Annons

Naturfotografer & svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

CJR

Aktiv medlem
Är det någon som kan tipsa mig om någon naturfotogragf som fotar i svartvitt? Gärna ett boktips eller en länk.

MVH Carl-Johan

Här är en lite trevlig lista med länkar.

Inga som har tips på nordiska naturfotografer som jobbar med svartvitt? Nationalparker, aspar och månbelysta berg i all ära men i längden är det fattigt att bra svartvit naturfotografi verkar domineras så kraftigt av amerikanska fotografer i Adams fotspår.

Jag har nån bok av Holmåsen och tycker nog att hans förtjänster verkar ligga mer på den tekniska sidan än den fotografiska, åtminstone av vad han visar där.

"Tyvärr" är det ju färg som dominerar bland naturfotografer. För att få några svenska namn tittade jag i "Naturfotograferna 25 år" (isbn 91-85786-22-5). Där finns några få som är representerade med sv/vitt, bland annat Lars Jarnemo.

Tidigare nämde Jan Grahn har också plåtat mycket i svartvitt, men var man kan hitta exempel på det vet jag inte.

http://www.naturfotograferna.se/ kanske man kan hitta nåt också. Den som söker han finner...

Några lysande svartvita naturfotografer som inte nämnts hittills:

- Paul Caponigro
- Bruce Barnbaum
- John Blakemore
- Kirsten Klein
- Joakim Eskildsen
- Jorma Luhta
- Lars Jarnemo

Fotohälsningar
Terje

Jag måste ju slå ett slag för en av mina favoriter även om han kanske inte räknas som "Naturfotograf" utan snarare "Lansdskapsfotograf"....även om detta ligger nära varandra.....

Barry Thornton heter denne eminente fotograf, han är även en riktig "petnisse" och har i sina böcker, förutom vackra bilder med tillvägagångssätt beskrivet, många tips på hur man kan testa sin utrustnings funktinalitet, allt från kamerans gluggar till mörkrumsarbetet. Vill man sedan inte testa själv kan man ju bara ta del av det han säger och välja att tro på det man vill...

Sök på honom på Google och du hittar direkt till hans site....

Amerikanska 'B&W magazine' har alltid mycket fotografier och ingen teknik. Bra tidning för inspiration. Går precis som 'Black & white photography' att köpa på press-stop, via internet eller i deras butiker.

Gr.

Ett tips är Pär Lundqvist. I hans bok Landskapsfotografering finns mycket svartvitt. Utgiven i Prismas handboksserie. /Göran

Ett tips,P Roland Johanson /Naturfotograferna, mycket duktig svartvit fotograf som använder sig av zonsystemet.

Mvh
Lars-Göran

Jan-Peter Lahall är en duktig naturfotograf som plåtar en del i sv/v men kanske mest i färg. En del av hans bilder finns på Bildbyrån GreatShots och hans egen hemsida.

Mvh,
/Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar