla kameran för att få horisonten rätt vid användning av halvtonade filter.


ska kolla upp det där, tack 😊
 
Ni vet väl varför ett UV-filter pajar så lätt? Mycket lättare än frontelementet?

Eftersom UV-filtret pajar först så har den en tendens att repa frontelementet när vid fall. Glas mot glas är inte en bra kombination. Därför resonerar många: "Tur att man hade UV-filter, nu blev skadan mindre" När det oftast är tvärtom.
Jag föll nyligen i en pulkabacke, med kameran i högsta hugg. Landade på den och fick sprickor i revbenen. Som tur är hade jag inte UV-filter på som kunde skadat objektivet utan motljusskyddet som alltid är på tog all kraft. Den pajade ihop med revbenen, men resten var ok.

/Stefan

Jag går bara efter egna erfarenheter. Vet att UV-filter inte har samma betydelse som på film-tiden då filmen kunde vara mer eller mindre känslig för UV-strålning. Digitala sensorer är annorlunda. Men jag har slagit emot fronten mot stenar vilket resulterat i "krossat" filter men ingen skada på frontelementet.

Är man ute mycket i naturen, på sandstränder, eller andra miljöer så kan det definitivt vara en poäng att skydda optiken. Är man porträttfotograf har man andra prioriteringar. Det finns som med så mycket inget rätt och fel.
 
Finns ingen poäng i att ha UV-filter. Köp Hoyas "Filter protector" i stället för att få mekaniskt skydd. Dvs ett skyddsglas med antireflexbehandling.. De dyrare varianterna (HD och uppåt) ger i princip omärkbar försämring av optisk prestanda..
De flesta filter har invändig gänga på utsidan så man kan i princip stacka hur många filter man vill. Men visst, hänger man på ett pol-filter så kan man ju ta bort "filter protector" först för att inte ackumulera nackdelarna :p
 
Håller med om att inte hänga på UV hysterin! Se denna video! Spola fram till ca 09.30 i den!

/Bengt


Vilken stjärna var nog det mest korkade jag ha sett, han hittar ett exempel och en lösning till det. Undra om man är trumpanhängare verkar ligga på samma nivå.


ND-filter - Används de till flera olika saker men på video är det helt möjligt utan. Att ta flera bilder är ju knappast praktiskt i alla lägen. Dessutom blixtfoto

POl-filter - Jag använder det för reflektioner, där kan jag hålla med om att det inte är lika användbart för blå himmel då det går att göra i efterbehandlingen.


UV-filter - Sitter man inne i källaren och kommer ut och tar kort på sin hund då är det väl ingen större fara men mitt UV ( skyddfilter) har räddat minst två objektiv har fått en svetsloppa på filteret en gång och en annan gång ramlade ett c-stand rakt in och slog sönder filtert. Dessutom vet jag att Pocket 6k inte har UV-filter på sensor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.